تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۵
جالب است ۰
تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در ماموریتی برای بازدید از بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در جنوب اوکراین که در جریان جنگ اوکراین بارها هدف گلوله باران قرار گرفته، وارد کی‌یف شد.
تیم بازرسان آژانس انرژی اتمی وارد اوکراین شد
به گزارش مردم فردا،به نقل از العربیه، طبق اعلام دفتر ریاست جمهوری اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور در کی‌یف از تیم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) استقبال کرد.

زلنسکی در ویدئویی که توسط دفترش منتشر شده، گفت: "ما از هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری رافائل گروسی می‌خواهیم تا مسیری امن را برای رسیدن به نیروگاه زاپوریژیا ایجاد و هر کاری که ممکن است برای اجتناب از خطرات فاجعه هسته‌ای اتخاذ کند."

وی افزود: به دلیل "اشغال" نیروگاه زاپوریژیا توسط ارتش روسیه و خطر بزرگ انفجار و فاجعه هسته‌ای در این نیروگاه، این مساله یکی از اولویت‌های امنیتی اوکراین و کل جهان است.

زلنسکی از جامعه بین‌المللی خواست از روسیه بخواهد که نیروگاه زاپوریژیا را به طور کامل غیرنظامی‌سازی کرده و از همه پرسنل نظامی روسیه بخواهد با سلاح‌هایشان این نیروگاه را ترک کنند و با ایجاد منطقه غیرنظامی‌شده در اطراف آن، این تأسیسات را «به کنترل اوکراین» بازگرداند.
این ماموریت در بحبوحه نگرانی‌ها از هرگونه آسیب به نیروگاه زاپوریژیا انجام می‌شود که می‌تواند منجر به نشت رادیواکتیو و فاجعه هسته‌ای شود.

اوکراین و روسیه بارها یکدیگر را به بمباران منطقه وسیع اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا، بزرگترین نیروگاه در اروپا، متهم کرده‌اند.
https://mardomefarda.ir/vdccs4qs.2bqsi8laa2.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین