تاریخ انتشار :يکشنبه ۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۴
جالب است ۰
یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: مخالفان برجام اعم از داخلی و خارجی تخته گاز مشغول کارند تا به هر شکل ممکن جلوی این توافق را بگیرند ولی چون آمریکا و ایران هر دو به این توافق نیاز دارند پس با وجود همه تلاش ها و مخالفت ها این توافق بالاخره انجام خواهد شد.
بهشتی‌پور: مخالفان برجام تخته‌گاز مشغول کارند
به گزارش مردم فردا،هر چند برخی کارشناسان و صاحب نظران سیاسی مذاکرات را خاتمه یافته و احیای برجام را حتمی می دانند اما شواهد و قرائن نشان می دهد که مذاکرات جدی برای حصول توافق تازه شروع شده است.

حسن بهشتی پور در گفتگو با نامه نیوز درباره چرایی طولانی شدن گام پایانی مذاکرات احیای برجام گفت: بورل رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا طرحی را برای احیای برجام ارائه کرد و ایران نیز آن را پذیرفت، منتها سه شرط مهم روی آن گذاشت و اتحادیه اروپا نیز این شروط را منطقی خواند اما تصمیم گیری درباره آنها را به آمریکا واگذار کرد و آمریکایی ها نیز پس از دو هفته پاسخ خودشان را اعلام کردند، حالا ایرانی ها در حال بررسی پاسخ آمریکا هستند.

وی افزود: آقای اولیانوف گفته مذاکرات طولانی خواهد شد، نگاهی بدبینانه به آینده مذاکرات است چون الان همه قرائن و شواهد نشان می دهد که موضوع پخته شده و مشخص است هر کدام از طرف ها باید چه کند، این نتیجه هم از آنجا حاصل شد که هم ایران و هم آمریکا از بخشی از خواسته های خود گذشتند و برای رسیدن به یک نقطه مشترک به سمت هم حرکت کردند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: اگر دور دیگری از مذاکرات را شاهد باشیم، برای جمع بندی مباحث خواهد بود و این طور نیست که طرفین بخواهند دوباره یکسری نکات جدیدی را طرح و بحث کنند. این پروسه نیز طولانی نمی شود. در مجموع ما باید نخست منتظر اعلام نظر ایران و سپس برگزاری جلسه پایانی در وین باشیم.

وی درباره انتظار ایران برای جلسه آتی شورای حکام سازمان ملل بیان کرد: یکی از شروط ایران این است که طرف مقابل بپذیرد و تعهد دهد پرونده جدید ایران در آژانس بسته شود چون آمریکا و اروپایی ها این پرونده را باز کردند و حالا ایران انتظار دارد که آنها خودشان نیز این پرونده را ببندند. آمریکا می گوید تصمیم گیری درباره این موضوع در اختیار شورای حکام است، این ادعا در حالی است که کل این موضوع را آمریکا و متحدانش علیه ایران در شورای حکام پخت و پز کردند.

بهشتی پور یادآور شد: اروپا و آمریکا می توانند با صدور یک قطعنامه در شورای حکام پرونده ادعایی خودشان را علیه ایران ببندند. ایران انتظار داشت غربی ها این موضوع را به صورت مکتوب اعلام کنند اما آمریکا نپذیرفت، بعد آقای بورل یک راه حل میانه داد و آن اینکه از زمان امضای توافق تا اجرای آن -که قریب به 120 روز طول می کشد- آژانس موضوع را بررسی و سپس فیصله یافته اعلام کند.

وی افزود: در مجموع معتقدم نشست پایانی مذاکرات وین در همین شهریور اتفاق می افتد چون همه چیز الان آماده است و نمی دانم دیگر چه بهانه ای برای انجام نشدنش وجود دارد. البته مخالفان برجام اعم از داخلی و خارجی تخته گاز مشغول کارند تا به هر شکل ممکن جلوی این توافق را بگیرند ولی چون آمریکا و ایران هر دو به این توافق نیاز دارند پس با وجود همه تلاش ها و مخالفت ها این توافق بالاخره انجام خواهد شد.
https://mardomefarda.ir/vdciqqaz.t1azw2bcct.html
منبع : نامه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما