تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۱
جالب است ۰
قاسم محبعلی نقش فشارهای مخالفان برجام از جمله رژیم صهیونیستی را نادیده نمی‌گیرد اما معتقد است که دولت بایدن ممکن است در راستای خرید زمان، پاسخگویی را عقب انداخته باشد.
محبعلی: ظاهرا مذاکرات ادامه دارد و باید منتظر ماند
به گزارش مردم فردا،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که به محض آنکه بررسی‌هایشان تمام شود، پاسخ خود به متن پیش‌نویس توافق را اعلام خواهند کرد. از حرف‌های جوزپ بورل که گفته بود با طرف آمریکایی صحبت کرده و امیدوار است که جواب آنها امکان ادامه مذاکرات را بدهد اما برمی‌آید که تا این لحظه طرف آمریکایی پاسخ منفی داده است. 

چرایی این تاخیر و مخالفت در شرایطی که اروپایی‌ها معتقد هستند پاسخ ایران معقول و منطقی بوده اما محل سوال است؟ 

قاسم محبعلی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در این باره به «نامه نیوز» می‌گوید: «آمریکایی‌ها به دلایل مختلف که شاید یکی از این دلایل لابی رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، همچنین اعضای حزب دموکرات است، در پاسخگویی ملاحظاتی دارند.»

وی البته عامل دیگری را هم در نظر می‌گیرد و می‌گوید: «بعید نیست آمریکایی‌ها نیز بنا بر شرایط بازی خودشان را داشته باشند. یعنی آنها نیز ضمن اینکه به طور کلی با بازگشت به برجام موافق هستند، در حال زمان خریدن و چانه‌زنی بیشتر برای کسب منافع بیشتر هستند لذا باید بیش از این صبر کرد و منتظر واکنش طرف‌های غربی بود.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به جلسه اخیر رهبران اروپایی با بایدن، گفت: «خبر روشنی از آن جلسه منتشر نشده است اما حتما می‌تواند در شرایط فعلی اثرگذار باشد لذا باید منتظر ماند و دید که آنها بین خودشان چه تفاهمی درباره برجام داشته‌اند.»

وی در ادامه گفت: «آنطور که آمریکا بعد از انتشار اخباری مبنی بر انعطاف طرف آمریکایی درباره لغو تحریم و مساله سپاه پاسداران، واکنش نشان داد و تکذیب کرد؛ می‌توان تصور کرد که آمریکایی‌ها برخی از پیشنهادات یا خواسته‌های ایران را نپذیرفته‌اند.»

محبعلی تاکید کرد: «همان‌طور که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت، ظاهرا مذاکرات ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید که چه مسیری طی می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «به نظر من نکته قابل توجه دیگر موضوع مبادله زندانیان است. اگرچه این موضوع در قالب برجام نیست اما شاید طرف آمریکایی منتظر باشد که در این زمینه هم نتیجه‌ای حاصل شود و یک فضای مثبت در افکار عمومی ایجاد شود و بعد از آن به پیش‌نویس مطرح در مذاکرات هسته‌ای پاسخ دهند.»
https://mardomefarda.ir/vdcaemn6.49n6615kk4.html
منبع : نامه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما