تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۴
جالب است ۰
معاون پیشین امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، با بیان این که وضعیت معیشتی برای مردم دارای اهمیت زیادی است، اظهار کرد: بخشی از مشکلات معیشتی مردم ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌ای است که به مردم ایران تحمیل شده است. لذا می‌توان گفت انتظار مردم این است که برجام بتواند تا جایی که ممکن است این تحریم‌ها لغو کند.
انتظار مردم از برجام به روایت معاون سابق ظریف
به گزارش مردم فردا،محسن بهاروند، در پاسخ به این سوال که ‌با توجه به شواهد به نظر می رسد که بیش از گذشته به توافق احیای برجام در حال نزدیک شدن هستیم و ایران همواره بر موضوع توافق خوب تاکید کرده است در همین چارچوب به نظر شما چه توافقی خوبی است یا به عبارت دیگر توافق خوب چه ویژگی هایی دارد؟ اظهار کرد: هر توافقی ویژگی های خود را دارد و نمی توان یک نظر واحد در مورد همه توافقات اعلام کرد.
 در توافق خوب باید حقوق و تکالیف طرفین متوازن باشد
وی ادامه داد: اما به لحاظ حقوقی می توان چند اصل کلی را برای یک توافق قابل قبول بر شمرد و توافق خوب باید این ویژگی ها را داشته باشد: ۱. هدفی را که از قبل برای آن تعریف شده است را بصورت نسبی محقق کند. ۲. جامع و مانع باشد و کمتر از عبارات کلی و تفسیر پذیر در آن استفاده شود. ۳. حقوق و تکالیف طرف‌های آن متوازن باشد. ۴. ناشی از اکراه یا اجبار نباشد بلکه از تصمیم آزادانه طرف‌های آن نشات بگیرد. ۵. حقی را که جز لاینفک و ضروری حاکمیت است از کشور سلب نکند.  
انتظار مردم این است که برجام بتواند تا جایی که ممکن است تحریم‌ها را لغو کند
سفیر پیشین ایران در انگلیس در پاسخ به این سوال که به نظر شما انتظار مردم از تاثیرات این توافق احتمالی چیست؟ اظهار کرد: شاید بتوان اینطور برداشت کرد که موضوع وضعیت معیشتی برای مردم دارای اهمیت زیادی است. بخشی از مشکلات معیشتی مردم ناشی از تحریم‌های ظالمانه ای است که بر مردم ما تحمیل شده است. لذا می توان گفت انتظار مردم و دولت در ایران این است که برجام بتواند تا جایی که ممکن است این تحریم‌ها لغو کند.
بهاروند ادامه داد: در عین حال فضای تنش آلود ناشی از عدم توافق هم می تواند فشار بیشتری را به مردم تحمیل کند. دولت محترم هم در پی تحقق همین منافع بنفع مردم است. ولی نمی توان اصرار کرد که توافقی به هر قیمتی منعقد شود. زیرا عدم دقت در توافقات ممکن است در دراز مدت زیان بیشتری برای ملت و کشور داشته باشد، لذا بعضی از حساسیت‌ها و دقت نظرها تا حدود زیادی ضروری است.
هیچکس حق ندارد بخاطر منافع جناحی باعث خدشه به منافع ملی شود
معاون پیشین امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، در واکنش به این پرسش که چقدر ضرورت دارد به این توافق با یک نگاه ملی در چارچوب تامین منافع کشور و  مردم ایران نگاه کرد با توجه به این که این توافقی است که به نوعی دو دولت در تصویب و احیای آن نقش دارند؟ تصریح کرد: بحث برجام و توافقات مشابه موضوعاتی هستند که مستقیم با منافع ملی ارتباط دارند. هیچکس حق ندارد بخاطر منافع زودگذر جناحی یا سلیقه ای اقدامی انجام دهد که باعث خدشه به منافع ملی شود.
مهم نیست که چه دولتی بر سر کار است، مهم تامین منافع ملی و حمایت از حقوق ملت ایران و تقویت نظام است
بهاروند تاکید کرد: وقتی پای منافع ملی در میان است همگی باید این ظرفیت و این دوراندیشی را داشته باشند که از منافع زودگذر سیاسی یا جناحی خود چشم پوشی کرده و یک‌صدا و متحد از منافع ملی دفاع کنند. مهم نیست که چه دولتی با چه گرایشی بر سر کار است مهم تامین منافع ملی و حمایت از حقوق ملت ایران و تقویت نظام است.
این دیپلمات ایرانی افزود: پیگیری منافع جناحی، سیاسی یا حزبی اشکالی ندارد به شرطی که کوچکترین خدشه ای به منافع ملی وارد نکند. به این دلیل همه ما تا زمانی که بنفع منافع ملی باشد حامی و پشتیبان مذاکره کنندگان و همه افرادی هستیم که بعنوان نماینده کشورمان در حال تعامل با طرف‌های خارجی هستند و برای آنها آرزوی توفیق می کنیم.
https://mardomefarda.ir/vdcbsab8.rhb88piuur.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما