تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۰
جالب است ۰
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: خواست آقای رئیسی از مجلس برای حمایت دولت در حل مشکلات توقعی منطقی است چون تمام تصورها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 این بود که حاکمیت یکدست به وجود می آید.
محمد مهاجری: دولت و مجلس نمی‌توانند خود را «عین نظام» بخوانند
به گزارش مردم فردا،رئیسی در نشست مشترک با نمایندگان مجلس به آنها گفته «نمایندگان مجلس از دولت حمایت کنند. همه بر یک کشتی سوار هستیم؛ ناکامی ما به پای نظام نوشته می‌شود.» اما بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند برخلاف گفته رئیس جمهور «ناکارآمدی دولت سیزدهم به پای شخص رئیسی نوشته می شود، نه نظام».

محمد مهاجری درباره عواقب ناکامی دولت سیزدهم گفت: این کار خوبی نیست که دولت ها ضعف‌هایش را به حساب کل نظام می‌گذارند، وقتی از نظام سخن می گوییم یک کلیت واحد است. اینکه دولت یا مجلس بگوید «من عین نظام هستم» نه واقعی است و نه منصفانه.

وی افزود: البته خواست آقای رئیسی از مجلس برای حمایت دولت در حل مشکلات توقعی منطقی است چون تمام تصورها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 این بود که حاکمیت یکدست به وجود می آید، اتفاقا آقای رئیسی از همان ابتدا این را باور داشت که مجلس، قوه قضائیه، نهادهای اقتصادی خارج از دولت، احزاب و گروه های منتقد دولت قبل همه با دولت او همراه خواهند شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: طبیعی بود آقای رئیسی توقعش این نباشد که برخی مصوبات مجلس حمل بر عدم همراهی با دولتش تصور شود به این معنا که مجلس از پشتیبانی دولت دست برداشته است. در مقابل نمایندگان می گویند «ما قانونی برای موضوعات معیشتی، کوپن و یارانه تصویب کردیم و آقای رئیس جمهور نمی خواهد آن را اجرا کند» بنابراین فشار می آورند تا آن قانون اجرا شود. دولت شرایط خودش را می داند و می گوید «در وضعیت کنونی آن اتفاق نمی تواند بیفتد».

وی افزود: آقای رئیسی از مجلس توقع دارد که برخی قوانین قبلی اصلاح شود. البته باید به او حق داد که چنین انتظاری داشته باشد چون این انتظاری است که آقای رئیس جمهور براساس آن برسر قدرت آمد اما واقعیت آن است که هرچه مجلس به آخر دوره خود نزدیک شود اختلافاتش با دولت زیاد خواهد شد.

این فعال مطبوعاتی یادآور شد: نمایندگان مجلس می خواهند در انتخابات سال آینده دوباره رأی بیاورند و در پارلمان بمانند بنابراین اگر قرار باشد وضعیت ناکارآمد دولت کنونی ادامه پیدا کند نمایندگان نمی توانند از دولت دفاع کنند.

مهاجری بیان کرد: وقتی بیش از 200 نماینده این مجلس نامه نوشتند و از آقای رئیسی برای نامزدی در انتخابات دعوت کردند الان خیلی هاشان در حوزه های انتخابیه زیر سئوال رفتند چون مردم از آنها می پرسند چرا وعده های دولت عملی نشده است؛ در چنین وضعیتی نمایندگان اگر بخواهند همچنان ناکارآمدی دولت را توجیه کنند در انتخابات سال آینده مجلس افرادی می آیند رقیب همین نمایندگان می شوند و با نقد وضع موجود رقابت را خواهند برد؛ برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد این نمایندگان امروز سکوت کرده اند یا خودشان منتقد دولت شده اند که رفتار آنها کاملا توجیه دارد.
https://mardomefarda.ir/vdca66n6.49n6015kk4.html
منبع : نامه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما