تاریخ انتشار :جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۷
جالب است ۰
گروهی از متخصصان و دانشمندان حوزه علوم پزشکی در جهان اعلام کرده‌اند ویروس جدیدی را به تازگی در چین شناسایی کرده‌اند که از خانواده "هنیپاویروس" است؛ ویروس‌هایی که پیش‌تر سابقه بروز بیماری جدی در میان انسان‌ها را داشته‌اند.
"لانگیا" زیر ذره‌بین متخصصان؛ ویروسی که به تازگی در چین شناسایی شده چقدر جدی است؟
به گزارش مردم فردا،این متخصصان ویروس جدیدی را در شرق چین ردیابی و شناسایی کرده‌اند که از حیوان به انسان منتقل شده و تا زمان انجام این مطالعات، ده‌ها تن را آلوده کرده است.
گزارش‌ها حاکیست که ویروس تازه شناسایی شده موسوم به "لانگیا" و از گونه هنیپاویروس در استان‌های شاندونگ و هنان در شرق چین و عمدتا در میان کشاورزانی که با حیوانات از نزدیک تماس دارند، شیوع داشته است.
بنابر گزارش آناتولی، تاکنون ۳۵ مورد ابتلا به این ویروس در اواخر ۲۰۱۸ تا آغاز ۲۰۲۱ شناسایی شده است. هرچند این موارد ابتلا در این بازه زمانی رخ داده اما، این ویروس در هفته جاری به طور رسمی شناسایی شده است.
گزارش این یافته جدید، توسط گروهی از دانشمندان اهل چین، سنگاپور و استرالیا در هفته‌نامه پزشکی‌ "نیوانگلند" منتشر شده است.
کارشناسان می‌گویند که منشاء این ویروس احتمالا از حیوان است اما درک بهتر این عامل بیماری‌زا همچنان نیازمند مطالعات بیشتر است.
به گزارش بی بی سی‌، در متنی که ۴ اوت در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شد دانشمندان نوشته‌اند که هیچ نشانه‌ای از انتقال ویروس لانگیا از انسان به انسان مشاهده نشده است. آنها هم‌چنین اعلام کرده‌اند که منشاء این ویروس به‌احتمال زیاد جانوران هستند و گروه پژوهشگران شواهدی یافته‌اند که جانورانی از خانواده موش‌کور ناقل طبیعی ویروس لانگیا هستند، البته این امر هنوز برای تائید نهایی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.
از ۳۵ مورد این بیماری که در چین مشاهده شد ۲۶ مورد به دقت بررسی شده‌اند و مشخص شده است که همهٔ آنها تب داشته‌اند و در برخی موارد با نشانه‌هایی مانند خستگی شدید (۵۴ درصد)، سرفه (۵۰ درصد)، سردرد (۳۵ درصد) و حالت تهوع (۳۵ درصد) همراه بوده است.
محققان متوجه ناهنجاری‌ها و مشکلاتی در کبد (۳۵ درصد) و کلیه (۸ درصد) بیماران مبتلا به این ویروس شدند. اما هنوز هیچ گزارشی مبنی بر مرگ بیماران مبتلا در دست نیست.
متخصصان در گفتگو با بی‌بی‌سی گفتند که کشف ویروس جدید به معنای بروز همه‌گیری جدید نیست اما کشف ویروسی از خانواده هنیپاویروس باعث نگرانی است چون بیماری‌های دیگری که خانواده این ویروس پیش از این ایجاد کرده باعث شیوع و بروز بیماری‌های شدیدی در آسیا و اقیانوسیه شده است و همین امر در حال حاضر موجب شده متخصصان این ویروس را با دقت بیشتری زیر نظر بگیرند.
بیماری‌های دیگر خانواده لانگیاویروس به نام هندرا هنیپاویروس (هی وی) و نیپا هنیپاویروس (نی وی) بوده است. بنابر اطلاعات مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (سی‌دی‌سی)  بیماری‌های ناشی از ویروس هندرا بسیار نادر است اما میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن بالا و حدود ۵۷ درصد است.
به دلیل روش‌های گوناگون و اطلاعات مختلفی که هر کشور در هر دوره در اختیار می‌گذارد این بیماری را نمی‌توان به آسانی با میزان مرگ‌ومیر کوویدـ ۱۹ مقایسه کرد.
هرچند می‌توان گفت میزان کشندگی ویروس‌های هندرا و نیپا که برای اولین بار دسامبر ۲۰۱۹ در چین مشاهده شد به طور مشخص در زمان شیوع بالاتر از میزان مرگ‌ بر اثر ویروس کرونا در همه‌گیری اخیر بوده است.
به گفته متخصصان، ویروس‌های هندرا و نیپا، بستگان نزدیک ویروس لانگیا، از طریق خفاش‌ها انتقال پیدا می‌کنند.
منبع : ایسنا