تاریخ انتشار :جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
جالب است ۰
قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تحت تاثیر دورنمای رکود اقتصادی و آسیب دیدن تقاضا برای سوخت، به پایین‌ترین حد از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه، سقوط کرد.
نفت به قیمت پیش از جنگ اوکراین سقوط کرد
به گزارش مردم فردا،بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و ۶۶ سنت معادل ۲.۷۵ درصد کاهش، در ۹۴ دلار و ۱۲ سنت در هر بشکه بسته شد که پایین‌ترین قیمت از ۱۸ فوریه است. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با دو دلار و ۳۴ سنت معادل ۲.۱۲ درصد کاهش، در ۸۸ دلار و ۵۴ دلار در هر بشکه بسته شد که پایینترین قیمت از دوم فوریه است.

ریزش قیمت نفت، مایه آسودگی خاطر کشورهای مصرف کننده بزرگی مانند آمریکا و کشورهای اروپاست که از تولیدکنندگان خواسته‌اند تولیدشان را برای جبران عرضه محدود، افزایش داده و در مقابله با رشد نرخ تورم کمک کنند.

نفت اوایل سال میلادی جاری پس از بهبود یکباره تقاضا از تاریکترین روزهای پاندمی کووید ۱۹ و اختلالات عرضه ناشی از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه بر سر جنگ در اوکراین، به بیش از ۱۲۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

ریزش قیمت‌ها در روز پنج شنبه به دنبال افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته، روی داد. ذخایر بنزین آمریکا که معیار سنجش تقاضاست، با گرانی قیمتها که حدود پنج دلار در هر گالن هستند و باعث ضعیف شدن تقاضا شده‌اند، افزایش پیدا کرد.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۲۹ ژوییه، به میزان ۴.۵ میلیون بشکه رشد کرد و به ۴۲۶.۶ میلیون بشکه رسید؛ در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز، کاهش این ذخایر به میزان ۶۰۰ هزار بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر نفت در کاشینگ اوکلاهاما که قطب تحویل معاملات نفت آمریکاست، به میزان ۹۲۶ هزار بشکه افزایش پیدا کرد.

ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت حدود ۲۰۰ هزار بشکه رشد کرد و به ۲۲۵.۳ میلیون بشکه رسید در حالی که تحلیلگران کاهش این ذخایر به میزان ۱.۶ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. ذخایر سوخت‌های دیگر شامل دیزل و نفت کوره، به میزان ۲.۴ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۱۰۹.۳ میلیون بشکه رسید.

دورنمای تقاضا با افزایش نگرانیها نسبت به رکود اقتصادی در آمریکا و اروپا، وضعیت بدهی اقتصادهای بازار نوظهور و سیاست کرونا صفر چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، تیره شده است.

کِرگ ارلام، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در لندن گفت: شکسته شدن پایین مرز ۹۰ دلار کاملا ممکن به نظر می رسد که با توجه به محدود ماندن عرضه در بازار، قابل ملاحظه است. اما صحبت از رکود، بیشتر می شود و اگر رکود به واقعیت بپیوندد، احتمالا بخشی از عدم توازن فعلی بازار را اصلاح خواهد کرد.

عامل دیگری که در کاهش قیمت‌ها موثر بود، این واهمه بود که افزایش نرخهای بهره، فعالیت اقتصادی را آهسته خواهد کرد و تقاضا برای سوخت محدود می شود. بانک مرکزی انگلیس روز پنج شنبه با تصویب افزایش نرخهای بهره، نسبت به ریسکهای رکود هشدار داد.

وزیران اوپک پلاس در دیدار روز چهارشنبه، افزایش تولید گروهی نفت به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در سپتامبر را تصویب کردند که معادل ۰.۱ درصد از تقاضای جهانی است. برخی از تحلیلگران تصویب این میزان افزایش را برای بازار منفی دانستند.

هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در اظهاراتی، تاکید کرد این گروه باید محتاطانه رفتار کرده و همه ذخایر نفت خود را مصرف نکند.

بر اساس گزارش رویترز، منابع آگاه اعلام کرد تولیدکنندگان بزرگ اوپک شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در صورت مواجه شدن جهان با بحران جدید تامین انرژی در زمستان امسال، آماده افزایش قابل توجه تولید هستند.
https://mardomefarda.ir/vdcipyaz.t1auv2bcct.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین