تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۰
جالب است ۰
به دنبال بن‌بست سیاسی در عراق و ناآرامی‌های اخیر در بغداد، دو حزب عراقی خواستار انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات در این کشور شدند.
درخواست‌ها برای انحلال پارلمان عراق، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات
به گزارش مردم فردا،به نوشته روزنامه القدس العربی، حزب کمونیست عراق و جنبش "امتداد" با صدور بیانیه‌ای جداگانه خواستار انحلال پارلمان، برگزاری مجدد انتخابات و اصلاح قانون اساسی عراق در راستای حل و فصل بحران سیاسی این کشور شدند.

در بیانیه حزب کمونیست آمده است: ما نسبت به تحولات سیاسی و میدانی اخیر و پیامدهای خطرناک آن که ممکن است کشور را به بی‌راهه بکشاند، بسیار نگران هستیم.

این حزب تاکید کرد: امروز کاملا مشخص شده است که پارلمان با ترکیب فعلی قادر به مدیریت بحران نیست و نخستین گام برای خروج از بحران برگزاری انتخابات زودهنگام، آزاد و پاک است.

حزب کمونیست عراق در بیانیه خود آورده است: یک دولت واقعاً مستقل، متشکل از شخصیت‌های ملی کارآمد، منصف و دارای مقبولیت سیاسی و مردمی، که قبل از انحلال مجلس نمایندگان یا تعیین یک دولت موقت - با اعمال اصلاحات در آن تشکیل شود، می‌تواند زمینه را برای ایجاد شرایط مناسب فراهم کرده و راه برای برگزاری انتخابات زودهنگام هموار کند.

این حزب در ادامه خواستار وضع قانون عادلانه برای انتخابات پیش از انحلال پارلمان و تشکیل کمیسیون انتخابات عادل شد.

جنبش امتداد نیز در بیانیه‌ای بر تلاش برای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام طبق یک قانون انتخاباتی عادلانه شد.

این جنبش همچنین تاکید کرد که پیش از انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات باید اصلاحاتی در قانون اساسی عراق صورت گیرد و این اصلاحات به همه پرسی گذاشته شود.

جنبش امتداد در ادامه خواستار تشکیل یک دادگاه عالی فدرال مستقل در عراق شد.

عراق شنبه شاهد ناآرامی و تظاهرات حامیان جریان صدر در بغداد بود و معترضان با ورود به منطقه سبز بغداد وارد ساختمان پارلمان شدند و همین مسئله منجر به تعویق جلسه پارلمان شد.

در روزهای اخیر بعد از انتخاب محمد شیاع السودانی، از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق (بجز صدر) برای نامزدی نخست وزیری عراق، طرفداران مقتدی صدر در مخالفت با این نامزدی به خیابان‌ها آمده‌اند.

حامیان جریان صدر جمعه نیز چند دفتر جریان حکمت ملی و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق را بستند.
https://mardomefarda.ir/vdcaein6.49nw615kk4.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین