تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
جالب است ۰
امیرعلی ابوالفتح معتقد است که مواضع گروسی می‌تواند زمینه ساز قطعنامه جدیدی باشد اما باور دارد که بدون این اظهارات نیز با توجه به مجموعه تحولات و شرایط امید به حصول توافق روز به روز کمتر می‌شود.
واکنش ابوالفتح به اظهارات گروسی
به گزارش مردم فردا،ایران اظهارات و مواضع رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ناشی از سیاسی‌کاری می‌داند و بارها هم این را گفته است. این برداشت و نگرش ایران اما تاثیری در مواضع گروسی نداشته و شاهدیم که هر بار بیش از قبل نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده یا بر لزوم نظارت بر بخش‌هایی که ایران اجازه نمی‌دهد تاکید می‌کند. اظهاراتی که به نظر می‌رسد نه تنها کمکی به خروج پرونده هسته‌ای و مذاکرات برجامی از وضعیت فعلی نمی‌کند بلکه گره‌ای روی گره‌های موجود است. 

امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در این رابطه به «نامه نیوز» گفت: « تجربه نشان داده که مذاکرات سیاسی بر مذاکرات فنی اثرگذار است یعنی هر وقت بین ایران و امریکا به عنوان دو طرف اصلی تفاهم و درک مشترک ایجاد شده باشد از آژانس اظهارات امیدوار کننده و مثبت را می‌شنویم. هر وقت هم که روابط بین تهران و واشنگتن بر سر موضوع هسته‌ای رو به کدورت بروند و تنش‌ها بیشتر شود، اظهارات مقامات آژانس نیز متفاوت می‌شود. به این خاطر که این یک واقعیت است که آژانس صرفا کارکرد حقوقی و فنی ندارد و تحت تاثیر سیاست نیز قرار دارد. ضمن اینکه یکی از بزرگترین اعضای آژانس ایالات متحده است لذا اگر ایالات متحده با کشوری دچار تنش بشود، آژانس هم از آن فضا تبعیت می‌کند».

 وی افزود: «اظهارات آقای گروسی تبعا می‌تواند در طرف مقابل نگرانی‌هایی را ایجاد کند اما مساله این است که  بدون صحبت‌های آقای گروسی هم این نگرانی‌ها وجود داشته است. یعنی زمانی که ایران کلمه به کلمه برجام را رعایت می‌کرد و گزارش‌های آژانس حاکی از پایبندی ایران به برجام بود، امریکا از برجام خارج شد و ترامپ گفت که نمی‌توانیم پایبندی ایران به برجام را تایید کنیم! درحالی که آژانس کاملا نظارت می‌کرد. الان هم سه، چهار سال گذشته و مذاکرات جاری است و گره‌ای از کار باز نشده است».

او ادامه داد: «به نظر من صحبت‌هایی که الان مدیرکل آژانس مطرح می‌کند، خیلی فضا را بدتر از این که هست، نمی‌کند. یعنی از وقتی که ایران گام‌های پنج‌گانه را شروع کرد، مشخص بود که عاقبت ایران اگر آمریکا به برجام برنگردد چه می‌شود. یعنی ایران روز به روز از تعهدات خود به برجام می‌کاهد و این مشخص بود لذا تغییر معنادار دیگری در این بن‌بست کنونی ایجاد نخواهد شد».

ابوالفتح در پاسخ به اینکه آیا اظهارات گروسی نمی‌تواند زمینه‌ساز یک قطعنامه دیگر علیه ایران باشد؟ گفت: «قابل پیش‌بینی است که با این روند، قطعنامه دیگری از سوی شورای حکام صادر شود، ایران در واکنش به آن بخش دیگری از تعهدات خود را تعدیل کند و به یک روند عمل و عکس‌العمل وارد می‌شویم که شرایط را پیچده  و سخت‌تر می‌کند. البته نقطه عطف می‌تواند این باشد که آژانس موضوع را به شورای امنیت ارجاع دهد و یا کشورهای اروپایی عضو برجام بخواهند مکانیسم ماشه را فعال کنند. البته نمی‌دانیم که این اتفاق می‌افتد یا خیر. اما روشن است که اگر ایران اقدام تلافی‌جویانه کند، آژانس موضع سخت‌تری می‌گیرد و برعکس».

وی تاکید کرد: «دقت داشته باشید که هر چه زمان می‌گذرد احتمال دست‌یابی به توافق کمتر می‌شود . این به خاطر صرفا موضع آژانس نیست و فضای منطقه‌ای و جهانی به گونه‌ای، تحولات داخلی ایران و آمریکا به نحوی است که با گذشت زمان امید به توافق کمتر می‌شود. مواضع آژانس نیز مزید بر علت می‌شود».
https://mardomefarda.ir/vdcgqt9q.ak9zq4prra.html
منبع : نامه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما