تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۵
جالب است ۰
علی بیگدلی معتقد است که اگرچه امیدی به ادامه و ثمربخشی مذاکرات وجود ندارد اما طرفین به خاطر پیچیدگی‌های حقوقی مایل به اعلام شکست آن نیستند لذا امکان گفت‌وگو درباره یک برجام جدید هم وجود ندارد.
بیگدلی: چرا شکست مذاکرات اعلام نمی‌شود؟
به گزارش مردم فردا،مدت‌ها است که در عرصه مذاکرات هسته‌ای خبر تازه‌ای نشده و بلاتکلیفی ادامه دارد. طرفین مدام همان حرف‌های تکراری را زده و با پافشاری بر مواضع خود سعی دارند که توپ را در زمین طرف مقابل اندازند. در این بین برخی کارشناسان مثل حشمت‌الله فلاحت پیشه باور دارند که زمان برای احیای برجام از دست رفته و اکنو دیگری باید به فکر یک برجام تازه بود. برخی دیگر اما معتقدند که این امکان وجود ندارد و حتی اگر گشایشی در مذاکرات دیده نشود، شکست آن رسما اعلام نخواهد شد.

علی بیگدلی ، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گروه دوم جای می‌گیرد و اعلام شکست مذاکرات و یا تلاش برای شکل دادن یک برجام تازه را محتمل نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» گفت: «اینکه گفت‌وگوها برای ایجاد یک برجام تازه آغاز شود، به دو مساله بستگی دارد. نخست اینکه از جهت حقوق بین‌الملل تا دو طرف و یا یکی از آنها اعلام نکنند که مذاکرات شکست خورده، باب مذاکرات همچنان مفتوح است. مساله دوم هم این است که آمریکا به هیچ وجه حاضر به پذیرش یک برجام جدید نخواهد بود».

وی افزود: «یکی از اشکالاتی که الان در مسیر احیای برجام وجود دارد این است که ایران خواسته‌های خارج از برجام از جمله لغو تحریم سپاه داشته است و آمریکا نیز اصرار دارد که به هم محتویات برجام 2015 برگردند. موضع طرفین در این باره مشخص است و پافشاری می‌کنند و به همین خاطر تا کنون توافق احیا نشده است اما اینکه شکست خورده یا ادامه نخواهد یافت را هنوز نمی‌توان از نظر حقوقی اعلام کرد زیرا حتما یکی از دو طرف باید رسما اعلام کنند که ما از توافق خارج شده‌ایم. معمولا نیز طرفین چنین نمی‌کنند».

بیگدلی ادامه داد: «به عنوان نمونه جنگ کره در سال 1953 به آتش بس رسید و هنوز در همان وضعیت قرار دارد. این مسائل از نظر حقوقی خیلی اهمیت دارد. ممکن است که دو طرف میلی به ادامه مذاکرات نداشته باشند اما برای اینکه مسئولیت پذیری نداشته باشند اعلام هم نمی‌کنند که مذاکرات شکست خورده و ما امیدی نداریم».

وی همچنین گفت: «مادامی که شکست رسمی یک معاهده اعلام نشود، ادامه خواهد یافت. مثلا ما قرارداد 1921 را با شوروی امضا کردیم و ایران به صورت یک طرفه از آن خارج شد اما روس ها هنوز هم معتقد هستند که آن قرارداد پابرجاست و ایران نباید خارج می‌شود. در واقع یک سری پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد ایران حتما به آن توجه خواهد داشت چون اگر ایران اعلام کند که مذاکرات شکست خورده در واقع به اسرائیل امتیاز داده است. به هرحال ممکن است که در آن صورت اسرائیل اعلام کند که به خاطر حفظ امنیت خود با ایران وارد جنگ می‌شود».
https://mardomefarda.ir/vdcfemdy.w6dxtagiiw.html
منبع : نامه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما