تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۰۰
جالب است ۰
تیم ساپینتو، شاگردان مورایس یا مردان یحیی گل‌محمدی؛ کدام تیم به لیگ کهکشانی‌های فوتبال ایران دعوت می‌شود؟
این پرستاره‌ترین لیگ تاریخ ایران است!
به گزارش مردم فردا،فصل جدید فوتبال ایران در حالی آغاز می‌شود که سه مدعی کلاسیک لیگ برتر خود را آماده رقابت برای کسب جام قهرمانی می‌کنند و البته شاید تیمهایی نظیر گل‌گهر، فولاد و تراکتور هم بتوانند دنبال کنندگان فوتبال را سورپرایز کنند.
با این حال در تاریخ 21 ساله لیگ برتر ایران، تیمهای پرستاره زیادی حضور داشته‌اند که البته به جز چند مورد، اغلب آنها در پایان فصل نتوانستند به عنوان قهرمانی دست پیدا کنند؛ از استیل آذین تحت مالکیت حسین هدایتی تا تراکتورِ محمدرضا زنوزی، استقلال پورحیدری و قلعه‌نویی تا پرسپولیس بگوویچ و برانکو، استقلال کهکشانی علی فتح‌الله‌زاده تا بمب‌های محمد رویانیان در پرسپولیس و همچنین تیمهای شگفتی‌ساز نظیر نفت علیرضا منصوریان و حتی مس کرمان امیر قلعه نویی.
نکته جالب اینکه نیمی از این تیم‌های پرستاره در اختیار مربیان ایرانی بودند و حتی پرسپولیس، استیل آذین و تراکتور هم در میانه راه به یحیی گل‌محمدی، حمید استیلی و محمد تقوی رسیدند. در این بین این تنها امیر قلعه نویی بود که موفق شد تیمش را به عنوان قهرمانی برساند و برانکو ایوانکوویچ نیز تنها مربی قهرما خارجی بود.
این لیست می‌توانست تعداد بیشتری از تیمها را داشته باشد اما احتمالا شما خوانندگان این گزارش نیز با ما هم‌نظر باشید که این 10 تیم وجه تمایز قابل توجهی نسبت به سایرین داشتند:
استقلال لیگ اول (80-81)
تیم آماده منصور پورحیدری بعد از فتح آخرین دوره لیگ آزادگان، با ترکیبی پرستاره پای به اولین دوره لیگ برتر گذاشت. استقلال آن فصل فقط در قلب خط دفاعی مهدی پاشازاده، سهراب بختیاری زاده، مهدی هاشمی نسب و محمود فکری را در اختیار داشت و در تمامی خطوط تیمی فوق العاده بود. تا شروع سال 81 رویای فتح سه گانه و رقم خوردن بهترین فصل تاریخ این باشگاه در ذهن هواداران بود، اما باران بهاری شکست عجیب این تیم مقابل آنیانگ را رقم زد و در ادامه آنها در روزی دراماتیک و با شکست در انزلی، قهرمانی را در روز پایانی تقدیم پرسپولیس کردند. منصور پورحیدری از استقلال جدا شد و امیر قلعه نویی در بحبوحه برگزاری جام جهانی 2002، این تیم را قهرمان جام حذفی کرد.
ترکیب اصلی: هادی طباطبایی- مهدی پاشازاده- مهدی هاشمی نسب- سهراب بختیاری زاده- محمود فکری- علیرضا نیکبخت واحدی- محمد نوازی- سیروس دین محمدی- مجاهد خذیراوی- احمد مومن زاده
پاس لیگ سوم (82-83)
تیم پرستاره مجید جلالی در خط دفاعی دو ستاره جنجالی فوتبال ایران یعنی مهدی هاشمی نسب و بهروز رهبری فرد را جذب کرد، در خط میانی جواد نکونام را در اختیار داشت و زوج خداداد و آرش برهانی در خط حمله برای هر تیمی خطرناک بود. در نهایت پاس تهران با مدیریت مصطفی آجرلو  در آخرین سال های فعالیت خود به خوبی از غفلت استقلال در هفته یکی مانده به آخر بهره برد و با برتری پرگل در هفته پایانی برابر استقلال اهواز، عنوان قهرمانی لیگ را از آن خود کرد. تیم هماهنگ مجید جلال در طول فصل عملکرد درخشانی داشت و در پایان توانست از سد استقلال بی تجربه و جوان امیر قلعه نویی عبور کند.
ترکیب اصلی: حسن رودباریان- مهدی هاشمی نسب- بهروز رهبری فرد- محمد نصرتی- رضا ترابیان- کیانوش رحمتی- جواد نکونام- خداداد عزیزی- آرش برهانی- محسن بیاتی نیا
پرسپولیس لیگ سوم (82-83)
علی اکبر غمخوار برای گذر از نام بزرگ و محبوب علی پروین، هر چه ستاره در داخل و خارج از ایران بود را جمع کرد و پرسپولیس بزرگانی چون علی دایی، کریم باقری، مهرداد میناوند، یحیی گل محمدی، جواد کاظمیان، افشین پیروانی و .... را در ترکیب خود در اختیار داشت. اما ضعف دفاعی شدید و قابل لمس این تیم در طول فصل و البته کیفیت به وضح پایین وینکو بگوویچ در اداره این رختکن پرستاره، در نهایت باعث شد بدترین رده پرسپولیس تا آن مقطع در لیگ سراسری رقم بخورد و آنها حتی در بین سه تیم برتر جدول جایی نداشته باشند. تیمی که در هفته های ابتدایی با پیروزی های پرگل هر حریفی را بدرقه می کرد، نه در لیگ و نه در جام حذفی به هیچ موفقیتی دست نیافت تا علی پروین تنها بعد از یک سال دوباره با سلام و صلوات هدایت این تیم را به عهده گیرد.
ترکیب اصلی: ساشا ایلیچ- افشین پیروانی- یحیی گل محمدی- مهرداد میناوند- پژمان جمشیدی- حامد کاویانپور- عارف محمدوند- کریم باقری- سهراب انتظاری- جواد کاظمیان- علی دایی
استیل آذین لیگ دهم (89-90)
جذب ستاره هایی بزرگ برای ترکیب استیل آذین توسط حسین هدایتی و حضور لوبیشا تومباکوویچِ یوگوسلاو روی نیمکت باعث شد این تیم شانس اول فتح لیگ برتر در آن فصل در نظر گرفته شود. اما علیرغم نتایج خوب در هفته های ابتدایی، این تیم رفته رفته دچار افت محسوسی شد و این همه نام های بزرگ و در ادامه تغییر کادر فنی و حضور اسطوره های پرسپولیس نیز نیز نتوانست استیل آذین را نجات دهند. در نهایت حضور این تیم در پایان فصل در رده آخر جدول و سقوط به دسته پایین تر، باعث شد یکی از عجیب ترین اتفاقات تاریخ فوتبال ایران در مورد این تیم نوپا رقم بخورد.
ترکیب اصلی: نشاط جو- مهدی مهدوی کیا- حسین کعبی- حسن اشجاری- فریدون زندی- علی کریمی- علیرضا نیکبخت واحدی- حسین کاظمی- سیاوش اکبرپور- محسن خلیلی- رضا نوروزی
سپاهان لیگ دهم (89-90)
طلایی‌پوشان که در لیگ نهم توانستند قهرمانی را با امیر قلعه‌نویی تجربه کنند، دوباره با هدایت این سرمربی پای به میدان گذاشتند و به اولین تیم ایرانی تبدیل شدند که در لیگ برتر از عنوان قهرمانی خود دفاع می‌کند. سپاهان لیگ نهم نیز می‌توانست جزو پرستاره‌ترین‌ها باشد اما خرید چند ستاره در نقل و انتقالات تابستانی باعث شد تا دومین فصل حضور قلعه‌نویی در سپاهان با یکی از پرستاره‌ترین تیمهای تاریخ فوتبال ایران همراه شود. مهمترین خریدهای سپاهان جذب خسرو حیدری و فابیو جانواریو از استقلال بود و شاید نقطه قوت زردها، حضور هادی عقیلی و سیدجلال حسینی در قلب خط دفاعی. سپاهان در پایان فصل با 66 امتیاز جام را بالای سر برد.
ترکیب تیم سپاهان در لیگ دهم: مهدی رحمتی، خسرو حیدری، سیدجلال حسینی، هادی عقیلی، احسان حاج‌صفی، محرم نویدکیا، امید ابراهیمی، فابیو جانواریو، جواد کاظمیان، ابراهیم توره و رضا عنایتی.
ذخیره‌ها: رحمان احمدی، احمد جمشیدیان، مهدی کریمیان، حسین پاپی، اکبر ایمانی، مهدی جعفرپور.
استقلال لیگ دوازدهم (91-92)
گرچه در ابتدای فصل به نظر می رسید پرسپولیس کهکشانی رویانیان شانس اول قهرمانی باشد، اما امیر قلعه نویی در آن فصول به خوبی راه تیم بستن را بلد بود و تیم پرستاره او در نهایت آخرین قهرمانی این سرمربی پرافتخار در تاریخ لیگ برتر را رقم زد. ژنرال درون دروازه و در خط دفاعی ترکیب فوق العاده در اختیار داشت، مرکز میدان را به جواد نکونام و مجتبی جباری سپرده بود و با اضافه شدن فرهاد مجیدی در اواسط فصل، همه چیز برای قهرمانی این تیم محیا شد. در نهایت و در فصلی که سپاهان به عنوان جدی ترین رقیب در اواخر فصل دچار افت محسوسی شد، تیم پرستاره قلعه نویی عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.
ترکیب اصلی: سید مهدی رحمتی- پژمان منتظری- حنیف عمران زاده- حسن اشجاری- علی حمودی- جی لوید ساموئل- جواد نکونام- مجتبی جباری- سیاوش اکبرپور- فرهاد مجیدی- آرش برهانی
پرسپولیس لیگ دوازدهم (91-92)
پس از رتبه ناامیدکننده در لیگ یازدهم، پرسپولیس به رهبری محمد رویانیان حضوری پرقدرت در بازار نقل و انتقالات داشت و چه بسا بهترین پنجره تابستانی لیگ برتری‌اش را با این مدیرعامل پرسروصدا سپری کرد. جذب شهاب گردان، حسین ماهینی و محمد قاضی از ذوب آهن به همراه سیدجلال حسینی و محسن بنگر از سپاهان و استخدام آقای گل لیگ برتر، کریم انصاریفرد، سرخپوشان را به شانس اول قهرمانی تبدیل کرد اما با این حال پرسپولیس عملکرد خوبی در لیگ دوازدهم نداشت و به رتبه هفتمی بسنده کرد. آنها حدود یک نیم فصل با هدایت مانوئل ژوزه در لیگ حضور یافتند و سپس یحیی گل‌محمدی جانشین مرد پرتغالی شد و پرسپولیس را تا فینال جام حذفی پیش برد.
ترکیب تیم پرسپولیس در لیگ دوازدهم: نیلسون کوریا، حسین ماهینی، سیدجلال حسینی، محسن بنگر، مهرداد پولادی، رضا حقیقی، علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا، محمد نوری، کریم انصاریفرد، محمد قاضی.
نیمکت ذخیره: شهاب گردان، رضا نورمحمدی، حسین کنعانی، رضا خانزاده، عادل کلاه‌کج، میثم نقی‌زاده، مارکو پروویچ، ولاتکو گروژدانوفسکی، ایمون زاید   و جواد کاظمیان.
نفت تهران لیگ پانزدهم (94-95)
تیم علیرضا منصوریان پس از اینکه به عنوان شگفتی‌ساز فصل گذشته در گام پایانی نتوانست به عنوان قهرمانی دست پیدا کند، حضور درخشانی در نقل و انتقالات داشت و موفق شد با جذب سیدجلال حسینی، مهمترین مهره دفاعی لیگ برتر را در ترکیب خود جای بدهد. با این حال نفت تا هفته ششم نتوانست به پیروزی برسد تا خیلی زود مشخص شود تیم علی منصوریان مدعی عنوان قهرمانی نیست. اما این تیم در هفته‌ بیست و نهم جلوی پرسپولیس را گرفت تا به این ترتیب مانع از قهرمانی شاگردان برانکو ایوانکوویچ شود. این تیم در پایان فصل با چندین و چند جدایی دیگر نشانی از تیم دوست داشتننی پایتخت نداشت و خیلی زود به لیگ یک سقوط کرد.
ترکیب تیم نفت تهران در لیگ پانزدهم: علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، کارلوس سانتوس، مهدی شیری، محمد دانشگر، مجتبی حقدوست، علیرضا عزت کرامت، ایمان مبعلی، وحید امیری، عیسی آل‌کثیر و علی قربانی.
ذخیره‌ها: احمد گوهری، سعید لطفی، آرش رضاوند، حمید بوحمدان، وحید حمدی‌نژاد، رضا علیاری و ارسلان مطهری.
پرسپولیس لیگ هفدهم (96-97)
برانکو ایوانکوویچ در این تابستان حضور چندان فعالی در نقل و انتقالات نداشت اما جذب دومین گلزن برتر لیگ برتر (منشا) باعث شد تا خط حمله قرمزها پرستاره‌تر از قبل شود. به جز او، شجاع خلیل‌زاده، سیامک نعمتی و شایان مصلح دیگر خریدهای پرسپولیس بودند. این تیم پرستاره در لیگ برتر موفق شد با اختلاف 9 امتیازی قهرمان شود و همچنین در لیگ قهرمانان آسیا به مرحله نیمه‌نهایی برسد. پرسپولیس همچنین در اولین بازی فصل با پیروزی سه بر صفر مقابل نفت تهران، سوپرجام را بالای سر برد. شاید مهمترین اتفاق برای قرمزها در میانه فصل محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی (سنگین ترین جریمه تاریخ باشگاه) بود که به جدایی مهدی طارمی نیز منجر شد. در این فصل علی علیپور با 19 گل، کفش طلای باشگاه و لیگ برتر را تصاحب کرد.
ترکیب تیم پرسپولیس در لیگ هفدهم: علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، سیدجلال حسینی، شجاع خلیل‌زاده، محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا، محسن مسلمان، وحید امیری، فرشاد احمدزاده، علی علیپور و گادوین منشا.
ذخیره‌ها: بوژیدار رادوشوویچ، حسین ماهینی، شایان مصلح، احمد نوراللهی، بشار رسن، سیامک نعمتی و مهدی طارمی.
تراکتور لیگ هجدهم (97-98)
در اولین فصل مالکیت محمدرضا زنوزی بر تراکتور، او جان توشاک، ستاره سابق لیورپول و سرمربی پیشین رئال مادرید را به ایران آورد و هدایت پرستاره‌ترین تراکتور تاریخ را به او سپرد. تراکتور در این فصل سه کاپیتان تیم ملی را استخدام کرد و همچنین جواز استفاده از سه بازیکن سرباز یعنی اسماعیلی‌فر، پهلوان و مهدی‌پور را گرفت تا با حضور سایر ستاره‌ها، کهکشانی‌تر از همیشه پای به میدان بگذارد. تراکتوری‌ها در لیگ هجدهم تا هفته‌های پایانی درخشان ظاهر شدند و مدعی قهرمانی بودند اما اقدام زنوزی به اخراج فروزان و اتهام کم‌کاری، تبانی و شرط‌بندی به او باعث شد تا تراکتور ناگهان از جمع مدعیان کنار برود و حتی به سهمیه آسیایی هم نرسد.
ترکیب تراکتور در لیگ هجدهم: محسن فروزان، دانیال اسماعیلی‌فر، ایمان سلیمی، محمد طیبی، احسان حاج صفی، اکبر ایمانی، مهدی مهدی‌پور، اشکان دژاگه، یوکیا سوگیتا، مسعود شجاعی و آنتونی استوکس.
ذخیره‌ها: محمدرضا اخباری، احمد موسوی، علی عبدالله‌زاده، احسان پهلوان، ساسان انصاری، علی طاهران و هری اروین.
https://mardomefarda.ir/vdci5paz.t1auz2bcct.html
منبع : ورزش 3
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما