تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۳
جالب است ۰
این مقاله برای کمک به مدیران اجرائی IT برای بدست آوردن درک بهتری از راهبرد و نقشه راه محیط های اجرایی IBM I در نظر گرفته شده است.
راهنمای راهبرد واستراتژی IBM برای Power SystemsوIBM i
مقدمه
این مقاله برای کمک به مدیران اجرائی IT برای بدست آوردن درک بهتری از راهبرد و نقشه راه محیط های اجرایی IBM I  در نظر گرفته شده است.
IBM i محیط اجرایی یکپارچه برای IBM Power Systems است که بوسیله صدهاهزار شرکت در جهان بیش ازبیست سال از زمان معرفی AS/400® و سرورهای System i® استفاده شده است.معماری پایگاه داده یکپارچه IBM i ارزش منحصربفردی برای اجرا کردن محدوده وسیع و گوناگونی از نرم افزارهای کاربردی تجاری میسر می سازد و متمایز بودن آن را از سایر محیط های اجرایی از نظر سادگی گسترش و کم هزینه بودن عملیات ادامه میدهد.در سال 2008 IBM ,System i, System p®را برمبنای پایه پردازشگر POWER6 یکپارچه کرد و به نام IBM Power Systems معرفی کرد.در فوریه 2010 نسل جدید  Power Systems بر پایه پردازشگر های POWER7 روانه بازار شد.این سیستم ها که از نظر تقسیم حجم کار بهینه سازی شده اند هر سه محیط اجراییهم رده ی AIX, IBM i ,Linux را پشتیبانی می کنند.این راهبرد IBM است بنا براین اکنون سیستمهای تیغه ای(blades) POWER7 از IBM i پشتیبانی می کنند.در آوریل 2010 IBM i 7.1 روانه بازار شد که استاندارد جدیدی برای یکپارچه سازی از نرم افزارهای کاربردی تجاری بوجود آورد.این نسخه ی بزرگ IBM i از سال 2008 در حال توسعه بوده است که تمام خواسته ها ونظرات اصلی استفاده کنندگان از این سیستم ها را درخواست کرده اند هدف گرفته است.
Power Systems
 
برای سال های زیادی آی بی ام دو نوع بزرگ  سرور برای مشتریان IBM i  و UNIX  عرضه کرد :
System i(AS/400 سابق ) و  System p(RS/6000 سابق).در اوایل دهه 1990 آی بی ام تصمیم گرفت به سرمایه گذاری کردن در تکنولوژی های سخت افزلری و نرم افزاری که بوسیله هر دو نوع بتواند استفاده شود.برای مثال در سال 1997 آنها اولین پردازشگرهای عمومی Power را روی هر دو سیستم استفاده کردند.در سال 2000 معماری گذرگاه (RIO) مشابه را در هر هر دو سیستم استفاده کردند.و در سال 2004 بالاخره آنها سیستم طراحی شده یکسانی استفاده کردند بعلاوه اولین hypervisor(hardware virtualization)مشترک را ارائه کردند که محیط های اجرائی  AIX, IBM i ,Linux را پشتیبانی می کرد.ولی باوجود اجزا مشترک زیاد آنها به فروش به عنوان دو سیستم مجزا با ضوابط و شرایط مختلف ادامه دادند.
در آوریل 2008 System i و System p درسیستم  پایه جدید Power Systems یکپارچه شدند :یک محصول که نرم افزارهای کاربردی AIX, IBM i ,Linux را اجرا می کند بایک قیمت و یک مجموعه خصیصه ها و ضوابط و شرایط مشترک.نتیجه این شد که سیستم  پایه جدید Power Systems برای خریدار و شرکت های تجاری و نرم افزاری برای پشتیبانی ساده تر است.همچنین تضمین شده است که مشتریان   IBM iدر جریان اصلی سرمایه گذاری تکنولوژی آی بی ام در حوزه سرور و ذخیره ساز ها  قرار می گیرند.
نکته کلیدی که مشتریان را قادر می سازد که به سیستم  پایه جدید Power Systems جابجا شوند پشتیبانی از نسخه کنونی IBM i 5.4 به خوبی IBM I 6.1 ,IBM 7.1  است.این از برنامه های دهه های قبل که روی آنها سرمایه گذاری شده است محافظت می کند بطوری که برنامه هایی که روی  System/38 در سال 1979 نوشته شده میتواند روی Power Systems امروزی بدون هیچگونه تغییر اجرا شود. 
  
علاوه بر تکنولوژی سخت افزاری مشترک
Power Systemsتکنولوژی نرم افزاری
مشترک هم ارائه می کند مانند
PowerVM برای virtualization
PowerHAبرای availability
IBM Systems Director برای مدیریت
سیستم و انرژی
 
 Power Systems Roadmap
IBM روندی ثابت در فرایند عرضه ی پردازنده های POWER برای محیط های اجرایی IBM i,AIX,Linux داشته است.از سال 2001IBM, نسل های جدید سیستم را بر پایه ی تکنولوژی POWER در دوره های سه ساله عرضه کرده است.
آخرین سیستمهای مبتنی برPOWER7 یک جهش
واقعی بسمت سیستمهای هوشمندتراست که باعث
کمترین پیچیدگی وپردازشهای خودکاروکمترشدن
مصرف انرژی ,ازکار افتادگی وسایر هزینه های
عملیاتی می شود.
ارائه کردن یک چند هسته ای ابتکاری ,طراحی 45 نانومتری,که با سرعت بالای 4.1 گیگاهرتز کار می کند,تا 8 هسته در هر سوکت ,وچهار رشته (thread)در هر هسته,سیستمهای POWER7  ترکیب شده با نرم افزارهای سیستمی IBM,میان افزار(middleware)وسیستم ذخیره سازی باعث ارائه کارایی بی نظیر در هر دو حیطه ی  پردازش تراکنشی و عملیاتی ورودی خروجی(throughput) شده است.
برای دستیابی به بالاترین کارایی برای جفت سیستم و ماشینهای مجازی ,سیستمهای پایه ی POWER7 با تکنولوژی بهینه سازی حجم کار(workload) طراحی شده اند.تکنولوژی جدید رشته های هوشمند به صورت پویا حالت پردازش رشته ای را تغییر حالت می دهد  تا بهترین کارایی را برای حجم کارهای گوناگون ارائه دهد.حالت TurboCore در power780 خصیصه ی بهینه سازی سیستم برای استفاده از فرکانس و حافظه پنهان (cache)را ارائه می دهد که بالاترین کارایی را در هر هسته برای حجم کارهای تراکنشی و پایگاه داده ای ارائه می دهد.
IBM i 6.1.1  و IBM i 7.1 روی سرورهای پایه ی POWER7  پشتیبانی می شوند.باسازگاری باینری مشتریان قادر خواهند بود سیستمهای جدید را بر پایه ی POWER7  بدون هیچگونه تغییری در برنامه های خود استفاده کنند.
 ارزش IBM i
اجرا شدن این سیستم عامل روی سرورهای POWER ساختارانعطاف پذیر و مقاوم در برابرویروس با اعتبارثابت شده برای جهش اقتصادی استثنایی ارائه می دهد.اجرا کردن برنامه های مبتنی بر این سیستم عامل به شرکت ها کمک کرده است که برای سالهای زیادی روی نوآوری و خلق ارزش برای تجارت شان متمرکز شوند ونگران عملیات مرکز داده های خود نباشند.
این سیستم عامل یک ترکیب مطمئن و کامل از قابلیت های پایگاه داده رابطه ای,امنیتی,سرویسهای وب,مدیریت شبکه و انبار داده که برای اجرای برنامه های تجاری مورد نیاز است را فراهم می کند.برای مثال آی بی ام پایگاه داده DB2 که بر پایه SQL استاندارد است را روی i با برنامه های سودمند مدیریت پایگاه داده ی پیشرفته نصب و یکپارچه کرده است ,به علاوه ی اجزاء میان افزار اضافی مانند خصیصه فایل سیستم چندگانه ,قابلیت دایرکتوری, وب سرور اینترنت با قدرت Apache ,سرور برنامه های وب و محیط سروسیهای وب. مجازی سازی و مدیریت حجم کار در این سیستم عامل گنجانده شده است  تا شرکت ها را قادر سازد به اجرای چندین برنامه و اجزای آن به طور همزمان روی یک سیستم,بهره برداری بیشتر از سیستم و حضور بهتر در صنعت IT .
وسعت کاری IBM i
خانواده سیستمهای IBM Power سرورهای پایه POWER را ارائه داده است که می تواند مشتریان کوچک ,متوسط وبین المللی بزرگ را با استفاده از تیغه های دو هسته ای تا بعضی از بزرگترین و سریعترین سرورها در این صنعت پشتیبانی کند.
تقریبا همیشه برای حجم کارهای پردازش تراکنش که باعث بهره برداری از پایگاه داده یکپارچه ی آن می شود استفاده می شود؛هرگز برای حجم کارهای محاسبات برجسته ی پیشرفته ای مانند پیش بینی وضع هوا یا تحلیل اکتشاف نفت که از  پایگاه داده یکپارچه ی آن استفاده نمی کند استفاده نشده است.IBM i نوعا در صنایعی مانند پخش کلی و جزئی , بانک داری , سرویس های مالی,بیمه,جهانگردی و حمل ونقل و صنعت اتومبیل.
بازار IBM i  دو نوع است:یک اجتماع گسترده از مشتریان کوچک و متوسط و یک گروه قدرتمند اما جدا از استفاده کنندگان IBM i که بزرگ و بین المللی هستند.تقریبا هفتاد درصد مشتریان آن کوچک و متوسط هستند وسی درصد آن را مشتریان بزرگ تشکیل می دهند.در سال 2009 تقریبا 90 درصد فروش این سیستم عامل روی سرورهای POWER 520 با سرورهای 1 تا 4 هسته ای بوده که برای موسسات کوچک و متوسط ایده آل است. در شرکت های بزرگ این سیستم عامل معمولا در دیتا سنتر هایی با مجازی سازی بالا و سیستمهای رده بین المللی اجرا می شود.این شرکت ها به ارتقا استثنایی سیستم و خصیصه  افزایش ظزفیت بنا به تقاضا(capacity on demand ) روی سرورهای POWER 770,780,595اهمیت زیادی می دهند.
شرکتهای کوچک و متوسط و IBM i
صدها هزار شرکت کوچک و متوسط در سراسر جهان بر IBM i تکیه دارند زیرا به دنبال راه دیگری به جز سرورهای بر پایه ویندوزبرای برنامه های مهم تجاریشان هستند .
این شرکت ها احتیاج به بیشینه کردن سرمایه گذاری کردن در IT وبهره برداری از آن به نسبت رشد دارند.برخلاف سرورهای ویندوزی ,محیط های اجرایی IBM i تقریبا همیشه برای اجرای چندین برنامه کاربردی تجاری تحت یک سیستم و پایگاه داده بکار رفته اند ,این به شرکت ها اجازه بهره برداری بهتر از دارائی هایIT خود را می دهد.
همینطور از هزینه های تهیه و مدیریت یک سرور جدید برای اجرای هر برنامه مورد نیاز جدید اجتناب می کنند. همچنین از هزینه های جداگانه سیستم عامل,پایگاه داده,ابزارهای مدیریتی وسیستمی وهزینه های پرسنلی جداگانه برای هر کدام اجتناب می کنند.
بالاترین اولویت برای تمام سرکت های در حال رشد این است که برنامه های تجاریشان سالم ودر حال اجرا باشد مخصوصا برای شرکت هایی که به مشتریانشان روی وب اطلاعات و سرویس می دهند.سالهای زیادی در شرکتهای زیادی IBM i شهرت خوبی به عنوان سیستم تجاری همیشه در حال کار بدست آورده است.این به شرکت ها کمک می کند که از زمان ازکارافتادگی سیستم خودداری کرده و تجارت امنی داشته باشند.
برخلاف شرکتهایی که سرورهای ویندوزی دارند وهزینه ها و زمان های مدیریت امنیتی و ویروسی برایشان چالش بزرگی است ,سیستمهای مبتنی برIBM i از نظر امنیتی و ویروسی بشیار مقاوم هستند.
 شرکتهای بزرگ و IBM i
در ابتدا AS/400 در شرکتهای بزرگ به عنوان یک قسمت از مدل پردازش توزیعی برای برنامه های تجاری محلی بیرون از محیط اصلی دیتاسنتر بود.این مدل به این شرکتها انعطاف پذیری و ثمربخشی گسترش برنامه ها را می داد که سپس داده های خالص را به دیتاسنتر اصلی می فرستادند.شیوه ی استفاده از IBM i در شرکت های بزرگ در ده سال گذشته به صورت چشمگیری تغییر کرده است.با تغییرات قابل توجه در هزینه های شبکه بندی وپیشرفت های چشمگیر در تکنولوژی مجازی سازی ,شرکت های بزرگ با یکپارچه کردن سرورهای توزیع شده و بازگشت به دیتاسنتر از مزیت کم کردن هزینه ها برخوردار می شوند.
حالا شرکت های بزرگ عموما از IBM i برای تراکنش های پرظرفیت روی سیستمهای کمتر با مجازی سازی بالا استفاده می کنند.همچنین روند کار برای شرکت های بزرگ استفاده کننده از IBM i در مورد بکارگیری دیسک ذخیره سازی تغییر کرده است.برای سالهای زیادی استفاده کنندگان این سیستم عامل نوعا از دیسک های داخلی ,بهینه سازی شده برای پردازش تراکنشی باآداپتور دیسک داخلی با کارایی بالا استفاده می کردند.امروزه روند کار برای استفاده کنندگان با رشد استفاده از کانال فیبرنوری و دیسکهای محیط شبکه مانند:HITACHI USP-V .IBM DS8000,این روند استفاده کنندگان IBM iرا به جریان اصلی استراتزی ذخیره سازهای دیتاسنتر هدایت می کند.
آینده ی نرم افزار IBM i
IBM بصورت ثابتی تقریبا هر دو سال نسخه ی اصلی نرم افزار IBM i را ارائه می دهد.برای مثال IBM I 6.1    در مارس 2008 و IBM I 7.1  در آوریل 2010  ارائه شده است.به روز درآورنده های (Updates)در این فاصله انتشار می یابند.
مشخصه های IBM I 6.1
- اجراروی IBM BladeCenter
- اتصال به SAN با فیبر نوری وPowerVMوسرور مجازی I/O
- راه حل جدید کلاسترینگ با PowerHA
- Java Virtual Machine
- IBM Systems Director
مشخصه های IBM I 7.1
- DB2 با پشتیبانی از XML
- IBM Rational Open Access
- پشتیبانی از Solid State Drives (SSD)
- IBM Systems Director Navigator
- Virtualization support with PowerVM
- Asynchronous Geographic Mirroring with PowerHA
- یکپارچه کردن IBM i ,IBM BladeCenter , IBM System x با تکنولوژی iSCSI
- New PowerHA LUN level switching
- Enhanced IBM WebSphere®, Lotus®IBM Rational
 
استراتزی های IBM
- با جایگزینی سرورهای نسلهای قبلی با سرور یکپارچه ی نسل جدید هزینه ها کم می شود.
- آخرین تکنولوژی های I/O :SAS,PCIe,12x drawer,SSD,SAN Storage
- پشتیبانی از مجازی سازی وپارتیشن بندی بهتر با PowerVM
- کلاسترینگ با PowerHA یا  iCluster
- تجریه و تحلیل داده با DB2 Web Query
- پشتیبانی از IBM Rationalو MySQLو Apacheو Zend productsو...
- پشتیبانی از IBM BladeCenter
- پشتیبانی از IBM Systems Director
منابع:
http://www-03.ibm.com/systems/power                                                                                             
http://www-07.ibm.com/systems/includes/content/power/software/i
 
 
 
 
ترجمه و ویرایش :
   فرشید ذاکرسلطانی ,مهندس سیستم , اداره کل مهندسی مشتریان
   شرکت داده پردازی ایران
https://mardomefarda.ir/vdcauun6.49naa15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین