تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۲
جالب است ۰
آنچه در مقاله پیش رو ارائه شده رویکرد مدیران و متخصصان صنعت IT در ارائه خدمات پایدار و امن در بستر شبکه ها و اینترنت در دنیای مجازی می باشد. استقبال روز افزون کاربران و پتانسیل های ایجاد شده جهت ارائه خدمات مختلف بر روی شبکه ها که سابقاً ابزاری در حاشیه فعالیتهای سازمانها و یا سرگرمی و نهایتاً ابزاری برای آموزش و دسترسی به منابع قلمداد می شد در کمتر از دو دهه به مرکز فعالیتهای سازمانها و شرکتها و نهاد های دولتی و مردمی تبدیل شده است . طبق آمار های جهانی حجم فعالیتهای مالی و اقتصادی بر روی شبکه ها نشان از پیشی گرفتن از روشهای سنتی و کاغذی دارد. اساس این صنعت ایجاد تسهیلات جهت در دسترس بودن اطلاعات در ابعاد منطقه ای و جهانی است .
سرمایه گذاری در زیرساخت های IT مورد نیاز بانکداری مجازی
با توجه به فعالیتهای انجام شده در کشور و نیز سرمایه گذاری در این حوزه و ایجاد بستر های نوین ارائه خدمات عمومی الکترونیکی، دولتی و آموزشی و خصوصاً بانکی در ابعاد ملی ، شایسته است مدیران و متخصصان این حوزه با چالشهای این صنعت در ابعاد سرمایه گذاری و فنآوری های جدید آشنائی کامل داشته تا بتوانند سازمان خود را علاوه بر بروزآمدی در ارائه خدمات ، با پیش بینی های لازم از لحاظ اقتصادی نیز یاری نمایند. چراکه هزینه های ارائه خدمات مجازی با فنآوری بروز نشده علاوه بر ایجاد مخاطرات امنیتی و ایجاد چالشهای در دسترس نبودن و یا از بین رفتن اطلاعات ، عدم اطمینان مشتریان را موجب گشته و باعث خسارتهای جبران ناپذیر خواهد شد. در این خصوص لازم است آمار ها و الگوهای جهانی استفاده از این فنآوری با آمارهای داخلی و رشد درخواست کاربران سازمانها بررسی و ساختار و همبندی شبکه ها به الگوهای اجرائی با ریسگ کمتر تبدیل گردد. نگرانی عمده جائی است که بدون بررسی این فرآیند ها ، ارائه خدمات پس مدتی با تهدیدات امنیتی و عدم پاسخگوئی بموقع  روبرو گردد.         
تحول در شبکه های ارتباطی:
 استفاده از فناوری اطلاعات با ویژگی‌ها و نوآوری های جدید ، مترادف با ایجاد فرصت در سازمان ها و شرکتها و حتی در زندگی روز مره مردم می باشد. البته طبیعی است که  این ویژه گی خودش  هزینه‌های خرید واجرا و نگهداری و بروزآوری را به استفاده کنندگان تحمیل می نماید ولی در مقابل، هوشمندی ، پاسخگوئی و چالاکی جزء نتیجه‌های بکارگیری فنآوری اطلاعات در سازمان هائی است که بطور گسترده از سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات استفاده می نمایند.
استفاده از فنآوری " ابر"
عملیاتی شدن سیستمهای مبتنی بر" ابر " در سالهای اخیر در این حوزه فرصت جهش جدیدی را به مدیران مرتبط با این صنعت ارائه نموده است که بجای سرمایه گذاری روی زیرساخت های فیزیکی وقت گیر و پرهزینه، به مدیریت منابع در اختیار جهت سرعت بخشیدن به فعالیتهای خود فکر کنند و البته چنین تصمیمی هزینه‌های بسیار کمتری ر ا به سازمان مطبوع تحمیل خواهد نمود. امروزه این مدیران بنام Resource Broker شناخته می شوند.
سازمانی که ظرفیت محاسباتی خود را از سیستمهای مبتنی بر "ابر" تأمین می کند ، فقط برای وقتی که آنرا نیاز دارد ویا تا وقتی که به آن نیاز دارد هزینه‌های مرتبط را پرداخت می‌کند. این موضوع عملا خرید" ظرفیت محاسباتی است با بهترین کیفیت و بروز ترین تجهیزات" . مدیران این سازمانها قادر اند اتاق سرور خود را در هر نقطه از دنیا و با هر قابلیتی انتخاب نمایند! این به معنی ایجاد تحول شدید در انجام امور و در زمان بسیار کوتاه می باشد.     
مولتی مدیاو اشتراک گذاری:
مولتی مدیا ها و سیستم های مبتنی بر تصویر ، اشتراک گذاری فایل و ویدیو برای دو و یا چند کاربر، به نوبه خود نیز فرصت های جدیدی را در بازار فناوری اطلاعات ایجاد نموده اند. گرچه گاهی اوقات استفاده های غیر مجاز باعث شکایت تولید کنندگان محتوا می‌شود ولی تأثیر این استقبال و ظرفیتهای لازم برای انتقال فایل های اشاره شده ، نگاه به زیر ساخت ها و توانایی های ارتباطات شبکه ای را دستخوش تحولات شدیدی نموده است.
 تا قبل از  همگانی شدن اینگونه خدمات در بستر شبکه ، چشم انداز استفاده از سیستم‌ های مبتنی بر   " ابر" و یا شبکه‌ های با ظرفیت‌ های بالا ملموس نبود ولی با نگاهی به نقل و انتقال اطلاعات و ترافیک شبکه های زیر بار موضوع  اهمیت استفاده از فنآوری " ابر" را اثبات می نماید.
در حال حاضر در هر دقیقه حدوداً بیست ساعت تصاویر ویدیویی در YOU TUBE    بار گذاری  و  هر ماهه بیشتر از  3/1میلیون گیگا بایت اطلاعات از شبکه‌های موبایل انتقال داده می شود. هر ماهه ۱۱ بیلیون صفه وب جستجو و یا باز خوانی می شود. این اطلاعات فقط در مورد آمریکا است و با محاسبه  ساده می‌توان حجم و ظرفیتهای تقریبی لازم در کل شبکه ها در دنیا را محاسبه کرد.
آمار ارائه شده معیار های قابل اندازه‌گیری و هدف گذاری در دنیای مجازی را تا حدودی مشخص    می کند. ضریب رشد فزاینده ترافیک شبکه و روند رشد افزایش استقبال جهانی از خدمات بر روی آن ، از مناقشات بزرگ فنی و سرمایه گذاری ده اخیر می باشد. شاید با قاطعیت بتوان گفت که در اعصار مختلف صنعتی وتولیدهای متنوع محصولات بشری هیچ‌ دستآوردی  با این ضریب رشد تقاضا روبرو نبوده است.
چگونگی پاسخ شبکه‌ها به نیاز ایجاد شده:
شبکه‌ها در حال ساده‌تر شدن وبه سمت تک سطحی‌ شدن می باشند. این موضوع یک تغییر ساختاری در دیدگاه های مهندسین طراح و در خصوص همبندی های چند لایه‌ای در شبکه‌های اجرا شده فعلی است. تاخیر کمتر، سربار کمتر، پارامتر هائی هستند که با نیاز های جدید درهمبندی هسته شبکه منطبق می شوند.
هدف به سمت سادگی و هموار شدن شبکه ها در جهت کاهش تعداد گره‌ها و نقاط عبوری ای است که در مسیر جریان اطلاعات از سیستم های مرکزی به سمت کاربران  وجود دارد . بموازات این تغییرات هسته مرکزی شبکه نیز در حال انتقال به داخل مراکز داده است. شاید از نگاهی این موضوع جدیدی نباشد ولی در رویکرد جدید به همبندی شبکه‌ها ، هسته شبکه یک نهاد متمرکز شده و در راس هرم قرار می‌گیرد و کاربران و سرور ها در وضعیت مشابه هم و در پایین هرم و در بخش‌های اختصاصی خود قرار می گیرند.
وظیفه هسته شبکه پاسخ به نیاز های ارتباطی مراکز داده ها ، مشتمل بر کامپیوتر های بزرگ بعنوان منابع اطلاعات می باشد. از طرفی انبار شدن  اطلاعات مشتریان در مراکز داده، نیاز کاربران به تجهیزات ذخیره سازی را در سمت کاربر کاهش داده و موجب تجمیع آن ها در مراکز داده می گردد. در این صورت انبوهی از اطلاعات در مراکز داده انبار می شود که اهمیت مسائلی چون افزونگی، پایداری و سرعت پاسخگوئی و امنیت را صد چندان می نماید.
در چنین شرایطی گذر از100M به 1G در زمان کوتاهی سپری شد و در حال حاضر استفاده از 10G برای سرور ها ی روی شبکه امری قطعی و لازم تلقی می شود.  تجهیزات شبکه نیز در این بین سرعتهای 10G و 40G را تجربه کرده و نیاز به سرعت 100G امری طبیعی بنظر میرسد.
تغییرات اساسی در شبکه ها
لایه بندی کمتر، سادگی وگستردگی ، سه ایده اساسی در طراحی شبکه ها ی جدید می باشند. در این میان بحث های مدیریت شبکه ها و پایش و  نگهداری موضوع جدیدی نیستند و مسئله امنیت نسبت به قبل، از توجه خاصی برخوردار شده . برآیند موارد اشاره شده استاندارد های موجود را دستخوش تفییرات نموده است .
دیدگاه اینکه اطلاعات باید بصورت %100  پایدار و برای همیشه ماندگار باشد، روشهای فعلی امنیت و محافظت از مراکز داده و سیستمهای بزرگ را دگرگون نموده و نیاز به درک وضعیت جدید و ایجاد راهکار های نوین جهت حصول اطمینان از عملیات را در صنعت IT موجب گشته است. امروزه، ا ین مسئله " فاکتور اصلی " در ساختار سازمانهای IT و مراکز داده بشمار می رود و دیدگاه های جدیدی را در جهت ارائه راه حل طلب می نماید.
یکی از این دیدگاه ها هماهنگ شدن با شبکه سازمانهای بین الملی و دولتها و ارائه کنندگان خدمان مخابراتی در سطح جهان می باشد و در قلب این شبکه ها عامل هوشمندی بنام Visibility Fabric  پیش بینی می شود . این عامل در بالای شبکه مرتبط با طراحی قرار می گیرد و وظیفه آن استخراج اسناد و اطلاعات از میان ترافیک عبوری شبکه جهت موارد خاص مدیریتی و پایش و مدیریت امنیت از لحاظ درستی و اعتبار سنجی می باشد. این وظیفه بدون دخل و تصرف در اصل اطلاعات و قبل ازرسیدن اطلاعات به شبکه متقاضی باید انجام پذیرد.  بعنوان مثال تصور کنید که میلیون ها بسته اطلاعات از میان هزاران نقطه ارتباطی در حال گذر می باشند . در این حالت امکان کنترل و پایش همه آنها بطور موثر موجود ندارد ، اما عامل هوشمند شبکه می تواند اطلاعات مشخصی را استخراج نموده و ازطریق سیستم شبکه مدیریت، سلامت و صحت آن را تائید کند و یا بسته های VOIP و ویدیوئی از طریق همان روش نمونه برداری شده و با اصل بسته ها مقایسه و کیفیت آنها با آنچه که مورد نظر تولید کننده بوده تائید شود.  این نمونه برداری و کنترل ها در ورودی و خروجی شبکه ها ی ارتباطی و یا در مراکزداده و سرور های مرتبط می تواند انجام پذیرد.  
از آنجائیکه شبکه ها از اندازه و ظرفیتهای متفاوتی برخوردار هستند،برای مدیریت و حفظ امنیت، عامل هوشمند Visibility Fabric  می تواند با نوآوری ، راه حلی برای انعطاف پذیری و چابکی شبکه ها قلمداد شود. 
منبع گرد آوری اطلاعات آماری : Data center solutions March 2012
https://mardomefarda.ir/vdccxiqs.2bq4i8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین