تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۵
جالب است ۰
دهه جدید فرصت تازه¬ای برای توسعه و فعالیت وآغاز تحول در نوع تجهیزات و ملزومات مراکز داده¬ای بشمار می¬رود. کلمات کلیدی،‌ از جمله سرعت بالا،‌ "ذخیره سازی"، "مجازی سازی"، "پردازش ابر" و "محاسبات متمرکز" واژگان و مفاهیم جدیدی در این راستا می‌باشند.
نسل بعدی مرکز داده - اداره کل مهندسی ارتباطات
دهه جدید فرصت تازه­ای برای توسعه و فعالیت وآغاز تحول در نوع تجهیزات و ملزومات مراکز داده­ای  بشمار می­رود. کلمات کلیدی،‌ از جمله سرعت بالا،‌ "ذخیره سازی"، "مجازی سازی"، "پردازش ابر" و "محاسبات متمرکز" واژگان و مفاهیم  جدیدی در این راستا می­باشند. برای موفق ماندن در این بازار جدید، ‌اپراتور مرکز داده باید قابلیتهای خود را به روز رسانی کند، تراکم را افزایش دهد، تولید را بالا ببرد و بیش از پیش  قابل انعطاف و تغییر باشد. کابل کشی مراکز داده قدم اول برای نیل به اهداف فوق الذکر است.  
بازار مرکز داده مثل همیشه مهیج، پویا و جذاب است و در سال 2009 بیشتر از 15 بیلیون دلار در این قسمت در قالب معاهده، ‌سهام، سرمایه گذاری شده است. گروه­های بازاریابی بین­المللی و شرکتهای مشاوره برای بازار مرکز داده پیش بینی ادامه این سرمایه گذاری ها را در سال­های آینده داشته­اند.
از جمله اشخاصی که درباره­ آینده مطلق تجارت مرکز داده صحبت می کندMagrit Sessions مدیر شرکت تحقیقات، بازارTariff Consultancy در لندن می­باشد. برمبنای محاسبه انجام شده توسط این مرکز تحقیقات، بازار مراکز داده های اروپایی در بین سال های 2010 تا 2015 فروش خود را دو برابر خواهند کرد. این مبلغ تا 7 بیلیون یورو پیش بینی می شود، با توجه به نیاز بازار به ذخیره سازی داده ها، مراکز داده باید قادربه افزایش ظرفیت و ارزش خود باشند . فضای مفید یا کف کاذب این مراکز در سویس در حدود 70 درصد و تا حتی دو برابر افزایش خواهد داشت.  
طبق بررسی شرکت Tariff Consultancy مراکز داده اروپایی ظرفیت خود را 14 درصد درهر سال افزایش می­دهند.

محققان بازار، رشد در بخش  Outsourcing خدمات مراکز داده را پیش بینی می­نمایند. دلیل آن واضح است، برای بیشتر شرکت­ها راه انداختن مرکز داده خودشان به طور تخصصی بسیار گران و مشکل است. از سال 2013 تقاضا برای Outsourcing انتظار بیشتری خواهد داشت که با سالیانه 23 درصد توسعه یابد به 2 بیلیون یورو در چهار بازار اصلی اروپا (انگلیس، هلند، ‌آلمان و فرانسه)‌ برسد.

تقاضاهای فراوان از همه طرف :
بازار دلیل زیادی برای ادامه سرمایه گذاری در مرکز داده دارد. David Cappucio تحلیلگرGartner  در کنفرانس برگزار شده در مرکز داده Gartner در لاس وگاس در نوامبر 2009 اعلام کرد حجم داده در تجارت های سراسر جهان با 650% در 5 سال آینده توسعه می یابد. برنامه­های کاربردی مدرن مثل مجازی سازی و نرم­افزار به عنوان یک سرویس،‌ پردازش ابر و محاسبات متمرکز شده، نظارت بر مبنای اینترنت، IPTV، شبکه­های اجتماعی و بازی­های online با ‌حجم غول پیکری از داده گسترش می­یابند.که الزاماً به مراکز داده پیچیده تر با اجزای خیلی پیشرفته تر نیاز دارند.
Cisco تخمین زده که ترافیک اینترنتی در سال 2012 دو برابر می شود،این موضوع به معنای افزایش ترافیک درهر ماه تا بیشتر از PT45000 )پتابایت) ، معادل ویا بیشتر از 45 بیلیون گیگابایت خواهد بود . این حجم از اطلاعات داده باید با سرعت، انتقال و پردازش شده و به طور کاملاً امنی ذخیره شود، این وظیفه ای است که شامل نیاز های باور نکردنی در برقراری ارتباط ارئه سرویس پیش رو داریم که ممکن است حتی در طراحی سنتی مراکز داده ایجاد تردید کند.
در زیربنای شبکه، تکنولوژی G10 اترنت در حال حاضر عملیاتی است، این امکانات در شبکه های زیرساخت مصرف کننده نیز قابل اجرا است ولی ‌برنامه­های کاربردی برای این منظور باید تولید شوند برای تحقق تکنولوژی­های بعدی، امسال استاندارد IEEE 802.3ba‌ برای 40/100 G اترنت (GbE) مورد قبول واقع خواهد شد و شبکه فیبر FCoE (Fiber Cannel Over Ethernet) اهمیت و حجم بالاتری جهت ذخیره سازی  اطلاعات خواهد داشت. درخواستهای  مصرف کننده از مراکز داده­ای و اپراتور سرویس دهنده،‌ هر روز در حال پیچیده­تر شدن و افزایش­اند. سطح خدمات، در دسترس بودن، جبران خرابی، زمان های پاسخ گویی و مصرف انرژی پارامترهای عمده برای بهینه سازی هستند. بخش فروش الزام به هماهنگی با دستورالعمل های تنظیم مقررات و رفع ‌ احتیاجات امنیتی محیطی و اجرای آیین نامه­ها از طرف دولت و بازار خواهد داشت.
 
چهار مثال در این رابطه می باشند. تغییر درخواستهای مکرر در پروژه ها باعث کوتاه شدن طول عمر روشهای اجرائی می شود و همچنین مراکز داده­های عمومی را برای هماهنگی با این موضوع ها مسئول و تحت فشار قرار می دهد، و چنان چه این موارد به روز رسانی نشود باعث افت چرخه اقتصادی آن خواهد شد که این موضوع باعث پیروی از روشهای جدید انضباط اقتصادی می شود.
 

سناریو پویا در همه مناطق:
اینها دلایلی هستد که چرا اپراتورهای  مرکز داده در آینده ای  نزدیک باید واحد و متمرکز شوند، یکی شوند، از نو ساخته شوند و یا تاسیساتشان را به روز رسانی کنند و نهایتاً‌ تراکم خود را افزایش دهند. بازارها در اروپا و آمریکا شاهد یک تغییر نسل و تغییر شکل خواهند بود زیرا یک بخش عمده از مراکز داده 10 یا 15 سال قدمت دارند که با توجه به نیاز به تازه شدن راهی جز اوراق شدن ندارد.
آقایSteve Wallage مدیر گروه  Broad اعلام می کند که نسل بعدی مرکز داده در حال حاضر مورد بحث و ارز یابی قرارگرفته است. برنامه تدوین شده مرکز داده Lokerbie در اسکاتلند مثال موقعیت جاری است. عمارت ساختمان جدید در سال2010 ، با هزینه  5/1بیلیون دلار ساخته می­شود،  که بزرگترین پروژه مرکز داده اجرا شده در جهان است. مشتریان اروپائی و امریکائی به دنبال سایت­های جدید بالقوه در کانادا،‌ صربستان و ایسلند برای ساخت مگا پروژه هستند چرا که تاسیسات در این مکان­ها به راحتی خنک نگه داشته می­شوند و با توجه به اینکه پهنای باند کافی درشبکه  WAN  قابل دسترسی است. فاصله از شهرها برای مراکز داده مشکل عمده ای تلقی نمی شد .
جهت سایت مراکز داده مناطق دیگر دنیا پیشرفتهای عمده ای داشته اند. خاورمیانه،‌ هند ، چین و جنوب شرقی آسیا با سرعت و حرفه­ای از ساختار و استانداردهای قابل انعطاف در زیر ساخت و مدل تجارت پیروی می­نمایند. در جنوب شرق آسیا گنجایش مراکز داده 68% رشد خواهد داشت تا سال 2013  تحقیقات Gartner اشاره به رشد 31% ظرفیت مراکز داده در سال دارد. این موضوع با وجود این است که  منبع انرژی در هند خیلی قابل اعتماد نیست.
کارشناسان می­گویند که هند می­تواند به یک قطب مرکز داده تبدیل شود توسعه مراکز داده هند با شناسائی اهداف برنامه ریزی و تصمیم گیری شده­اند. سیستم کابل زیردریایی جدید هند- انگلیس بزودی وارد بازار می شود. تخمین زده می­شود که بازار مرکز داده هند به ارزش 5/1 بیلیون دلار در سال 2010 دست خواهد یافت .
کارشناسان عمده و سرمایه گذاران در خاور میانه پیشرفت مهم برنامه­ها را هم به این ترتیب دنبال می­کنند. در اولین گردهمآیی جهت استراتژی مرکز داده که در دوبی در ژانویه 2009 برگزار شد،‌  دو هدف برجسته برای 5 سال آینده تعیین شد.‌ اول ایجاد اتحاد منطقه ای و دوم تمرکز روی (high-end Segment ) ،Tier III و Tier IV .
https://mardomefarda.ir/vdcaoun6.49na615kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین