کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گسترش روابط بدون محدودیت

30 دی 1400 ساعت 21:02

ولادیمیر پوتین: از طرف من سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم ایران را به ایشان منتقل کنید


ابراهیم رییسی روز گذشته تهران را به مقصد مسکو ترک کرد تا در سفری دو‌روزه به دعوت ولادیمیر پوتین، ضمن دیدار با همتای روس خود در کاخ کرملین، در مجلس دومای روسیه نیز سخنرانی کند و در چند نشست و دیدار رسمی دیگر نیز حاضر شود. سفری که به جهات گوناگون حایز اهمیت است و رییس و دیگر مقامات دولت سیزدهم در این رابطه اظهارنظر کرده بودند. چنانکه سخنگوی دولت در توییت روز سه‌شنبه خود و معاون اول رییس‌جمهوری در جریان جلسه هیات دولت که دیروز و در غیاب ابراهیم رییسی برگزار شد، از این مهم گفتند. 

 تاکید معاون‌اول بر اهمیت سفر رییس دولت
بر این اساس درحالی که علی بهادری جهرمی در توییتی از محور جلسات رییس‌جمهوری در جریان این سفر دو روزه گفت و جز دیدار با ولادیمیر پوتین و سخنرانی در مجلس دوما به دیدار رییسی با فعالان اقتصادی و نفتی و حضور در دانشگاه به عنوان بعضی از دیگر برنامه‌های این سفر اشاره کرد و محمد مخبر نیز در نشست روز گذشته هیات دولت با بیان اینکه «سفر رییس‌جمهوری به کشور روسیه دارای اهمیت بسیار زیادی است»، از تحول اساسی در مناسبات بین‌المللی در دولت سخن گفت و تاکید کرد: «سفر رییس‌جمهوری به روسیه هم یکی از ابعاد تحول اساسی دولت در حوزه روابط بین‌الملل است.» معاون اول رییس‌جمهوری که در غیاب ابراهیم رییسی، ریاست جلسه روز گذشته هیات دولت را برعهده داشت، همچنین با اشاره به درخواست‌های متعدد برای سفر مسوولان ایرانی به سایر کشورها ادامه داد: «در حال حاضر مناسبات با همسایگان بسیار خوب پیش می‌رود.»

 رییسی از تهران تا مسکو
اما ابراهیم رییسی شخصا نیز به اهمیت این سفر اشاره کرد. او که پیش از عزیمت به روسیه در فرودگاه مهرآباد درباره اهداف این سفر سخن می‌گفت، با بیان اینکه «این سفر به دعوت رییس‌جمهوری روسیه و در راستای ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه‌ای انجام می‌شود»، گفت: «به دنبال برقراری و تقویت ارتباط‌ با همه همسایگان به ویژه کشور روسیه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و تجاری هستیم و این سفر می‌تواند نقطه عطفی برای ارتقا و تحکیم سطح مناسبات با روسیه باشد.» او همچنین با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران، کشوری مستقل، مقتدر و صاحب نفوذ در منطقه و روسیه هم کشوری مهم و با قدرت و دارای نفوذ در منطقه است»، اظهار کرد: «همکاری و گفت‌وگوهای دو کشور مهم و دارای قدرت و نفوذ می‌تواند در ارتقای امنیت منطقه و روابط اقتصادی و تجاری موثر باشد.» رییسی با اشاره به تقویت همکاری تهران و مسکو در مجامع سیاسی و اقتصادی منطقه‌ای، ‌به عضویت ایران در اجلاس شانگهای اشاره و اظهار کرد: «در اجلاس شانگهای همکاری‌های خوبی با همه کشورها به ویژه با روسیه خواهیم داشت. در رابطه با مساله اتحادیه اوراسیا هم روسیه نقش محوری دارد و همکاری دو کشور در این راستا می‌تواند به گام‌های موثری در جهت ارتقای مسائل تجاری و اقتصادی بینجامد.» او با بیان اینکه ایران و روسیه از منافع مشترک برخوردار هستند، گفت: وجود منافع مشترک و تعاملی بین تهران و مسکو در منطقه امنیت‌ساز است و جلوی یک‌جانبه‌گرایی در دنیا را خواهد گرفت. همچنین تعامل و همکاری متقابل دو کشور می‌تواند در وضعیت منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیرگذار باشد.» رییسی با اشاره به وجود ظرفیت‌های گسترده همکاری بین تهران و مسکو در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و انرژی خاطرنشان کرد: «سطح کنونی همکاری تجاری و اقتصادی برای هیچ‌کدام از دو کشور رضایت‌بخش نیست و لازم است ارتقا یافته و به سطح بسیار بالاتری برسد و امیدواریم این سفر بتواند در جهت تامین منافع مشترک دو کشور که در عرصه منطقه‌ای و جهانی تاثیرگذار است، گام موثری را به همراه خود داشته باشد.»
سرانجام ابراهیم رییسی صبح دیروز در راس هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به دعوت همتای روس خود تهران را به مقصد مسکو ترک کرد. این درحالی بود که او با بدرقه حجت‌الاسلام محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهوری و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد مسکو پایتخت جمهوری فدراسیون روسیه ترک کرد. این درحالی بود که وزیران امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، نفت و رییس‌دفتر، رییس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کنند.
ابراهیم رییسی و هیات همراه، روز چهارشنبه در بدو ورود به فرودگاه وونکووا مسکو از سوی «نیکولای شولگینوف» وزیر انرژی روسیه و رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و «ایگور مارگولوف» معاون وزیرخارجه این کشور مورد استقبال قرار گرفت. در مراسم استقبال، پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور، رییسی از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید. اولین برنامه این سفر دو روزه، دیدار با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور فدراسیون روسیه بود و رییسی در این دیدار نسبت به رفع‌تحریم‌ها ابراز امیدواری کرد.

 و سرانجام دیدار رییسی و پوتین
ابراهیم رییسی عصر روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور فدراسیون روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد. رییس‌جمهور ایران در این دیدار تاکید کرد: ما هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط راهبردی با مسکو هستیم. او گفت: اسناد همکاری راهبردی می‌تواند افق روابط را در طول ۲۰ سال مشخص کند. به دنبال افزایش حجم روابط تجاری با روسیه هستیم و تلاش زیادی در این زمینه انجام خواهیم داد. رییسی خاطرنشان کرد: در حال تلاش برای رفع تحریم‌های کشورمان هستیم و امیدواریم که منجر به لغو تحریم‌ها شود. تهدید به تحریم مانع پیشرفت ایران نمی‌شود. او ادامه داد: تجربه خوبی در همکاری با روسیه در سوریه، در مبارزه با تروریسم داریم که می‌تواند مبنایی برای روابط مشترک باشد.

 پیام پوتین به رهبر ایران 
ولادیمیر پوتین نیز در این دیدار عنوان کرد: از طرف من سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم ایران را به ایشان منتقل کنید. این دیدار البته نخستین برنامه رسمی از برنامه‌هایی است که رییسی و هیات عالیرتبه دولت جمهوری اسلامی در جریان این سفر دو روزه در دستور کار خواهند داشت.


کد مطلب: 3036

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/note/3036/گسترش-روابط-بدون-محدودیت

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir