کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شناسایی و رهگیری جنگنده‌های ترکیه توسط نیروی هوایی یونان

فارس , 5 تير 1401 ساعت 11:47

در ادامه تنش بین دو کشور یونان و ترکیه، وزارت دفاع یونان عصر شنبه به وقت تهران از نقض گسترده حریم هوایی خود از سوی جنگنده‌های ترکیه‌ای خبر داد.


به گزارش مردم فردا،به نوشته روزنامه «پروتوثما» وزارت دفاع یونان اعلام کرد که روز جمعه جنگنده‌های «اف-۱۶» ترکیه و یک فروند پهپاد این کشور ۲۹ بار حریم هوایی یونان را بر فراز دریای اژه نقض کردند.

بنابر اعلام وزارت دفاع یونان، این تخلفات هوایی موجب تقابل هوایی با جنگنده‌های اف-۱۶ یونانی نشد و تنها ایستگاه‌های راداری این کشور با شناسایی و رهگیری به موقع و صدور اخطار بر اساس قوانین بین‌المللی عوانوردی موجب خروج جت‌ها و پهپاد متخلف نیروی هوایی ترکیه شدند.

این در حالی است که نخست وزیر یونان در نشست مطبوعاتی در پایان جلسه شورای اروپا به روابط یونان و ترکیه اشاره  و تصریح کرده که آتن قرار نیست تنش لفاظی با آنکارا انجام دهد.

 «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان روز جمعه با بیان اینکه یونان به هر تحریک و چالشی با حقایق مستدل پاسخ داده است، گفت: «ترکیه باید از لفاظی‌های تهاجمی شدید در زیر سؤال بردن حاکمیت یونان دست بردارد.»

میتسوتاکیس گفت که او همیشه از ترکیه می‌خواهد که در «گفت‌وگو با حسن نیت» شرکت کند و در عین حال خاطرنشان کرد: «ما آماده هستیم تا با قاطعیت از حاکمیت خود دفاع کنیم.»

یونان و ترکیه برای چندین دهه بر سر حقوق دریای اژه و مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند. آنها همچنین در یک مسابقه تسلیحاتی شدید گرفتار شده‌اند که در مقایسه با سایر کشورهای عضو ناتو، بیشترین هزینه را برای دفاع انجام داده‌اند.

منابع رسانه‌ای ترکیه چهارشنبه گذشته از نظامی شدن جزیره «کیچی» یا (پسریموس) توسط یونان در هشت کیلومتری جنوب غربی شبه جزیره «بدروم» در دریای اژه و استقرار نظامیان یونانی خبر دادند.

به گزارش شبکه خبری «تی‌ آر تی» جزیر کیچی بین جزایر یونانی کوس و کالیمنوس واقع شده است، نزدیکترین جزیره به شهر توریستی بدروم ترکیه است. «گورسل توکما اوغلو» تحلیلگر نظامی، امنیتی ترکیه گفت که کیچی به دلیل نزدیکی به سرزمین اصلی ترکیه، بر اساس ماده ۱۲ معاهده لوزان ۱۹۲۳، جزیره‌ای ترکیه‌ای است.


کد مطلب: 9153

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/9153/شناسایی-رهگیری-جنگنده-های-ترکیه-توسط-نیروی-هوایی-یونان

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir