کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

باز نشدن مدارس دخترانه افغانستان کار دست مقام‌های طالبان داد

فارس , 31 خرداد 1401 ساعت 20:00

سازمان ملل معافیت سفر 2 مقام ارشد طالبان از جمله وزیر تحصیلات تکمیلی و معاون وزارت آموزش و پرورش طالبان را به دلیل اعمال محدودیت بر آموزش زنان لغو کرد.


به گزارش مردم فردا،سازمان ملل اعلام کرد که 2 مقام ارشد مرتبط با حوزه آموزش و پرورش طالبان را به دلیل وضع ممنوعیت بر آموزش زنان تحریم کرده است. 

پیش از این سازمان ملل برای 15 نفر از مقامات ارشد طالبان معافیت از ممنوعیت سفر اعمال کرده بود که به دنبال تصمیم جدید این معافیت تنها برای 13 نفر  برای دو ماه تمدید شده و معافیت 2 نفر از مقامات این گروه برداشته شده است. 

یک دیپلمات سازمان ملل که نخواست نامش فاش شود به AFP گفت: سازمان ملل تصمیم گرفته به دلیل اعمال محدودیت بر زنان دو مقام ارشد طالبان را تحریم کند. 

وی افزود: سید احمد شیدخیل معاون وزارت آموزش و پرورش و  عبدالباقی حقانی وزارت تحصیلات عالی دولت موقت طالبان به دلیل اعمال محدودیت این گروه بر آموزش زنان تحریم شدند. 

این در حالی است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، این گروه محدودیت های را آموزش و کار زنان افغانستان اعمال کرده و تاکنون اجازه بازگشایی مدارس دخترانه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان را صادر نکرده است. 

تمدید معافیت از ممنوعیت سفر 13 مقام طالبان
خبرگزاری فرانسه گفته است که پس از چند روز رایزنی دشوار، مقامات سازمان ملل تصمیم گرفتند که برای 13 مقام دیگر برای 60 روز معافیت از ممنوعیت سفر صادر کنند.

به گزارش این خبرگزاری، برخی از کشورهای تمایل داشتند که معافیت تمام مقامات طالبان تمدید شود، اما برخی از کشورهای اعلام کرده بودند که به دلیل سختگیری طالبان باید این معافیت برداشته شود. 

براساس گزارش  AFP معافیت از تمدید رهبران طالبان به صورت اتوماتیک تمدید میشود مگر اینکه یکی از اعضای شورای امنیت با این اقدام مخالف باشد. 

پیش از این فارن پالسی گزارشی داد که دولت بایدن همزمان با تلاش برای اعمال فشار به طالبان برای رعایت حقوق بشر در افغانستان، درگیر مباحثی داخلی برای تمدید معافیت دوران ترامپ برای سفر برخی از اعضای طالبان مواجه شده است. 

شورای امنیت سازمان ملل مدتهاست که سفر مقامات ارشد طالبان را ممنوع کرده است، اما به دلیل رایزنی با این گروه برای صلح و ثبات در افغانستان برخی از مقامات این گروه از معافیت برخوردارند بودند که این معافیت 20 ژوئن پایان می‌یابد.

این رسانه آمریکایی افزود: دولت بایدن و کشورهای غربی در حال حاضر به این معضل مواجه شدند که در صورت تمدید معافیت سفر اعضای طالبان باید چشم خود را  بر محدودیت‌های این گروه در افغانستان باید نادیده گرفته و اهرم ها خود برای فشار بر این گروه را کنار بگذارند. 

سازمان ملل: زمان بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان مشخص نیست
پیش از این گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان با بیان اینکه دلایل طالبان برای عدم بازگشایی مدارس دخترانه مبهم است، گفت: مقامات طالبان درباره زمان بازگشایی مدارس پاسخ روشنی ارائه نکردند.

ریچارت بنت ادامه داد: مقامات طالبان دربرابر اصرار وی درباره زمان بازگشایی مدارس پاسخ روشنی ارائه نکردند و  عدم بازگشایی مدارس بروی دختران بر تعامل جهان با افغانستان تأثیر منفی خواهد گذاشت.

طالبان حدود 250 روز می‌شود که دختران را از رفتن به مدارس بازداشته و با آنکه این تصمیم واکنش‌های تندی جهانی را به همراه داشته است و اما تصمیم طالبان مبنی بر مسدود ماندن مدارس به روی دختران همچنان پا برجاست.


کد مطلب: 9002

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/9002/باز-نشدن-مدارس-دخترانه-افغانستان-کار-دست-مقام-های-طالبان

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir