تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۷
جالب است ۱
فصل گرما برای کودکان و نوجوانان، فصل بازی و هیجان است. اما در همین فصل، خطرات بیشتری نیز آنها را تهدید می‌کند و کافی است غفلت و کوتاهی والدین نیز چاشنی آن شود تا یک فاجعه رخ دهد. درست مثل حوادث تلخی که در رامهرمز و دیر اتفاق افتاد. در نخستین حادثه دختر 4ساله‌ای که والدینش او را در خودرو تنها گذاشته بودند به‌دلیل گرمای هوا جانش را از دست داد و در 2حادثه جداگانه دیگر 2کودک یک‌ونیم و 2ساله در سطل آب دچار خفگی شدند.
مرگ دردناک در خودروی در بسته
به گزارش مردم فردا، روز شنبه پدر و مادر دختری 4ساله به نام سایدا که در شهرستان رامهرمز واقع در استان خوزستان زندگی می‌کنند خبر تلخی را شنیدند.
خاله سایدا فوت شده بود و وقتی این خبر را به آنها دادند، برای شرکت در مراسم سوگواری به آنجا رفتند. زمانی که آنها به محل سوگواری رسیدند سایدا در ماشین خوابش برده بود و پدر و مادرش وقتی وضعیت او را دیدند دل‌شان نیامد او را از خواب بیدار کنند و او را در همان وضعیت در ماشین تنها گذاشتند و با قفل کردن درها، با عجله خودشان را به مراسم سوگواری رساندند. آنها در مراسم بودند و بی‌توجه به گرمای هوا دخترشان را فراموش کرده بودند، اما ساعتی بعد وقتی به ماشین برگشتند صحنه‌ای تکان‌دهنده دیدند. دختربچه از فرط گرما بی‌حال روی صندلی ماشین افتاده بود و نفس نمی‌کشید. پدر و مادر سایدا ضجه می‌زدند و صحنه‌ای را که می‌دیدند باور نداشتند اما همه‌‌چیز واقعیت داشت و دختربچه بر اثر گرما جانش را از دست داده بود.
غلامرضا حیدر نژاد، رئیس اداره پزشکی قانونی رامهرمز درباره این حادثه گفت: این کودک چندین ساعت در هوای بسیار گرم در ماشین رها شده بود و درهای ماشین قفل بودند و به‌دلیل استرس، شدت گرما و نبود اکسیژن، جانش را از دست داد که نتایج اولیه بررسی جسد کودک نیز فوت بر اثر گرمازدگی را تأیید می‌کند. او ادامه داد: متأسفانه والدین این کودک تصمیم گرفتند بچه را از خواب بیدار نکنند و او را در گرما رها کرده بودند و از طرفی تحت‌تأثیر سوگواری او را فراموش کرده بودند که این حادثه اتفاق افتاد.

خفگی در سطل آب
گاهی یک لحظه غفلت باعث یک عمر پشیمانی می‌شود. مصداق این ضرب‌المثل حادثه تلخ جان‌باختن دختری یک سال و نیمه به نام هدی در شهرستان دیر واقع در استان بوشهر است که به‌دلیل سهل‌انگاری و غفلت مادرش در سطل آب افتاد و جانش را از دست داد. اما این حادثه تلخ چگونه اتفاق افتاد؟ ماجرا از این قرار بود که هدی که دختربچه‌ای افغان بود در خانه بازی می‌کرد و مادرش نیز مشغول انجام کارهای خانه بود. مادر هدی هنگام انجام کارهایش متوجه شد دختربچه بازیگوش مفقود شده است. او همه جای خانه را جست‌وجو کرد تا اینکه فهمید دخترش در سطل آب کولر گازی افتاده و بدون آنکه او متوجه شود غرق شده است. هرچند با صدای شیون این زن همسایه‌ها به کمک او آمدند و هدی به بیمارستان منتقل و در آنجا عملیات احیای قلبی ریوی انجام شد اما سرانجام پس از چند روز بستری بودن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جانش را از دست داد.
چند روز پیش از این اتفاق تلخ، حادثه مشابه دیگری نیز در دیر اتفاق افتاده بود که قربانی آن دختری 2 ساله به نام هدیه بود. حسین ناظمیان‌پور، مسئول اورژانس ۱۱۵ شهرستان دیر در این‌باره گفت: هدیه نیز دختربچه‌ای تقریبا 2 ساله ساکن شهر دیر بود که برای بازی سر در سطل آب کولر کرده بود و دیگر نتوانسته بود سر از داخل سطل بلند کند و والدین او نیم ساعت بعد متوجه او شدند و با اعلام به مرکز پیام فوریت‌های پزشکی، بلافاصله تیم اورژانس به محل حادثه مراجعه و اقدام به احیای این کودک کردند.
او ادامه داد: عملیات احیا در بیمارستان روی این کودک ۲ساله ادامه یافت و موفقیت‌آمیز بود و او برای دریافت خدمات درمانی بیشتر با اسکورت طبی به بیمارستان شهدا خلیج‌فارس بوشهر منتقل شد، اما به‌دلیل شدت صدمات واردشده جان خود را از دست داد. وی ضمن تأکید هشدار به والدین گفت: از ابتدای سال‌جاری ۳ مرگ کودک زیر ۵ سال در شهرستان دیر بر اثر سوانح و حوادث رخ داده است که ۲ مورد آن به‌علت خفگی در سطل آب و یک مورد آن نیز در سانحه تصادف بوده است. ناظمیان‌پور خاطرنشان کرد: آب اگرچه می‌تواند تقریبا خطرناک باشد، ولی برای اکثر کودکان معنی سرگرمی و بازی را دارد و ممکن است یک کودک در چند سانتی متر آب، در ته یک سطل آب، وان حمام و … غرق شود بدون اینکه والدین متوجه این موضوع شوند.

حادثه مشابه در آن‌سوی آبها 
حوادث مرگبار مربوط به کودکان که غفلت والدین در آن دخیل است هر از گاهی در گوشه و کنار جهان نیز اتفاق می‌افتد. مثل حادثه‌ای که چند روز پیش برای پسری 3ماهه در ایالت پنسیلوانیای آمریکا اتفاق افتاد و به‌دلیل اینکه والدین این کودک او را برای ساعت‌ها در خودرو تنها گذاشته بودند جانش را از دست داد و اقدامات تیم پزشکی نیز ناکام ماند و این کودک به‌دلیل عوارض گرمای شدید جان باخت. این حادثه تلخ در حالی اتفاق افتاد که براساس اعلام سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده، حداکثر دمای روز حادثه ۳۳ درجه سانتی‌گراد بود.
این کودک پنجمین کودکی است که در سال۲۰۲۲ به‌دلیل گرم شدن هوای داخل اتومبیل در ایالات متحده جان خود را از دست داده است. یک کودک یکساله نیز روز ۱۹مه که دمای هوا به ۳۳درجه سانتیگراد رسیده بود در یک وسیله نقلیه در تنسی‌ جان باخت. پیش از آن نیز یک نوزاد دختر 8 ماهه در ۳ مه درحالی‌که پدرش در یک ایستگاه پلیس در جورجیا در بازداشت بود، برای ساعت‌ها در ماشین رها شده بود و به‌دلیل گرمای شدید جان خود را از دست داد. دمای هوا آن روز در آتلانتا به ۳۰ درجه رسیده بود و پدر این دختر در ارتباط با مرگ او به قتل درجه2 متهم شد. آمار رسمی در ایالات متحده حاکی از آن است که به‌طور متوسط ​​سالانه ۳۸ کودک در ماشین‌های داغ جان خود را از دست می‌دهند.
https://mardomefarda.ir/vdch.mn6t23nwkftd2.html
منبع : همشهری
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما