کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عدم سازگاری گرافیک Intel Arc با پردازنده‌های قدیمی‌تر از نسل دهم

زومیت , 30 خرداد 1401 ساعت 1:30

اینتل می‌گوید قابلیت Resizable BAR یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای سیستم‌هایی است که گرافیک Arc روی آن‌ها نصب می‌شود. همچنین، Arc با CPUها و مادربردهای قدیمی‌تر از نسل دهم سازگاری ندارد.


به گزارش مردم فردا،روز گذشته، اینتل پیش‌نیازهای لازم برای استفاده از گرافیک‌های کلاس دسکتاپ سری Intel Arc را اعلام کرد. سند رسمی اینتل نشان می‌دهد گرافیک‌های خانواده‌ی آرک، تنها از سه خانواده‌ی پردازنده‌های مرکزی پشتیبانی می‌کنند.

به‌گزارش ویدئوکاردز، این پردازنده‌های مرکزی شامل خانواده‌ی نسل‌دوازدهمی Alder Lake با مادربردهای سری ۶۰۰ و خانواده‌ی نسل‌یازدهمی Rocket Lake با مادربردهای سری ۵۰۰ و خانواد‌ه‌ی نسل‌دهمی Comet Lake با مادربردهای سری ۴۰۰ می‌شود. اینتل می‌گوید بعداً پشتیبانی از پلتفرم‌های بیشتر اضافه خواهد شد.

در سند رسمی اینتل، به هیچ پردازنده‌ی دیگری مستقیماً اشاره نشده است؛ بااین‌حال، تیم آبی در توضیحات اضافی می‌گوید: «پردازنده‌ها و مادربردهای دیگری که از قابلیت Resizable BAR یا Smart Access Memory بهره‌مند باشند، ممکن است از پردازنده‌های گرافیکی سری Intel Arc پشتیبانی کنند.» فناوری Smart Access Memory متعلق‌ به AMD است و این یعنی احتمالاً پردازنده‌های مرکزی تیم قرمز به‌صورت غیررسمی تحت پشتیبانی گرافیک‌های آرک هستند.

نکته‌ی مهم این است که اینتل فناوری Resizable BAR را به‌عنوان یکی از پیش‌نیازها مطرح می‌کند. اینتل می‌گوید Resizable BAR برای عملکرد بهینه در تمامی وظایف پردازشی ضروری است. مشخص نیست که پردازنده‌های گرافیکی آرک بدون Resizable BAR نیز کار می‌کنند یا خیر.

احتمالاً به‌زودی گرافیک Arc A380 به‌دست کارشناسان می‌رسد و جزئیات بیشتری در این زمینه خواهیم شنید. این گرافیک فعلاً به‌صورت انحصاری در بازار چین عرضه شده است. اینتل در بخش دیگری از سند خود می‌گوید مادبردهایی از Arc پشتیبانی می‌کنند که رابط فول‌سایز PCIe 3.0 x16 و Resizable BAR داشته باشند. Resizable BAR یکی از مشخصه‌های استاندارد PCIe است که در سال‌های اخیر در کانون توجه قرار گرفته و ازطریق گسترش پویای روند تبادل داده بین پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی باعث افزایش قدرت نهایی سیستم می‌شود.

Resizable BAR باعث می‌شود پردازنده‌ی مرکزی به تمام ظرفیت بافر حافظه‌ی گرافیکی دست پیدا کند. بدون Resizable BAR، پردازنده‌ی مرکزی به حداکثر ۲۵۶ مگابایت از این حافظه دسترسی دارد. سیستم‌های مدرن سال ۲۰۲۲ بی‌شک باید از Resizable BAR پشتیبانی کنند؛ اما تعداد زیادی از کاربران کامپیوتری دارند که نمی‌تواند از این قابلیت پشتیبانی کند.


کد مطلب: 8886

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/8886/عدم-سازگاری-گرافیک-intel-arc-پردازنده-های-قدیمی-تر-نسل-دهم

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir