کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۹۰ درصد از درآمد پردازنده‌های کامپیوتری آرم در سال ۲۰۲۱ به‌لطف اپل به‌دست آمد

زومیت , 30 خرداد 1401 ساعت 4:00

مؤسسه‌ای تحقیقاتی می‌گوید ۹۰ درصد از درآمد پردازنده‌های کامپیوتری آرم در سال گذشته‌ی میلادی به‌لطف اپل و پردازنده‌های اختصاصی سری M به‌دست آمده است.


به گزارش مردم فردا،دو سال پیش، اپل اعلام کرد با پردازنده‌های اینتل در کامپیوترهای سری مک خداحافظی و از پردازنده‌های اختصاصی سری M برپایه‌ی معماری ARM استفاده می‌کند. آمار نشان می‌دهد این اقدام اپل موفقیت‌آمیز بوده و شرکت کوپرتینویی توانسته است فروش کامپیوترهایش را بیشتر کند. فروش بیشتر کامپیوترهای اپل به افزایش درآمدهای شرکت آرم نیز منتهی شده است.

به‌نوشته‌ی تامز هاردور، معماری مجموعه دستورالعمل آرم اکنون تقریباً ۹ درصد از معماری‌های پردازشی بازار کامپیوتر را ازآنِ خود کرده است و پیش‌بینی می‌شود این عدد در طول زمان افزایش پیدا کند. مؤسسه‌ی معتبر Strategy Analytics می‌گوید اپل توانسته است فاصله‌ی خودش را با شرکت‌های دیگر بیشتر کند و به رهبر بازار پردازنده‌های لپ‌تاپی مبتنی‌بر آرم تبدیل شود. به‌گفته‌ی این مؤسسه، ۹۰ درصد از درآمدهای پردازنده‌های کامپیوتری آرم در سال گذشته‌ی میلادی به‌لطف اپل به‌دست آمده است.

شرکت‌هایی مثل ایسر و دل و اچ‌پی سال‌ها است که کروم‌بوک و لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی‌بر معماری آرم را عرضه می‌کنند؛ اما این دستگاه‌ها به‌دلیل قدرت نه‌چندان زیاد و قیمت غیر‌رقابتی هیچ‌گاه به محصولاتی محبوب در بازار تبدیل نشدند. در سال‌های اخیر، اپل نسل جدید آی مک و مک بوک و مک مینی را با پردازنده‌ی اختصاصی M1 برپایه‌ی معماری آرم و قیمت منطقی رونمایی کرد و باعث شد محبوبیت دستگاه‌های آرم بسیار بیشتر شود.

مک های M1 توجه مشتریان وفادار اپل و مشتریان کاملاً جدید را به خود جلب کرد. اپل در نسخه‌های بعدی پردازنده‌ی M1 توانست بهبودهای بیشتری به‌همراه بیاورد و مطمئناً این روند با عرضه‌ی محصولات مبتنی‌بر پردازنده‌ی M2 ادامه پیدا می‌کند. فروش مک های M1 اپل بسیار فراتر از کروم‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌های ویندوزی آرم رفت. اپل به حوزه‌ی نرم‌افزار نیز توجه ویژه‌ای نشان داده است و بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب و پرکاربرد اکنون برای مک های مبتنی‌بر معماری آرم دردسترس هستند.

کوالکام اخیراً Nuvia را خریده است و به‌لطف تخصص مهندسان این شرکت، قصد دارد پردازنده‌های بسیار پرقدرتی برپایه‌ی آرم بسازد؛ بااین‌حال، پردازنده‌هایی که نتیجه‌ی همکاری کوالکام و Nuvia هستند، تا اواخر سال آینده‌ی میلادی از راه نمی‌رسند و تا آن زمان، عرضه‌ی پردازنده‌های بسیار قوی‌تر اپل را شاهد خواهیم بود. مدیرعامل کوالکام در ادعایی جاه‌طلبانه گفته است که این شرکت به‌دنبال تبدیل‌شدن به رهبر بازار CPUهای کامپیوتر است.

کارشناس مؤسسه‌ی Strategy Analytics می‌گوید پردازنده‌های سری M اپل حداقل دو تا سه سال جلوتر از رقبای متمرکز بر معماری آرم هستند. در سال گذشته‌ی میلادی، تنها ۳ درصد از درآمدهای پردازنده‌های کامپیوتری آرم به‌لطف کوالکام به‌دست آمد. پردازنده‌های نسل فعلی کوالکام برای کامپیوترهای شخصی ضعیف‌تر از پردازنده‌های اپل هستند. کوالکام با وجود سهم اندکش در درآمد آرم، همچنان به سرمایه‌گذاری در این حوزه ادامه می‌دهد و به‌دنبال تولید پردازنده‌های قوی‌تر برای کامپیوترهای ویندوزی است.

به‌گفته‌ی تحلیلگران IDC، در سال گذشته‌ی میلادی حدوداً ۳۴۸٫۸ میلیون واحد کامپیوتر شخصی به بازار عرضه شد و این عدد در فصل اول سال جاری میلادی ۸۰٫۵ میلیون واحد بود. در سال گذشته‌ی میلادی، فروش کروم‌بوک مجموعاً به ۳۷ میلیون واحد و در فصل اول امسال به ۵٫۱ میلیون واحد رسید. در فصل اول ۲۰۲۲ نیز، اپل موفق شد ۷٫۲ میلیون مک عرضه‌ کند و ۸٫۹ درصد از سهم بازار را دراختیار بگیرد.

اکثر کامپیوترهایی که اپل در فصل اول امسال عرضه کرد، به پردازنده‌های سری M مجهز بودند و همین موضوع نشان می‌دهد صرفاً به‌لطف همین پردازنده‌ها آرم توانست به سهم مطلوبی در بازار دست یابد.

در‌حال‌حاضر، چند کروم‌بوک محبوب بازار را با پردازنده‌های کوالکام و مدیاتک می‌توان تهیه کرد. محبوبیت این سیستم‌ها در حد‌و‌اندازه‌ی مک بوک ایر و مک بوک پرو اپل نیست؛ اما همین دستگاه‌ها نیز در افزایش سهم آرم مؤثر بوده‌اند. اکنون می‌توانیم بگوییم سهم آرم در بازار پردازنده‌های کامپیوتری حداقل به ۱۰ درصد رسیده است که دستاورد بزرگی برای این معماری محسوب می‌شود.

در‌حال‌حاضر، سیستم-روی-چیپ‌های آرم در دستگاه‌های مین‌استریم و پایین‌رده استفاده می‌شوند و این دستگاه‌ها غالباً نمی‌توانند با سیستم‌های دسکتاپ مبتنی‌بر معماری x86 رقابت کنند. بدین‌ترتیب، آرم و اپل و کوالکام همچنان باید بسیار تلاش کنند تا بتوانند پردازنده‌های اینتل و AMD را در تمامی زمینه‌ها شکست دهند.


کد مطلب: 8885

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/8885/۹۰-درصد-درآمد-پردازنده-های-کامپیوتری-آرم-سال-۲۰۲۱-به-لطف-اپل-به-دست-آمد

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir