کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احتمال رونمایی از نامزد تصدی نخست وزیری و تشکیل دولت جدید لبنان

تسنیم , 28 خرداد 1401 ساعت 19:38

منابع لبنانی از احتمال مشخص شدن ویژگی‌های نامزد تصدی نخست وزیری و تشکیل دولت جدید پس از انتخابات پارلمانی اخیر خبر دادند.


به گزارش مردم فردا، نشانه‌ها و ویژگی‌های شخص مکلف تشکیل دولت ممکن است در اوایل هفته آینده آشکار شود و این مسئله در همان روز رایزنی‌ها نهایی شود.

به گفته این منابع،در میان افرادی که به نظر می‌رسد شانس بیشتری برای تصدی نخست وزیری و تشکیل دولت جدید لبنان داشته باشد، «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور است که انتخاب وی با موافقت سعدالحریری رئیس جریان المستقبل هم روبرو شده است و وی را نمی‌توان نادیده گرفت.

المنار از افزایش تماس‌ها و رایزنی‌های پارلمانی در خصوص تشکیل دولت جدید لبنان خبر داد.

خاطر نشان می‌شود که انتخابات پارلمانی 2022 لبنان بعد از کش و قوس‌های فراوانی در تاریخی که مقرر شده بود یعنی 15 می(بیست و پنجم اردیبهشت 1401) برگزار شد. در شرایطی که دشمنان مقاومت یعنی محور سعودی-آمریکایی-صهیونیستی و مهره‌های آنها از سال 2018 برای شکست حزب‌الله در این انتخابات برنامه‌ریزی کرده بودند اما هدف مورد نظرشان محقق نشد.

نتیجه نهایی انتخابات لبنان عصر روز سه شنبه 17 می اعلام شد که بر اساس آن ائتلاف حزب‌الله و جنبش امل 31 کرسی، جریان آزاد ملی 18 کرسی، حزب نیروهای لبنانی 20 کرسی،  متحدان حزب‌الله 3 کرسی، شخصیت‌های مستقل 11 کرسی، جامعه مدنی 15 کرسی، حزب کتائب 5 کرسی، حزب سوسیاللیست ترقی‌خواه 9 کرسی،  اعضای سابق جریان المستقبل 6 کرسی و جریان المرده 2 کرسی به دست آوردند.

نگاهی به این نتایج نشان می‌دهد که متحدان حزب‌الله و در راس آن جریان آزاد ملی نسبت به دوره قبل تعدادی از کرسی‌های خود را از دست داده‌اند.

پارلمان لبنان 128 کرسی دارد و برای اینکه یک فراکسیون اکثریت را به دست بگیرد باید بیش از 64 کرسی داشته باشد. بر اساس آمار  فوق، نه حزب‌الله و متحدانش و نه طرف مقابل یعنی حزب‌ نیروهای لبنانی و متحدان نتوانسته‌اند اکثریت پارلمان را کسب کنند. درحالی که در دوره قبل ائتلاف حزب الله با کسب 67 کرسی اکثریت را به دست آورده بود.


کد مطلب: 8820

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/8820/احتمال-رونمایی-نامزد-تصدی-نخست-وزیری-تشکیل-دولت-جدید-لبنان

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir