تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
جالب است ۰
مشارکت دانشمندان سازمان پژوهش‌های هسته‌ای اروپا در کلیه موسسات مستقر در روسیه و بلاروس به حالت تعلیق درآمد.
پایان همکاری هسته ای روسیه و اروپا
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان پژوهش‌های هسته‌ای اروپا، سرن (CERN)، روز جمعه اعلام کرد به علت تجاوز روسیه به خاک اوکراین به همه همکاری‌های هسته‌ای خود با روسیه و بلاروس پایان می‌دهد. این سازمان که آزمایشگاه معتبر علمی اروپا در زمینه هسته ای به شمار می آید، تصریح کرد بدین منظور همه قرارداد‌های همکاری با روسیه و بلاروس پس از انقضای آنها در سال ۲۰۲۴ پایان می‌یابد. شورای سازمان پژوهش‌های هسته‌ای اروپا روز پنجشنبه اعلام کرد که قصد دارد به توافقنامه‌های همکاری بین المللی با فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس در تاریخ انقضای آنها در سال ۲۰۲۴ خاتمه دهد و در عین حال آماده تصمیم گیری‌های جدید با توجه به تحولات اوکراین است.

این سازمان که میزبان بزرگترین شتاب‌دهنده ذرات در ژنو است، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اضافه کرد: اوضاع و شرایط را به دقت رصد خواهد کرد و شورا آماده اتخاذ هر تصمیم جدید با توجه به تحولات اوضاع در اوکراین است. فابیولا جیانوتی، رئیس سازمان پژوهش‌های هسته‌ای اروپا در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: تصمیم سرن، محکومیت قاطعانه تهاجم روسیه به اوکراین با کمک بلاروس را تایید می‌کند، اما همچنان در صورتی که اوضاع و شرایط در آینده تغییر کند، در‌ها را برای ادامه همکاری علمی با این دو کشور باز می‌گذارد.

سرن در بیانیه خود خاطر نشان کرده است که این سازمان در پی جنگ جهانی دوم برای گردهم آوردن ملت‌ها و مردمان در جهت دستیابی صلح آمیز به علم ایجاد شد. این نهاد تاکید کرد تجاوز یک کشور به کشور دیگر در تضاد با این ارزش‌ها است.

کشور‌های عضو سرن همچنین مشارکت دانشمندان و پژوهشگران این نهاد در کلیه کمیته‌های علمی موسسات مستقر در فدراسیون روسیه و جمهوری بلاروس و بالعکس را به حالت تعلیق درآورده اند. همه نشست‌ها و رویداد‌هایی نیز که قرار بود به طور مشترک توسط سرن و موسسات مستقر در روسیه و بلاروس برگزار شوند، تعلیق یا لغو شده اند. قرارداد‌های همکاری که سرن با کشور‌ها امضا می‌کند معمولا پنج سال طول می‌کشد و عموما به طور خودکار برای مدت مشابه تمدید می‌شود. قرارداد با بلاروس در ژوئن ۲۰۲۴ و قرارداد با روسیه در دسامبر همان سال به پایان می‌رسد.
https://mardomefarda.ir/vdce.z8vbjh8vp9bij.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین