کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نسخه انصاری برای نجات دولت رئیسی از بحران‌ها

ایلنا , 22 خرداد 1401 ساعت 19:39

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: دولت رئیسی در صورتی می‌تواند از بحران‌های فعلی نجات پیدا کند که بازگشت به ملت و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه سرمایه‌های اجتماعی درون کشور را داشته باشد


به گزارش مردم فردا،غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص گمانه‌های صورت گرفته در مورد تغییرات کابینه و اینکه آیا مشکلات موجود با این کار حل خواهد شد، گفت: متاسفانه امروز با دولتی روبرو هستیم که برای مساله معیشت مردم و چنین تصمیم بزرگ و حیاتی هم دچار چندصدایی است و هرکس ساز خودش را می‌زند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه عنوان کرد: اقتصاد یک علم است، اداره امور اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بدون داشتن علم و تجربه یک سراب است. وقتی با شعار انقلابی‌گری افراد غیرمتخصص و شعارپیشه که در طول حیات سیاسی‌شان فقط نق زدن را یاد گرفته‌اند روی کار بیایند،  انتظار معجزه از چنین کارگزارانی درست نیست. برخی افراد این دولت عصاره فضائل جریانی هستند  که همیشه متکی به شعار بوده است.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها عادت کرده‌اند مشکلات را محصول عملکرد پیشینیان معرفی کنند، ادامه داد: به هر حال ۴۰ سال از عمر انقلاب گذشته، متاسفانه در دولت‌های گذشته خصوصا در سه دهه گذشته، کارگزاران ضعیف عادت کرده‌اند که اشکالات را به دولت‌های ماقبل خودشان ارجاع می‌دهند. گرانی‌ها دارد به بحران و آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. خب در دولت‌های گذشته چه کسانی سر کار بودند، آیا دوستانی که امروز قدرت را در دست دارند در گذشته از شخص رئیس‌جمهور تا به اصطلاح پایین‌ترین سطوح مدیریتی ایفای نقش نکردند، قطعا در مسئولیت‌ها حضور داشته‌اند و در کارنامه موفق و یا ناموفق گذشته نقش بایسته‌ای را ایفا کرده‌اند.

انصاری اظهار داشت: قطعا شعارهایی که آقای رئیس‌جمهور داده‌اند، شعارهای قابل قبولی است، ولی شعار را منِ حاشیه‌نشین باید بدهم و نقد اقدامات اجرایی حال حاضر را آزادانه انجام دهم، نه مدیرانی که در مصدر کارند و باید با تدبیر و برنامه نارسایی‌ها را سامان بخشند.

وی اضافه کرد: کسی که در رأس کار قرار گرفته باید تدبیر اجرایی داشته باشد، آقای رئیس‌جمهور باید مشخص کنند که طرح و برنامه‌شان برای خروج از بحران فعلی و گرانی‌های سرسام‌آوری که درد را به استخوان مردم رسانده و سفره مردم را مورد تهاجم قرار داده، چیست؟

این فعال سیاسی گفت: آقای رئیسی در ابتدای کار و در دوران تبلیغات، شعار برنامه هفت هزار صفحه‌ای را برای خروج از بحران‌ها داد، حداقل در بخش اقتصادی باید برنامه‌های اقتصادی خودشان را منتشر کنند و در معرض نقد افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دهند. نکته دوم این است که چنانچه برنامه‌ای وجود داشته باشد و ارائه بدهند، علیرغم اینکه کابینه یکدست و یکصدا از نظر سیاسی است ولی از نظر عملیاتی و اجرایی صداهای مختلف، ناموزون و غیرکارشناسی از کابینه دولت به گوش می‌رسد. اگر قرار به انجام اقدام مثبتی است، حداقل در بخش اقتصادی باید یک سیاست واحد و هم‌صدایی کامل وجود داشته باشد که با اعلام برنامه و استراتژی‌های اجرایی برای خروج از بحران فعلی ارائه شود تا توسط صاحب‌نظران قابلیت نقد و اصلاح را داشته باشد.

وی تصریح کرد: آقای رئیسی و دولت‌شان باید باور کنند که دوران انتخابات تمام شده و شعارهای تبلیغاتی را کنار بگذارند. امروز روز عمل است و با عملکرد خودشان نقش مثبتی را انجام دهند. اگر در دولت روحانی صداهای مخالف و موانع در مقابل دولت در عرصه سیاست خارجی و داخلی بود، امروز خیلی از این جریان‌ها هم‌صدا، هم‌نوا و حضور علنی در این دولت دارند، نباید در این دوران انتظار تخریب مناسبات بین‌المللی را داشت. اما می‌بینیم در همایشی که در استادیوم آزادی برگزار شد، شعارهای بسیار تندی علیه عربستان سعودی داده شد، خوب در شرایطی که وزیر خارجه اعلام می‌کند که به زودی نشست مشترکی با عربستان سعودی خواهیم داشت و منافع ملی هم ایجاب می‌کند که ما بحران‌های خودمان را در عرصه بین‌المللی، خصوصا در کشورهای همجوار و همسایه به حداقل برسانیم و دست دوستی را به سمت آن‌ها دراز کنیم، چنین شعارهایی چقدر می‌تواند مفید باشد؟

انصاری افزود: در شرایطی که حدود ۱۲۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی ما در سطح دنیا درگیر تحریم همه‌جانبه است، در شرایطی که روزانه میلیون‌ها دلار خسارت تحریم را در رابطه با محاسبه اقتصادی که برای کشور اعمال شده است، تحمل می‌کنیم. در شرایطی که میلیون‌ها بشکه نفت ما در دریاهای بین‌المللی سرگردان است و روزانه هزینه نگهداری از این نفت و دموراژ آن را به کشتی‌ها و شرکت‌های حمل‌کننده پرداخت می‌کنیم، عدم نتیجه‌گیری در برجام، صدور قطعنامه و عدم حل «اف.ای.تی.اف» چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟ اکنون که دیگر به تعبیر برخی از آقایان دولت لیبرالی روی کار نیست که ناتوان در عمل باشد.

این فعال سیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه تا حدودی زمان را از دست داده‌ایم. اکنون سوال این است چیزی که امروز جایگزین برجام می‌شود چه ویژگی‌هایی خواهد داشت. از همه مهم‌تر در این میان اقناع مردم است چراکه عدم همراهی مردم قطعا بهترین سیاست‌ها را هم به شکست منجر می‌کند.

وی یادآور شد: راه رهایی کشور، ملت و نظام از شرایط فعلی این است که دولت به سمت مردم بازگشت داشته باشد و آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی را محترم شمرده و بستر اعتماد و همکاری ملت را مهیا کند.

انصاری ادامه داد: باید امکان نقد منصفانه را به نقادان و صاحب‌نظران داده و در مقابل ملت سر تعظیم فرود بیاوریم، در چنین شرایطی است که همراهی مردم و دولت، می‌تواند کشور را در مقابل بحران فعلی و بحران‌های سخت‌تر به سر منزل مقصود برساند و مشکل جامعه و کشور را حل کند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا بحث ترمیم کابینه را توسط دولت جدی می‌بینید؟»، خاطرنشان کرد: حتی اگر ترمیم کابینه هم انجام شود، اگر با تفکر بسته این کار انجام شود، حاصلی ندارد. ترمیم در صورتی می‌تواند موثر باشد که دست نیاز به سوی متخصصان، کارشناسان و افراد با تجربه دراز کنند. کشور ما مملوء از ظرفیت‌های بالقوه در بخش‌های مختلف است و در بخش نیرو و سرمایه انسانی، اعتقاد جدی دارم که سر هر چهارراهی که بایستیم، ده‌ها مدیر توانمند را می‌توانیم شناسایی کنیم، امروز با حضور متخصصان و صاحب‌نظران متعدد در بخش‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که کارنامه بسیار مثبت و درخشانی از خودشان داشته‌اند و سلامت اخلاقی و سیاسی آنها در طول سالیان گذشته هم برای مردم و هم برای دولت قابل سنجش است و در بخش‌های مختلف حضور دارند، قادر خواهیم بود از مشکلات کنونی عبور کنیم.

انصاری در پایان عنوان کرد: دولت رئیسی در صورتی می‌تواند از بحران‌های فعلی نجات پیدا کند که بازگشت به ملت و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه سرمایه‌های اجتماعی درون کشور را داشته باشد امیدوارم که دولت به این سمت برود و از ظرفیت‌های موجود را برای حل مشکلات کشور استفاده کند.


کد مطلب: 8587

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/8587/نسخه-انصاری-نجات-دولت-رئیسی-بحران-ها

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir