کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زکریا: نشان دادیم جودو ایران در مسیر خوبی قرار گرفته است

فارس , 25 ارديبهشت 1401 ساعت 17:25

مربی تیم ملی جودو گفت: بعد از تعلیق ظالمانه جودوی ایران ما یک مسیری را شروع کرده‌ایم که آرام آرام پیش می‌رویم و در بازی‌های کشورهای اسلامی با کسب مدال دل مردم ایران را شاد خواهیم کرد.


به گزارش مردم فردا،بعد از تعلیق ظالمانه جودوی ایران از سوی فدراسیون جهانی حالا ما در یک مسیری قرار گرفته‌ایم که آرام آرام رو به جلو حرکت می‌کنیم تا تیم ملی جودوی ایران به اهداف خود برسد. حضور در اردوی مشترک کربلا و کسب عنوان قهرمانی در مسابقات 9جانبه بغداد نشان می‌دهد ما در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم. حالا تمرین کردن با تیم ملی جودوی تونس که یک کشور ریشه‌دار در جودوی آفریقا است می‌تواند به رشد و پیشرفت تیم ملی ایران کمک کند. تمرین کردن با یک تیم غنی در آفریقا می‌تواند به ما کمک کند تا در مسابقات کشورهای همبستگی اسلامی نتایجی را‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست بیاوریم تا دل مردم ایران و خانواده بزرگ جودو شاد شود. این بخشی از صحبت‌های محسن زکریا مربی تیم ملی جودوی کشورمان است که همراه با دیگر مربیان و ملی‌پوشان در تورنمنت 9 جانبه عراق موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات تیمی شده است.
مشروح صحبت‌های مربی تیم ملی با خبرگزاری فارس را‌‌‌‌‌‌‌‌ در ادامه می‌خوانید:
از مسابقات جام صلح و دوستی بغداد برایمان بگویید. مسابقات چطور بود؟
خب، به هر حال عراق یک مسابقه 9 جانبه‌ای را‌‌‌‌‌‌‌‌ طی دو روز میزبانی کرد. شرایط میزبانی از لحاظ امکانات برای ما خوب بود. روز اول مسابقات به صورت انفرادی برگزار شد که ما موفق شدیم یک مدال طلا، دو نقره و 4 برنز کسب کنیم. روز دوم مسابقات هم به صورت تیمی برگزار شد که خوشبختانه قهرمان این مسابقات شدیم. بچه‌ها از لحاظ روحی و روانی آماده نبودند، مخصوصا روز اول همه بچه‌ها استرس داشتند. به همین دلیل شرایط آنها خوب نبود به هر حال دوری از مسابقات به خاطر شرایط تعلیق ظالمانه جودوی ایران تأثیر خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ روی بچه‌ها گذاشته است، اما روز دوم  بچه‌ها خیلی خوب شدند و توانستند قابلیت‌های خودشان را‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان دهند. ما در فینال مسابقات تیمی بعد از اینکه بچه‌ها به خودباوری رسیدند توانستیم عنوان قهرمانی را‌‌‌‌‌‌‌‌ کسب کنیم.
شرایط فنی تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها چطور بود؟
آن طور که تصور می‌شد، بچه‌های ما خیلی از نظر فنی در شرایط آرمانی نیستند. البته در سطح پایین هم نیستند و باید بگویم ملی‌پوشان ما در سطح متوسطی قرار دارند. رفته رفته با حضور در مسابقات برون‌مرزی و دیدن میدان شرایط آنها بهتر می‌شود و قابلیت‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ بهتر نشان می‌دهند. تیم‌های حاضر در این مسابقات هم شرایط خوبی داشتند و در ادامه در مورد آنها صحبت خواهم کرد.
اینکه شما می‌گویید که از نظر فنی در جایگاه متوسط هستند منظورتان این است که هنوز به اوج آمادگی ‌نرسیده‌اند؟
روز اول که مسابقات انفرادی برگزار شد، بچه‌های ما مبارزات خوبی کردند، اما از لحاظ روحی و روانی شرایط مناسبی نداشتند. یک مقدار جو مسابقات بچه‌های ما را‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته بود، ضمن اینکه مسابقات روی یک تاتامی برگزار شد و این باعث شد که جو مسابقات سنگین‌تر شود، چون تمام نگاه‌ها روی یک تاتامی معطوف شده بود، در هر صورت ما می‌توانستیم مدال‌های بیشتری کسب کنیم، حتی باید بچه‌های ما سه مدال طلا در این مسابقات به دست می‌آوردند اما به دلیل ناداوری این فرصت از دست رفت. بعدازظهر مسابقه ورق کاملا برگشت، میزبان احساس کرد با شرایطی که بچه‌های ما دارند، در این مسابقات جودوکاران عراقی بدون مدال خواهند ماند و به همین دلیل شروع کردند به حق‌خوری.
یعنی کاملا ناداوری در این مسابقات دیده می‌شد؟
علی پرهیزکار از نظر من به عنوان یک مربی حق‌اش مدال طلای مسابقات جام صلح و دوستی بود. او دو مبارزه با بازیکنان عراق داشت، هر دو را‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی شکست داد، حتی مربیان تونس و مراکش آمدند و عملکرد علی پرهیزگار را‌‌‌‌‌‌‌‌ ستایش کردند. آنها مدعی بودند هر دو حریف پرهیزگار در طول مبارزه به دلیل خطاهایی که مرتکب شده بود باید اخراج می‌شد. اما داوران حق‌کشی کردند به هر حال میزبان احساس کرد چون هزینه زیادی برای برگزاری مسابقات کرده و با عملکرد جودوکاران ایرانی سرشان بی‌کلاه می‌ماند و شروع به حق‌خوری کردند. بچه‌های ما در این مسابقات به نوعی روی تاتامی هم با داور و هم با حریف جنگیدند. ما در بعضی اوزان امید کسب مدال طلا بودیم، مثل سنگین‌وزنمان که متأسفانه این اتفاق رخ نداد. فکر می‌کنم دلیل آن دور بودن از مسابقات بود. البته یک مقدار کم‌کاری هم از سوی ورزشکار خودمان بود.
جودوکاران تیم ملی ایران بعد از مدت‌ها در یک رویداد رسمی با حضور 9 کشور با حریفان مختلف تن به تن شدند. عملکرد آنها برای شما به عنوان مربی تیم ملی آیا قابل قبول بود یا خیر؟
در مسابقات تیمی ما شرایط بهتری داشتیم، روز اول بچه‌ها در مسابقات انفرادی با شرایط و جو مسابقات آشنا نشده بودند. بچه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ آماده کردم، برای اینکه آنها بدانند باید روی تاتامی هم با حریف بجنگند هم با داوران. با صحبت‌هایی که با ملی‌پوشان داشتم به آنها شرایط را‌‌‌‌‌‌‌‌ کاملا توضیح دادم که شما باید در طول مبارزه یا روی حریف تکنیک اجرا کنید و یا او را‌‌‌‌‌‌‌‌ ضربه فنی کنید. در غیر این صورت در فینال سر ما را‌‌‌‌‌‌‌‌ خواهند برید. واقعا روز دوم علیرغم اینکه بچه‌ها مدت‌ها از مسابقات دور بودند، مبارزات خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دادند. آنها با یک حالت جنگندگی خاص روی تاتامی رفتند و از ته دل برای کسب عنوان قهرمانی در فینال جنگیدند. ما در همان سه مبارزه ابتدایی برنده شدیم، کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ تمام کردیم اما با انگیزه‌ای که در بین ملی‌پوشان دیدم، تقاضا کردیم تمام بازی‌ها انجام شود که درنهایت 5 بر صفر عراق را‌‌‌‌‌‌‌‌ شکست دادیم و قهرمان مسابقات شدیم.
گویا در فینال برای اینکه عملکرد تیم بهتر شود، ارنج را‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر داده‌اید، این تاکتیک در فینال چقدر به شما کمک کرد؟
بله، ما در فینال تصمیم گرفتیم در فینال ارنج تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر بدهیم و این تاکتیک خوبی بود. بچه‌ها هم با نتیجه‌ای که روز اول کسب کرده بودند یک مقدار باتجربه‌تر شدند و مردانه جنگیدند. مبارزات راحتی نداشتیم، ملی‌پوشان مبارزات سختی را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند، در این مسابقات تیم‌های مراکش و تونس که در آفریقا عناوین زیادی را‌‌‌‌‌‌‌‌ کسب کرده‌اند حضور داشتند. در طول مسابقات مبارزه کردن با آنها کار آسانی نبود. به همین دلیل بچه‌ها با مبارزاتی که با این نفرات داشتند آماده‌تر شدند و در فینال توانستند موفق شوند.
از نظر شما حضور در اردوی مشترک و مسابقات که جودوی ایران دارد، چقدر می‌تواند به ما کمک کند؟
واقعا حضور در اردوی مشترک و مسابقه دادن با تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها برای پیشرفت ما بسیار حائز اهمیت است. جودو ورزشی است که احتیاج به حریف تمرینی دارد، درواقع هر حریفی یک نوع کاری را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام می‌دهد و یکسری تاکتیک‌ها و فنون خاص خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد. روی همین حساب هر چقدر بچه‌ها با حریفان مختلف کار کنند، برایشان مفیدتر است. در این اردوها نفراتی حضور دارند که سبک کار کردن آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ ما در ایران نداریم. درواقع بین نفرات حاضر در این اردوی مشترک ما جودوکاران خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ دیدیم؛ مثلا تیم بلژیک یک سنگین‌وزن به این مسابقات اعزام کرده بود که مدال طلای این رقابت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست آورد. او واقعا جودوکار توانمندی است. بدون شک حضور او در اردوی مشترک می‌تواند برای جودوکاران سنگین‌وزن ما هم مفید باشد. حتی تیم مغرب در 66 کیلوگرم یک جودوکار خوب در این مسابقات داشت. بچه‌های ما باید از این فرصت استفاده کنند، با آنها تمرین کنند، ما نقاط قوت و ضعف آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی می‌کنیم.
تیم ملی جودوی ایران باید در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی حضور پیدا کند، بعد از اردوی مشترک عراق، قرار است تیم ملی به اردوی مشترک تونس اعزام شود. حضور در اردوی مشترک تونس چقدر برای کسب نتیجه در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی کمک می‌کند؟
با برنامه‌ریزی که مسئولان فدراسیون جودوی کشورمان انجام دادند، بعد از تعلیقی که گریبان جودوی ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته، ما یک مسیر خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کردیم. آرام آرام رو به جلو حرکت می‌کنیم تا تیم ملی جودو به اهداف خود برسد. ما اسفندماه سال گذشته در اردوی مشترک کربلا حضور پیدا کردیم و این رویداد رسمی به ما خیلی کمک کرد. خیلی برای جودوی ایران مفید بود، در این مسابقات ما نقاط ضعف و قوت ملی‌پوشان را‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کردیم. در خصوص اردوی مشترک با تیم ملی تونس باید بگویم حضور در این اردو می‌تواند به ما کمک کند، البته باید به این موضوع اشاره کنم، قبل از حضور در اردوی مشترک تونس، شاکله اصلی تیم ملی جودوی ایران مشخص خواهد شد. نفراتی که به مسابقات کشورهای اسلامی اعزام می‌شوند را‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب خواهیم کرد و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آنها خواهیم داشت. حضور در اردوی مشترک تونس یعنی ارتقا سطح فنی جودوی ایران. بدون تعارف باید بگویم تونس یک کشور ریشه‌دار در جودو است. آنها حتی مسابقات گرند پری را‌‌‌‌‌‌‌‌ برگزار کردند. 4 سال پیش به عنوان مربی در این مسابقات حضور داشتم، تونس کشوری است که از لحاظ تمرینی غنی‌تر از دیگر کشورهای آفریقایی است. فکر می‌کنم کشورهای بیشتری در مسابقات تونس حضور پیدا خواهند کرد. روی این حساب صد درصد اردوی تونس به ما می‌تواند کمک کند. ما تمام سعی‌مان را‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌کنیم، پیش از اعزام به بازی‌های کشورهای اسلامی در اردوی تونس نقاط ضعف و قوت بازیکنان را‌‌‌‌‌‌‌‌ شناسایی کنیم و یک تیم آماده را‌‌‌‌‌‌‌‌ به این مسابقات اعزام کنیم.
صحبت‌های پایانی شما...
ابتدا از دوستان رسانه‌ای تشکر می‌کنم که تیم ملی جودوی ایران را‌‌‌‌‌‌‌‌ حمایت می‌کنند، با شرایط فعلی چشم‌انداز خوبی برای جودوی ایران تصور می‌کنم. امیدوارم بچه‌ها بتوانند جواب زحمات مسئولان فدراسیون و کادر فنی را‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهند، مخصوصا جواب تلاش و زحمات آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون را‌‌‌‌‌‌‌‌. زیرا او در این مدت بسیار تلاش کرد تا تیم ملی اعزام‌های خوبی داشته باشد. او وقت می‌گذارد و شاهد هستیم که اردوهای تیم ملی به بهترین شکل برگزار می‌شود. ما هم اجازه ندادیم حق کسی پایمال شود. این برای محسن زکریا، عامل خرسندی است که در شرایطی و محیطی کار می‌کنم که حق کسی پایمال نشده است. واقعا در طول این مدت حق به حقدار رسیده است، هر کسی استحقاق حضور در تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته، به حقش رسیده، با توکل به خدا و محبت امام حسین(ع) ما در عراق روسفید شدیم. آرزویم در شرایط فعلی موفقیت تیم ملی جودوی مردان و بانوان در بازی‌های کشورهای اسلامی است. این موفقیت باعث شادی دل همه مردم ایران و جامعه بزرگ جودو خواهد شد.
 


کد مطلب: 7449

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7449/زکریا-نشان-دادیم-جودو-ایران-مسیر-خوبی-قرار-گرفته

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir