تاریخ انتشار :جمعه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۰۰
جالب است ۰
در جریان رویداد Google I/O، گوگل سیستم هوش مصنوعی LaMDA 2 را معرفی کرد که جانشین LaMDA سال 2021 محسوب می‌شود. نسخه دوم LaMDA یا «شبیه‌ساز زبانی برای محاوره کاربردی» به باور گوگل می‌تواند موضوعات پیچیده را به توضیحات دلپذیر و سرراست تبدیل کند و در عین حال می‌تواند در پاسخ به سوالات پیشنهاداتی داشته باشد.
نسخه جدید هوش مصنوعی گوگل محاوره‌های کاربردی را شبیه سازی می‌کند
به گزارش مردم فردا،به ادعای گوگل سیستم هوش مصنوعی LaMDA 2 جهت محاوره کاربردی ساخته شده و می‌تواند با فهم میلیون‌ها موضوع مختلف «گفتگوی بی‌طرفانه» ایجاد کند، بدون آنکه به تکرار بی‌افتد.

این سیستم مانند اغلب هوش مصنوعی‌ها می‌‌آموزد که احتمال ظاهر شدن کلمات بر اساس مثال‌های بسیار در بدنه متن (جمله) چقدر است. این مثال‌ها ترابایت‌ها و پتابایت‌ها داده از شبکه‌های اجتماعی، ویکی‌پدیا، کتاب‌ها، پلتفرم‌های میزبانی نرم‌افزار مانند گیت‌هاب و سایر منابع فضای عمومی وب را شامل می‌شوند.

گفتنی است که در سخنرانی اصلی ساندار پیچای مدیر عامل گوگل مثالی از LaMDA 2 را نشان داد که در آن کاربری طی سوالات متعدد از این هوش مصنوعی خواست تا توضیحاتی در خصوص گودال ماریانا ارائه دهد.

در این مرحله هوش مصنوعی با صحبت از موجوداتی که ممکن است در این گودال زندگی کنند به سوالات پاسخ می‌دهد، به عبارت دیگر LaMDA 2 از موضوعاتی برای گفتگو استفاده می‌کند که به شکل مشخص جهت استفاده از آنها برنامه‌ریزی نشده است.

گفتنی است که نظر داوران در خصوص دقت LaMDA 2 چندان جالب نبوده زیرا این سیستم نیز مانند عادت نسخه پیشین خود برای ارائه حقایق «دروغین» در یکی از موارد روی اطلاعات غلطی درباره کوه اورست پافشاری می‌کرد.

البته پیچای با پذیرفتن این ایراد عنوان کرد که شبیه‌سازهایی نظیر LaMDA 2 بی‌نقص نیستند و کار روی این فناوری پیچیده همچنان ادامه دارد تا تمامی نقایص موجود برطرف شوند.

گوگل در طول رویداد Google I/O چه مورد دیگری را معرفی کرد؟
بنا به گزارشات موجود، گوگل در کنار LaMDA 2 از «آشپزخانه آزمایش هوش مصنوعی» نیز رونمایی کرد که یک هاب تعاملی برای هوش مصنوعی نمایشی مبتنی بر شبیه‌سازهای مانند LaMDA 2 است. کاربران در این هاب که به عنوان اپلیکیشن در دسترس است می‌توانند به روش‌هایی محدود با شبیه‌سازهایی مانند LaMDA 2 تعامل داشته باشند.

این تعامل‌ها یا گفتگوها می‌توانند از حالات سطحی وارد حالات عمیق‌تر شوند، به عنوان مثال صحبت درباره «سگ» می‌تواند به گفتگو درباره «سگ‌ها چگونه بو می‌کشند» منتهی شود.

به گفته پیچای تعاملات ایجاد شده در «آشپزخانه آزمایش هوش مصنوعی» بدین معنا هستند که اگر آن هوش مصنوعی را در اختیار داشتید چطور از آن استفاده می‌کردید، وی می‌گوید این موارد محصول نیستند بلکه خط‌خطی‌هایی هستند که به ما امکان جستجو در قابلیت‌های شبیه‌سازهایی‌ مانند LaMDA 2 را می‌ دهند.

گفتنی است که «آشپزخانه آزمایش هوش مصنوعی» طی ماه‌های آتی به شکل محدود در آمریکا عرضه خواهد شد زیرا ظاهرا گوگل هنوز در خصوص نحوه دسترسی به آن تصمیم‌گیری نکرده اما با استناد به اخبار، از قرار معلوم اولویت گوگل با جامعه آکادمیک، پژوهشگران و سیاست‌گذاران است.  
 
https://mardomefarda.ir/vdce.e8fbjh8xo9bij.html
منبع : دیجیاتو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما