تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۶
جالب است ۰
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) گفت متاسف است که سازمان ملل فرصت دستیابی به راه حل سیاسی در مورد بحران اوکراین را از دست داده است.
لاوروف: روسیه خواهان جنگ در اروپا نیست
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی گفت: با کمال تاسف، دبیرخانه این سازمان، از جمله دبیرکل آن، زمانی که برای هفت سال طولانی به خرابکاری آشکار و مسلم رژیم کی‌یف علیه قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت که توافقنامه مینسک در مورد حل و فصل در شرق اوکراین را تصویب کرد، واکنشی نشان نداد، فرصت دستیابی به یک توافق سیاسی را از دست داد.
دیپلمات ارشد روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عمانی خود در مسقط تاکید کرد که سازمان ملل باید از مقامات کی‌یف بخواهد تا ممانعت از خروج غیرنظامیان از منطقه عملیات نظامی در اوکراین را متوقف کنند. لاوروف گفت: با در نظر گرفتن علاقه نشان داده شده از سوی آنتونیو گوترش [دبیرکل سازمان ملل متحد]، به او توصیه کردیم که ابتدا درخواست خود را به مقامات کی‌یف ارائه و از آن‌ها بخواهد از خروج غیرنظامیان از مناطق عملیات نظامی جلوگیری نکنند. 
وی افزود که یک نماینده سازمان ملل در حال حاضر در میدان درگیری‌ها حضور دارد و در تلاش برای کمک به حل مسائلی است که مسکو مطرح کرده است. 
ششم اردیبهشت «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به مسکو سفر کرد و با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به گفت‌وگو نشست. گوترش با بیان اینکه بحران اوکراین نگرانی اصلی او است، افزود که او با موضعی عمل‌گرایانه و با هدف کمک به حل مسائل بشردوستانه در منطقه درگیری وارد شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد تائید کرد که سازمان ملل آماده همکاری با نظامیان روسیه و اوکراین و همچنین با صلیب سرخ برای خارج کردن غیرنظامیان از کارخانه فولاد آزوف‌استال در ماریوپل، آخرین سنگر باقی‌مانده نئونازی‌های اوکراینی است.
خبرگزاری رویترز هم گزارش داد لاوروف در پاسخ به سوالی وقتی درباره چشم انداز جنگ در اروپا، بار دیگر تاکید کرد که روسیه به دنبال جنگ نیست، اما کشورهای غربی مایلند مسکو در عملیات نظامی خود در اوکراین شکست بخورد.
لاوروف در مسقط اظهار داشت: اگر نگران دورنمای جنگ در اروپا هستید، ما اصلاً چنین چیزی را نمی‌خواهیم، ​​اما توجه شما را به این واقعیت جلب می‌کنم که این غرب است که مدام اصرار دارد در این موقعیت روسیه باید شکست داده شود. 
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز (چهارشنبه) در اظهارنظری جدید درباره جنگ اوکراین، تصریح کرد که احتمال برقراری ثبات و آتش‌بس در این کشور در حال حاضر با وضعیتی که در آن مشاهده می‌شود، وجود ندارد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه پس از دیدار ۲۶ آوریل (ششم اردیبهشت ماه) با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدگاهی درباره اهداف مسکو به دست آورده، گفت: گوی کریستالی ندارم که بخواهم درباره اینکه آن‌ها چه اهدافی دارند، حرف بزنم.
وی سپس ادامه داد که در حال حاضر تمرکز بر ارائه کمک‌های انساندوستانه، خارج کردن غیرنظامیان از مناطق جنگی در اوکراین و تأمین امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت و ضروری است.
روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. پوتین هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» این کشور اعلام کرده است.
https://mardomefarda.ir/vdcb.5bzurhbfwiupr.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین