کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فعال اصلاح‌طلب: بهتر بود رئیسی برای تعریف از دولت خودش، زحمات دیگران را نادیده نمی‌گرفت

نامه نیوز , 21 ارديبهشت 1401 ساعت 11:02

علی‌محمد نمازی گفت: من با آنکه با اصل حذف ارز ترجیحی موافقم اما باور دارم بهتر بود زمانی این کار انجام می‌شد که تحریم‌ها رفع شده بود.


به گزارش مردم فردا،سخنان اخیر سید ابراهیم رئیسی درباره اقدامات دولت سیزدهم در مقابله با ویروس کرونا و نیز جزئیات حذف ارز ترجیحی واکنش‌های زیادی به همراه داشت. برخی سخنان او را مثبت و امیدبخش دانستند و بخشی نیز به دور از واقعیات موجود.

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره سخنان اخیر سید ابراهیم رئیسی به «نامه‌نیوز» گفت: «در ابتدا چند نکته ظاهری درباره سخنان اخیر آقای رئیسی بیان می‌کنم. نخست آنکه نوع نشستن آقای رئیسی در فضایی بزرگ، حالت خشکی را به گفت‌وگو داده بود؛ او می‌توانست این گفت‌وگو را در فضایی صمیمی‌تر انجام دهد. دوم آنکه چهره آقای رئیسی خیلی خسته بود و بهتر بود در چنین گفت‌وگوهایی که معمولا رئیس‌جمهور می‌آید که مردم را امیدوار کند، چهره‌ای شاداب‌تر می‌داشت».

او ادامه داد: «درباره محتوای گفت‌وگو باید بگویم که عموم سخنان آقای رئیسی حالت تبلیغاتی داشت. او می‌گوید مقابله با کرونا در دولت سیزدهم مدیریت شد؛ در صورتی که اولا کرونا یک آغازی داشت و حالا در تمام جهان به پایانش نزدیک می‌شود و ثانیا عمده زحمات مبارزه با کرونا و تهیه واکسن و راه‌های ارتباطی با کشورهای مختلف برای خرید واکسن در دولت آقای روحانی صورت گرفت و بهتر بود آقای رئیسی برای تعریف از دولت خودش، زحمات دیگران را نادیده نمی‌گرفت و اگر پیروزی‌ای در موضوع مقابله با کرونا وجود دارد، بیشتر سهم این پیروزی برای دولت آقای روحانی است».

این فعال سیاسی درباره حذف ارز ترجیحی بیان کرد: «قسمت مهم مصاحبه آقای رئیسی درباره حذف ارز ترجیحی بود. او به صورت دقیق نحوه جبران حذف ارز ترجیحی را توضیح نداد و جای هدف و مقدمه را عوض کرد. اگر دولت دنبال جلوگیری از قاچاق و رانت‌خواری و به وجود آوردن بازار رقابتی است، باید ارز دولتی را از همه کالاها بردارد نه صرفا چند قلم کالای به‌خصوص. از طرفی این را هم بگویم که این موضوع مصوب مجلس ششم بوده است؛ به‌نحوی که در ماده چهار برنامه چهارم مصوب شد که از سال84 قیمت نفت و گاز واقعی شود اما آقای حدادعادل در مجلس ششم آمد و گفت که ما قیمت‌ها را ثابت نگه می‌داریم و مجلس هفتم ماده چهار را حذف کرد؛ بنابراین حذف یارانه‌ها از دولت آقای خاتمی و مجلس ششم در دستور کار بوده است. اکنون هم همین است و دولت آقای رئیسی گویا توجه ندارد که مهم‌ترین یارانه‌ای که پرداخ می‌شود در حوزه سوخت و انرژی است و اتفاقا این یارانه بیش از هر یارانه‌ای ناعادلانه است زیرا کسی که 10تا ماشین دارد، بیش از فردی که یک ماشین دارد، از یارانه دولتی استفاده می‌کند و اکنون معلوم نشد که پس ارز نان و بنزین چه می‌شود».

او همچنین مطرح کرد: «آقای رئیسی همچنین مشخص نکرد که دهک‌بندی‌ها بر چه اساسی است. آیا درآمد مدنظر است و اطلاع از کسب درآمدها چگونه است. از طرفی من یاد سخنان آقای احمدی‌نژاد زمان اعلام هدفمندکردن یارانه‌ها افتادم که به جای آنکه بگوید می‌خواهیم یک جراحی بزرگ اقتصادی انجام دهیم و باید همه همکاری کنند، آمد و گفت می‌خواهیم به شما مردم پول بدهیم. آقای رئیسی هم باید تشریح می‌کرد که مردم باید همکاری کنند و باید صبر و تحمل داشته باشند».

نمازی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود حذف ارز ترجیحی بعد از رفع تحریم‌ها رخ می‌داد تا فشار بر مردم کمتر وارد شود، گفت: «من با آنکه با اصل حذف ارز ترجیحی موافقم اما با شما هم‌نظرم که این مسئله در زمان مناسبی انجام نشد و بهتر بود مذاکره با طرفین برجام نهایی و متعاقبش تحریم‌ها رفع می‌شد تا در شرایط معیشتی بهتری ارز دولتی از اقلام اساسی برداشته می‌شد».


کد مطلب: 7301

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7301/فعال-اصلاح-طلب-بهتر-رئیسی-تعریف-دولت-خودش-زحمات-دیگران-نادیده-نمی-گرفت

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir