کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات "فرانشیز" خدمات پزشکی؛ کاهش پرداختی ۳دهک پایین درآمدی و بیماران اورژانسی

ایسنا , 21 ارديبهشت 1401 ساعت 11:26

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور ضمن تشریح جزئیات کامل تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۱، گفت: جهت حفاظت مالی از مردم هم راستا با قانون بودجه سال ۱۴۰۱، فرانشیز بیماران در سه دهک اول درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ هیچ افزایشی ندارد و حتی در مواردی پرداختی کاهش هم یافته است؛ به طوری که بیماران این دهک‌ها، برای خدمات بستری به جای ۱۰ درصد، ۵ درصد و برای خدمات سرپایی به جای ۳۰ درصد، ۲۰ درصد پرداخت خواهند کرد.


به گزارش مردم فردا،مهندس سعید معنوی با اشاره به ابلاغ جزئیات تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱، گفت: در نهایت رشد ۱۹.۵ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی و رشد ۲۴ درصدی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی در روز یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، مورد تصویب هیات وزیران قرار گرفت.

وی با اشاره به مهمترین جزئیات تعرفه‌های تشخیصی و درمانی بخش دولتی، گفت: میزان رشد تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، به این صورت است که ویزیت پزشکان در بخش سرپایی ۲۰ درصد، جزء فنی کلیه خدمات و مراقبت‌های سلامت ۳۰ درصد، هزینه تخت روز ۳۰ درصد، سرانه پزشک خانواده و مراقبت سلامت ۲۸.۵ درصد، جزء حرفه‌ای خدمات و مراقبت‌های سلامت در بخش بستری ۳۵ درصد، جزء حرفه‌ای خدمات و مراقبت‌های سلامت در بخش سرپایی ۱۲.۵ درصد و سرانه حق بیمه خدمات درمانی ۲۸.۵ درصد رشد داشته است.

میزان رشد تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی

وی افزود: در زمینه محتوای نسخه الکترونیک در تعرفه های سال ۱۴۰۱، در همه بخش های ارائه دهنده خدمت اعم از دولتی و غیر دولتی، درج کد تشخیصی بر اساس کدینگ استاندارد ابلاغی وزارت بهداشت، در برنامه نسخه الکترونیکی سلامت برای کلیه ارائه دهندگان خدمات سلامت در بخش سرپایی و بستری الزامی شده است.

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات و مراقبت‌های پرستاری
معنوی همچنین با اشاره به ابلاغ تعرفه و ارزش نسبی بسته خدمات و مراقبت‌های پرستاری، گفت: در تعرفه‌های سال جاری، در راستای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۱۳۸۶ و در راستای افزایش انگیزه و ماندگاری بهتر کادر پرستاری، تعرفه و ارزش‌های نسبی بسته‌های خدمات و مراقبت‌های پرستاری به همراه ضریب ریالی مربوطه تعیین شده است.

معنوی در ادامه درباره وضعیت تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۱ نیز گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۳۸۶ مصوب شد و در طول این سال‌ها علی‌رغم اینکه همواره به عنوان یک مطالبه جدی از سوی گروه پرستاری پیگیری می‌شد، اما به علت عدم تخصیص منابع و عدم همراهی ذینفعان مختلف، عملیاتی نشد.

وی افزود: این موضوع حتی در دو سال اخیر با تذکر مقام معظم رهبری در روز پرستار نیز روبرو شد. در نهایت، پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و بررسی ابعاد و چالش‌های اجرای آن برای نظام سلامت کشور با تدبیر و همراهی اعضای شورای عالی بیمه سلامت کشور و به پاس جان‌فشانی و ایثار کادر پرستاری بویژه در دوره بحران همه‌گیری کرونا با اختصاص منابع مالی کافی، آیین‌نامه اجرایی آن در هیات وزیران مصوب و در قالب تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ عملیاتی شد.

معنوی گفت: براساس مصوبه هیات وزیران ارزش نسبی بسته مراقبت‌های پرستاری و ضریب ریالی مربوطه تعیین شده است و در سطح مراکز سرپایی و بستری همه بخش‌های دولتی و غیردولتی لازم الاجرا خواهد بود. تعرفه‌های ابلاغی ملاک پرداخت کارانه به گروه پرستاری است و با اجرای آن پرداخت کارانه در راستای افزایش انگیزه و ماندگاری بهتر کادر پرستاری اصلاح خواهد شد.


جزئیات "فرانشیز" خدمات پزشکی در سال ۱۴۰۱
معنوی درباره وضعیت پرداخت از جیب مردم در تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۱، گفت: جهت حفاظت مالی از مردم هم راستا با قانون بودجه سال ۱۴۰۱، فرانشیز بیماران در سه دهک اول درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ هیچ افزایشی ندارد و حتی در مواردی پرداختی کاهش هم یافته است. به طوری که بیماران این دهک‌ها، برای خدمات بستری به جای ۱۰ درصد، ۵ درصد و برای خدمات سرپایی به جای ۳۰ درصد، ۲۰ درصد پرداخت خواهند کرد. همچنین کاهش پرداخت از جیب مردم در بخش دولتی برای کلیه مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور نیز در تعرفه‌گذاری امسال مورد نظر بوده و برای مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی سهم پرداختی در خدمات بستری، رایگان و در خدمات سرپایی فرانشیز از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته است. در عین حال شاهد کاهش پرداخت از جیب مردم برای خدمات اورژانسی نیز در تعرفه‌گذاری امسال بوده‌ایم. به طوری که در سال ۱۴۰۱، مردم برای خدمات اورژانسی به‌جای ۳۰ درصد ۱۰ درصد پرداختی خواهند داشت.

معنوی درباره نحوه مشخص شدن سه دهک اول درآمدی هنگام مراجعه به مراکز درمانی، گفت: براساس پایگاه رفاه ایرانیان، دهک هر فرد رو تعیین می شود. سپس سازمان بیمه سلامت ایران در سامانه نسخه الکترونیکی خود این افراد را نشاندار و به طور رایگان بیمه می‌کند. بر این اساس وقتی نسخه پزشک برای این افراد نوشته می‌شود، از آنجایی که این افراد نشان‌دار هستند وقتی به مراکز درمانی یا داروخانه مراجعه می‌کنند، فرانشیز آنها کاهش پیدا می کند (از ۳۰ به ۲۰ برای خدمات سرپایی و از ۱۰ به ۵ برای خدمات بستری) تا از این طریق فرانشیز آنها نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایشی نداشته باشد.

نحوه حمایت مالی از بیماران خاص و سالمندان
وی افزود: در راستای حفاظت مالی از بیماران خاص و صعب‌العلاج مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، فرانشیز خدمات سرپایی در قالب نظام ارجاع رایگان خواهد بود. همچنین به سازمان‌های بیمه‌گر پایه اجازه داده شده است براساس منابع مالی مصوب، برای افراد بالای ۶۵ سال، کودکان، معلولین، بستری‌های طولانی مدت در بخش‌های مراقبت ویژه، بیماران فوتی، بیماران خاص و صعب‌العلاج و شهرهای فاقد مراکز ملکی برای بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به کاهش سهم بیمار اقدام کنند. همچنین به وزارت بهداشت، هم اجازه داده شده است، صرفاً برای خدمات دندانپزشکی که در مراکز جامع خدمات سلامت انجام می‌شوند، نسبت به کاهش سهم بیمار اقدام کند.

نرخ حق بیمه درمان در سال ۱۴۰۱
معنوی درباره نرخ حق بیمه درمان در سال ۱۴۰۱  نیز گفت: حق بیمه در دهک‌های یک تا سه درآمدی رایگان شد و حق بیمه دهک‌های چهار تا هشت درآمدی نیز کاهش یافت. دهک‌های اول تا سوم درآمدی به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت ایران تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. حق بیمه دهک چهارم تا هشتم نیز به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است تا از این طریق کلیه مردم ایران تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرند.

ویزیتِ بخش دولتی چند؟
وی درباره تعرفه ویزیت در بخش دولتی در  سال ۱۴۰۱ گفت: ویزیت پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی دولتی در برنامه نسخه الکترونیک سلامت به این صورت است؛ پزشکان، دندان‌پزشکان عمومی و دکترای تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان، پزشکان فوق تخصص، دوره‌ تکمیلی تخصصی و پزشکان فوق تخصص، دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر ۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان، پزشکان فوق تخصص، دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی زیر ۱۸ سال ۴۲ هزار و ۲۰۰ تومان، پزشکان متخصص روانپزشکی ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان و پزشکان فوق تخصص روان‌پزشکی ۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان که از میان حداقل ۷۰% هزینه، توسط سازمان های بیمه گر پایه پرداخت می گردد.

جدول کامل ویزیت پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی دولتی در برنامه نسخه الکترونیک سلامت را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

 

معنوی در ادامه گفت: همچنین تعرفه  گلوبال خدمات درمان اعتیاد و سوء مصرف مواد در بخش دولتی در سال ۱۴۰۱ به‌روز رسانی شده و براساس شناسنامه‌ها و استاندارهای خدمت، بازنگری شده است.

جزئیات کامل تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی در سال ۱۴۰۱ را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

مهمترین جزئیات تعرفه‌گذاری پزشکی در بخش خصوصی
معنوی در ادامه صحبت‌هایش درباره مهمترین جزئیات تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱ در بخش خصوصی نیز گفت: میزان رشد تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، به این صورت است که ویزیت پزشکان در بخش سرپایی ۳۰ درصد، ‌ جزء فنی کلیه خدمات و مراقبت های سلامت ۴۶ درصد، جزء فنی بخش آزمایشگاه ۴۰ درصد، تعرفه خدمات دندانپزشکی ۲۸ درصد، هزینه تخت روز ۴۰ درصد، جزء حرفه ای خدمات و مراقبت های سلامت ۱۰ درصد، جزء حرفه ای خدمات و مراقبت های سلامت برای خدمات هشتک دار (عمدتاً آزمایشگاه و رادیولوژی) ۱۸ درصد رشد داشته است.

میزان رشد تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی
معنوی در ادامه گفت: همچنین تعرفه  گلوبال خدمات درمان اعتیاد و سوء مصرف مواد در بخش خصوصی نیز در سال ۱۴۰۱ به‌روز رسانی شده وبراساس شناسنامه‌ها و استاندارهای خدمت، بازنگری شده است. همچنین تعرفه  خدمات پرستاری در منزل نیز به‌روزرسانی شده و براساس تعرفه‌های مرجع مورد بازنگری قرار گرفته‌اند.

ویزیت بخش خصوصی چند؟
وی درباره میزان تعرفه ویزیت در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱ گفت: ویزیت پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی خصوصی در برنامه نسخه الکترونیک سلامت به این صورت است؛ پزشکان، دندان‌پزشکان عمومی و دکترای تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۶۹  هزار تومان، پزشکان فوق تخصص، دوره‌ تکمیلی تخصصی و پزشکان فوق تخصص، دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر ۱۳۲ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص، دوره تکمیلی تخصصی کودکان و نوزادان برای معاینه گروه سنی زیر ۱۸ سال ۱۵۸ هزار تومان، پزشکان متخصص روانپزشکی ۱۳۸ هزار تومان و پزشکان فوق تخصص روان‌پزشکی ۱۵۷ هزار تومان.

وی درباره میزان پرداخت از جیب مردم برای تعرفه ویزیت اظهار کرد: ۷۰ درصد نرخ تعرفه ویزیت در بخش دولتی توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه پرداخت می‌شود و در بخش خصوصی مابه‌التفاوت آن تا سقف تعرفه‌های بخش خصوصی، توسط مردم و یا نهادهای بیمه‌گر تکمیلی پرداخت می‌شود.

جدول کامل ویزیت پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی خصوصی در برنامه نسخه الکترونیک سلامت را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:
 


کد مطلب: 7294

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7294/جزئیات-فرانشیز-خدمات-پزشکی-کاهش-پرداختی-۳دهک-پایین-درآمدی-بیماران-اورژانسی

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir