کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دقیقه ۹۰؛ قهرمان لیگ عوض شد!

خبرآنلاین , 22 ارديبهشت 1401 ساعت 2:00

در لیگ برتر اتفاق های دراماتیک کم رخ نداده و بارها اتفاق افتاده که در دقیقه و ثانیه‌های پایانی تکلیف تیم قهرمان تغییر کرده است.


به گزارش مردم فردا،هفته بیست و پنجم لیگ برتر برگزار شد و پرسپولیس در اصفهان مقابل دوب آهن تنها یک امتیاز کسب کرد و از طرفی دیگر استقلال موفق شد شهرخودرو را از پیش رو بردارد و اختلافش را با سرخپوشان به عدد ۶ برساند. ظاهرا قهرمانی ماموریت آسانی برای شاگردان مجیدی است، ولی سابقه نشان می دهد که در هفته آخر لیگ اتفاقات غیرمنتظره کم نبوده. این گزارش به آنالیز ادواری پرداخته که سرنوشت لیگ به هفته آخر کشیده شده و شاهد قهرمانی های دراماتیکی بوده ایم.
لیگ اول: قهرمانی پرسپولیس با گل ابراهیم اسدی
در اولین دوره لیگ برتر قهرمانی به روز آخر کشیده شد. استقلال با راهنمایی مرحوم پورحیدری پیش از بازی آخر صدرنشین بود و با تساوی در انزلی می توانست قهرمان گردد. با این حال آبی پوشان مقابل ملوان که در رده دوازدهم بود نتوانستند به یک امتیازی که می خواستند برسند و با یک گل شکست خوردند. در بازی همزمان پرسپولیس با راهنمایی علی پروین توانست با گل دقیقه ۶۲ ابراهیم اسدی به پیروزی برسد و به لطف شکست استقلال ناباورانه جام را بالای سر ببرد. تک گل این بازی روی یک کرنر و ضربه سر هافبک پرسپولیس زده شد.
لیگ سوم: قهرمانی پاس با برد ۵ گله
در سومین دوره لیگ استقلال و پاس رقابت نزدیکی داشتند و سرنوشت قهرمانی به روز آخر کشیده شد. صدر جدول بارها بین این دو تیم دست به دست شد و استقلال تا هفته ماقبل آخر صدرنشین بود، ولی در یک بازی حساس و پرحاشیه در اهواز دو بر یک مغلوب استقلال اهواز شد تا پاس به صدر جدول برسد.
جالب اینکه پاس در هفته آخر میزبان استقلال اهواز بود، ولی این تیم در استادیوم دستگری نمایش ضعیفی داشت و با ۵ گل شکست خورد تا شاگردان مجید جلالی به مقام قهرمانی برسند. استقلال در بازی آخر پگاه را ۲-۳ برد که برای قهرمانی کافی نبود.
لیگ پنجم: خاتمه قهرمانی استقلال
در لیگ پنجم استقلال یک بار دیگر تا روز آخر در کورس قهرمانی بود و خاتمه پیروز شد جام را بالای سر ببرد. این سومین فصل حضور قلعه نویی روی نیمکت بود و خاتمه توانست اولین قهرمانی اش را به دست آورد.
رقیب استقلال یک بار دیگر پاس بود که در طول فصل بارها صدرنشین شد، ولی در مقطعی که دنیزلی قهر کرد و به ترکیه برگشت، صدر جدول را از دست داد.
استقلال در هفته آخر میزبان برق شیراز بود و در استادیوم آزادی که جای سوزن انداختن نداشت به فزونی ۴ بر یک رسید. سیاوش اکبرپور گل اول استقلال را با یک ضربه ایستگاهی دیدنی وارد دروازه کرد.
لیگ ششم: دل فیروز شکست، دایی جام گرفت
در لیگ ششم خبری از مدعیان سنتی نبود و در هفته آخر بین سایپا و استقلال اهواز برای قهرمانی رقابت می کردند. سایپا فصل را با ورنر لورانت آغاز کرد، ولی مربی آلمانی با وجود عملکرد خوبش کنار رفت و دایی به عنوان بازیکن - مربی راهنمایی تیم را در دست گرفت.
استقلال اهواز با راهنمایی فیروز کریمی توانست در هفته های خاتمهی صدرنشین گردد، ولی در بازی هفته ماقبل آخر مقابل مس یک گل اشتباه به نفع تیم کرمانی گرفته شد تا بازی مساوی گردد. استقلال اهواز تا دقیقه ۸۸ در خانه از حریفش پیش بود، ولی یاری داور ضربه بازیکن مس که از خط عبور ننموده بود را گل تشخیص داد.
در هفته آخر سایپا دو بر صفر مس کرمان را شکست داد و استقلال اهواز که که دیگر سرنوشت قهرمانی را در اختیار نداشت و روحیه اش را باخته بود مقابل فولاد تن به تساوی بدون گل داد.
لیگ هفتم: قهرمانی قطبی با گل دقیقه ۹۷
در لیگ هفتم پرسپولیس با افشین قطبی تیم خیلی خوبی داشت و از هفته اول مدعی جدی قهرمانی بود. او توانسته بود تیم فصل قبل دنیزلی را از نظر دفاعی هم تقویت کند و خیلی زود صدر جدول را در اختیار گرفت، ولی کسر شش امتیاز از سوی فیفا موقعیت این تیم را به خطر انداخت. سپاهان، دیگر مدعی قهرمانی هم با کسر سه امتیاز از سوی کمیته انضباطی فدراسیون روبرو شد تا بازی هفته آخر دو تیم در استادیوم آزادی حکم فینال را داشته باشد.
سپاهان با تساوی هم می توانست قهرمان گردد و بازی تا آخرین لحظات با تساوی یک بر یک پیش می رفت، ولی پرسپولیس در دقیقه ۹۶ با ضربه سر سپهر حیدری به گل رسید و قهرمان شد. تیم اصفهانی بعد از بازی اعتراض شدیدی به مظفری زاده، داور بازی داشت که هفت دقیقه وقت اضافه اعلام نموده بود.
لیگ هشتم: قهرمانی استقلال به یاری مجید جلالی
تکلیف قهرمانی استقلال با راهنمایی قلعه نویی یک بار دیگر به روز آخر کشیده شد. این تیم برای قهرمانی باید در مشهد تیم پیغام را می برد و منتظر شکست ذوب آهن در اهواز برابر فولاد می نشست. استقلال در مشهد با گل جانواریو به سختی حریفش را شکست داد و ذوب آهن که با یک تساوی هم قهرمان می شد در اهواز ناباورانه ۱-۴ باخت. هر دو تیم ۶۶ امتیازی شدند، ولی استقلال به لطف تفاضل گل بهتر قهرمان شد. قلعه نویی پس از این پیروزیت از مجید جلالی، سرمربی فولاد که تیمش با تمام وجود مقابل ذوب آهن بازی نموده بود، تشکر کرد.
لیگ یازدهم: سومین قهرمانی متوالی سپاهان
در لیگ یازدهم سپاهان به دنبال سومین قهرمانی متوالی بود و پیروز شد به این رکورد برسد. تساوی بدون گل مقابل مس سرچشمه کافی بود تا سپاهان با ۶۷ امتیاز قهرمان گردد و تراکتورسازی با وجود پیروزی دو بر صفر مقابل ملوان با ۶۶ امتیاز نتواند طعم قهرمانی را بچشد.
لیگ سیزدهم: اشک های فرکی در قهرمانی فولاد
فولاد که یک بار با فرانچیچ توانسته بود قهرمان گردد، لیگ سیزدهم را این بار با راهنمایی حسین فرکی فتح کرد. در فصلی که ۵ تیم در کورس قهرمانی بودند، نفت تا هفته ماقبل آخر صدرنشین بود، ولی در نهایت بازیکنان فولاد جام را بالای سر بردند. در بازی های همزمان هفته آخر فولاد توانست با یک گل در زمین گسترش فولاد به پیروزی برسد و به لطف شکست نفت مقابل سپاهان قهرمانی به شاگردان حسین فرکی رسید که از شدت خوشحالی اشک می ریخت.
لیگ چهاردهم: جام از دست تراکتور لغزید
در هفته آخر لیگ چهاردهم سه تیم بخت قهرمانی داشتند که شانس تراکتورسازی بیش از سایرین بود. تراکتور و نفت پیش از بازی هفته آخر ۵۷ امتیازی بودند و تیم تبریزی می توانست با شکست رقیبش در خانه جام را بالای سر ببرد. سپاهان ۵۶ امتیازی هم منتظر نتیجه این بازی بود و تنها در صورت تساوی دو رقیب بخت قهرمانی داشت.
تراکتور این بازی را کوبنده آغاز کرد و توانست از نفت ۱-۳ پیش بیفتد، ولی اخراج سختگیرانه آندرانیک تیموریان از سوی فغانی ورق بازی را برگرداند. نفت با یک بازیکن بیشتر دو گل زد تا بازی تساوی گردد.
در بازی همزمان سپاهان دو بر صفر از سایپا پیش افتاده بود، ولی در استادیوم یادگار امام تبریز این شایعه دهان به دهان پیچید که بازی اصفهان با تساوی ۲-۲ به خاتمه رسیده؛ نتیجه ای که به معنی قهرمانی تراکتور بود. بدین ترتیب تیم تبریزی در سه دقیقه پایانی به جای حمله ترجیح داد بازی را کنترل کند و به تساوی رضایت داد.
در نهایت کوشش فراوان بازیکنان تراکتور و نفت برای هیچکدام سودی نداشت و به نفع سپاهان شد که ناباورانه جام را فتح کرد.
لیگ پانزدهم: قهرمانی استقلال خوزستان با تفاضل گل
لیگ پانزدهم هم خاتمه دراماتیکی داشت و استقلال خوزستان و پرسپولیس تا لحظات آخر برای فتح جام کوشش می کردند. پرسپولیس با برانکو آغاز خوبی نداشت، ولی به تدریج هماهنگ شد و توانست فاصله با استقلال خوزستان را جبران کند. در طرف دیگر ویسی تیم مستحکمی ساخته بود که با بازی های مالی توانست امتیازات خوبی جمع کند و صدرنشین گردد.
تکلیف قهرمانی خاتمه به هفته آخر رسید، در حالی که استقلال خوزستان تنها به دلیل تفاضل گل بالاتر از پرسپولیس ایستاده بود. هر دو تیم توانستند در هفته آخر هم برنده شوند. استقلال خوزستان ذوب آهن را با دو گل شکست داد و پرسپولیس در بازی همزمان مقابل راه آهن دو بر یک برنده شد. هر دو تیم ۵۷ امتیاز شدند، در حالی که تفاضل گل استقلال خوزستان ۱۹ و پرسپولیس ۱۶ بود.
 


کد مطلب: 7286

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7286/دقیقه-۹۰-قهرمان-لیگ-عوض

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir