کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان دامپزشکی: قیمت دارو و واکسن‌های دامی گران نمی‌شود

مهر , 20 ارديبهشت 1401 ساعت 13:46

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: حذف ارز ترجیحی تأثیری بر قیمت دارو، مواد بیولوژیک و واکسن‌های دامی ندارد.


به گزارش مردم فردا، سید محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشستی خبری با اشاره به تصمیم دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور و حذف سیاست ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی هیچ تأثیری بر قیمت دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامپزشکی نخواهد داشت و چه بسا در برخی از داروها و واکسن‌ها نسبت به سنوات گذشته شاهد کاهش قیمت باشیم.
رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: بنابراین دامداران، مرغداران و سایر بهره‌برداران نگرانی در این حوزه نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه، دارو و واکسن به مقدار کافی تأمین شده است، افزود: در برخی از زمینه‌ها ما حتی بیش از نیاز تولید داریم.

آقامیری اضافه کرد: در زمینه داروهای وارداتی که مشابه آنها در داخل وجود ندارد، در صورتی که سازمان دامپزشکی واردات آن را تائید کرده باشد، واردکنندگان از مالیات بر ارزش افزوده مجاز خواهند بود که این سیاست در جهت کنترل قیمت‌ها و حمایت از تولید انجام می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه این بخشنامه به گمرک نیز ابلاغ شده است، گفت: از هم‌اکنون بخشنامه مذکور قابلیت اجرا دارد و فقط سه درصد عوارض گمرکی به این نوع واردات تعلق می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست سازمان دامپزشکی برای تنوع‌بخشی به مبادی واردات گوشت به کشور اشاره کرد و گفت: برای تنوع‌بخشی و حذف انحصار و توسعه امکان رقابت، سازمان دامپزشکی این سیاست را دنبال می‌کند و در این راستا ما برای واردات گوشت قرمز گوساله که همواره از برزیل انجام می‌گیرد، با کشورهایی از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه توافقاتی انجام دادیم که در صورت کسری، واردات را از این کشورها نیز انجام دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور میزان نیاز به گوشت را سالیانه بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ هزار تن اعلام و اضافه کرد: حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن گوشت در داخل کشور تولید می‌شود و تقریباً ۱۰۰ هزار تن آن را وارد می‌کنیم اما سال گذشته فقط حدود ۳۷ هزار تن گوشت آن هم از کشور برزیل وارد شد.

آقامیری میزان تولید گوشت مرغ را نیز ۲.۵ میلیون تن اعلام و اضافه کرد: متوسط سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور ما بیش از ۲۹ کیلوگرم برای هر نفر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح ملی ۶۵ روزه تشدید کنترل و نظارت بهداشتی گفت: این طرح برای اولین بار در تاریخ دامپزشکی در کشور اجرا شد و در سنوات گذشته به این صورت بود که طرح از ابتدای نوروز شروع می‌شود و تا انتهای تعطیلات ادامه داشت اما امسال حدود ۱۴ روز زودتر شروع شد ضمن اینکه ایام ماه مبارک رمضان را نیز تحت پوشش قرار داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما در اجرای طرح این بود که قیمت مرغ در نوروز ۱۴۰۱ متعادل و آرامش بر بازار این کالا حاکم باشد، گفت: در نوروز ۱۴۰۰ شاهد کمبود شدید و گرانی مرغ بودیم که منجر به تشکیل صف‌های طولانی شد اما امسال وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال گذشته را تجربه کردیم و خبری از کمبود و تشکیل صف نبود.

آقامیری با اشاره به اینکه در این ایام حدود ۴۱۶ هزار گزارش بازدید ارائه شد، گفت: ۹۵۰ اکیپ دو نفره روزانه کار بازدید را انجام می‌دادند و تعداد بازدیدها نسبت به رمضان سال گذشته ۷۶ درصد، تعداد موارد ارجاعی به دستگاه قضا ۷۵ درصد و میزان فرآورده‌های ضبط شده در مراکز بسته‌بندی، عرضه و.... ۳۹ درصد افزایش پیدا کرد.


کد مطلب: 7281

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7281/رئیس-سازمان-دامپزشکی-قیمت-دارو-واکسن-های-دامی-گران-نمی-شود

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir