کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان ملل: بحران غذا در افغانستان به مرز فاجعه رسیده است

ایرنا , 20 ارديبهشت 1401 ساعت 11:32

سازمان ملل اعلام کرد وضعیت ناامنی غذایی در بخش هایی از افغانستان به مرز فاجعه رسیده است.


به گزارش مردم فردا،تارنمای خبری هیل با انتشار این خبر افزود: تحلیلی که از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و «برنامه جهانی غذا» (WFP) در این زمینه صورت گرفته نشان می دهد  ۱۹.۷ میلیون نفر از مردم افغانستان در حادترین وضعیت ناامنی غذایی قرار دارند.

هیل درادامه نوشت: همچنین حدود ۲۰ میلیون نفر از مردم افغانستان با سوء تغذیه حاد مواجه بوده که این وضعیت بیشتر در شمال غرب کشور و نماینگر ۴۷درصد از جمعیت افغانستان است.

تارنمای خبری هیل نوشت: یافته های این تحلیل حاکی است که  دلیل عمده ناامنی غذا در  افغانستان به سقوط اقتصادی، خشکسالی بهای بالای غذا و تاثیر جهانی جنگ در اوکراین باز می گردد.

بنابراین گزارش «ریچارد ترنچارد» (Richard Trenchard) نماینده فائو در افغانستان درمورد این تحلیل گفت: کمک های بشردوستانه به افغانستان بی نهایت مهم است، بطوری که نیاز به بازسازی معیشت کشاروزی در این کشور از میان رفته و اتصال مجدد جوامع روستایی و حومه شهری به بازارهای شهری در سراسر افغانستان با مشکل مواجه است، تازمانی که این موانع و مشکلات برطرف نشوند هیچ راهی برای برون رفت از این بحران وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، درحالی تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی به برخی از عوامل بحران غذایی و اقتصادی افغانستان اشاره می کنند که ریشه این بحران که همان تجاوز و اشغالگری ۲۰ ساله نظامی آمریکا و ناتو دراین کشور است را نادیده می انگارند، اشغالگری نظامی با دست آویز جنگ علیه تروریسم و سرنگونی گروه طالبان در اکتبر ۲۰۰۱ میلادی، آمریکا بدون هیچ دست آوردی در ماه اوت سال ۲۰۲۱ درحالی به یکباره تمامی نظامیان اشغالگر خود را از خاک افغانستان خارج کرد که  طالبان بر کابل حاکم شده بود.

واشنگتن پس از اتمام اشغال گری نظامی که  میلیاردها دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی بدون هیچ دستاورد امنیتی هزینه کرد؛ این بار به گونه ای دیگر مردم افغانستان را تحت بمباران های غیر بشردوستانه خود قرار داد؛ قطع کمک های انساندوستانه نهادهای بین المللی به این کشور به بهانه حاکمیت طالبان.


کد مطلب: 7264

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7264/سازمان-ملل-بحران-غذا-افغانستان-مرز-فاجعه-رسیده

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir