کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

موضع آمریکا درباره سفر مورا به تهران

ایسنا , 20 ارديبهشت 1401 ساعت 16:30

سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین جهت رایزنی درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات پاسخ داد.


به گزارش مردم فردا،به گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به تهران، آیا او حامل پیام یا پیشنهاد جدیدی از سوی آمریکا به ایران خواهد بود و انتظار آمریکا از ایران در زمینه این دیدار چیست؟ گفت: ما با انریکه مورا از نزدیک در تماسیم. او پیام‌ها را منتقل می‌کرده است. ما از تلاش‌های او برای رساندن این مذاکرات به نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز حمایت می‌کنیم. نمی‌خواهم درباره آن‌چه او از همکاران ایرانی خواهد شنید، پیش‌داوری بکنم یا چیزی را از حالا تشخیص بدهم. مسلما پس از سفر او چیزهای بیشتری خواهیم دانست.

پرایس در پاسخ به این که انتظارات آمریکا در این زمینه چیست؟ گفت: ما امیدواریم بتوانیم این مذاکرات را به سرعت به سرانجام برسانیم. مطمئنیم اگر ایرانی‌ها بخواهند با حسن نیت پیش بروند و اجازه دهند کار را بر اساس پیشرفت چشم‌گیری که در طی ماه‌ها دیپلماسی سخت و پر زحمت ایجاد شده بود جلو ببریم، می‌توانیم این مذاکرات را به سرعت به پایان برسانیم. اما باید منتظر باشیم و ببینیم که این گفت‌وگوها چطور پیش خواهد رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا پیام جدیدی برای انتقال به مورا سپرده است، گفت: مسلما ما قرار نیست به طور علنی مذاکره کنیم. ما همکاری و هماهنگی نزدیکی با متحدان اروپایی‌مان داریم و انریکه مورا هم به نوبه خود پیام‌ها را منتقل می‌کند.

پرایس در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر این تلاش‌ها نیز بی‌نتیجه بمانند، آیا آمریکا مذاکرات را تمام‌شده اعلام خواهد کرد و به شکست آن اذعان خواهد کرد، توضیح داد: ما تا زمانی که منافع ملی‌مان ایجاب کند، به دنبال بازگشتی دوجانبه به برجام[توافق هسته‌ای] خواهیم بود. در حال حاضر، این که شاهد محدود شدن دوباره برنامه هسته‌ای ایران باشیم، شاهد اعمال دوباره محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی بر ایران باشیم، در راستای منافع ملی ماست. اگر به نقطه‌ای برسیم که مزایای برجام در زمینه منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای به خاطر توسعه‌های هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۸[خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای] زائل شده است، آن وقت ما تجدید نظر خواهیم کرد. ما همین حالا هم در موقعیتی قرار داریم‌ که خودمان را برای هر دو سناریو آماده می‌کنیم - بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام یا جایگزینی برای آن- و درباره هر دو مورد با متحدان و شرکایمان گفت‌وگو می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، اظهارات پرایس درباره سفر مورا به تهران در پی این مطرح می‌شود که انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرت وین و هماهنگ‌کننده آن قرار است امروز سه‌شنبه برای رایزنی پیرامون وقفه ایجاد شده در مذاکرت وین به تهران بیاید.

به گفته استفانی لیختنشتاین، خبرنگار مستقر در وین، این مذاکرات چند روزه خواهد بود و مورا تا جمعه در تهران می‌ماند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرد به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.

مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در همین راستا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در یک‌ کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر خاطرنشان کرد:‌ مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر آقای مورا به تهران در هفته جاری بعد از تماس تلفنی اخیر آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل انجام می‌شود. این به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال رد و بدل شدن است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه لازم بود با توجه به پیشنهاد آقای بورل و استقبال آقای امیرعبداللهیان دیداری حضوری انجام شود، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین دیدار خواهند کرد. دستور کار گفت‌وگوها در تهران مشخص و روشن است و امیدواریم بتوانیم بعد از انجام این گفت‌وگوها نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار پرسش‌کننده درباره بدعهدی‌های آمریکا در اجرای تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم گفت: سفر آقای مورا نشان می‌دهد که ما گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود همچنان پیگیری کردیم و به رغم اقدامات ضد دیپلماسی که بعضا توسط سنا و کنگره آمریکا انجام شده ایران و گروه ۱+۴ به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به توافق خوب، پایدار و قابل اتکا متعهد بوده‌اند.

خطیب‌زاده تأکید کرد: ‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه که از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.


کد مطلب: 7252

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7252/موضع-آمریکا-درباره-سفر-مورا-تهران

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir