تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۹
جالب است ۰
وزیر دفاع دولت سابق آمریکا گفته که دولت ترامپ را از پیشبرد اقدامات بسیار خطرناک همچون حمله به ایران و ونزوئلا بازداشته است.
وزیر دفاع دولت سابق آمریکا: مانع از حمله نظامی ترامپ به ایران شدم
به گزارش مردم فردا،«مارک اسپر» وزیر دفاع دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با برنامه «۶۰ دقیقه» شبکه آمریکایی «سی بی اس» که روز گذشته (یکشنبه) پخش شد، تصریح کرد که به جلوگیری از مجموعه‌ای از «اقدامات خطرناک که می‌توانست کشور (آمریکا) را در دوران دولت ترامپ در مسیر تاریکی قرار دهد» کمک کند.

بر اساس این گزارش، هنگامی که «نورا اودانل» مجری شبکه سی‌بی‌اس در خلال مصاحبه «۶۰ دقیقه» از اسپر مثال‌هایی درباره اقدامات خطرناک دولت ترامپ پرسید، او به پیشنهادی برای «اقدام نظامی علیه ونزوئلا»، «حمله‌کردن به ایران» اشاره کرد و گفت: «در یک مقطع زمانی، شخصی پیشنهاد کرد ما کوبا را محاصره می کنیم».

اودانل در طول برنامه خاطرنشان کرد که اوکراین، «منبع اولیه تنش» بین اسپر و رئیس جمهور وقت ترامپ بود. اسپر در کتاب خود به نام «سوگند مقدس» مستند کرده است که دو روز پس از تأیید شدن بعنوان وزیر دفاع آمریکا در سنا، ترامپ از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواست در قبال کمکی که به این کشور ارائه می‌کند، لطفی را در حق وی بکند که در نهایت همین موضوع به اولین استیضاح ترامپ منتهی شد.

طبق این گزارش، اسپر با اودانل موافق بود که باید به اعمال فشار به ترامپ برای آزاد‌سازی ۲۵۰ میلیون دلار کمک به اوکراین ادامه می‌داد. «بحث پشت بحث بود. باید بگویم: "نگاه کنید آقای رئیس‌جمهور، در آخر، کنگره تصمیم‌ گرفت. قانون است. ما باید آن را اجرا کنیم"».

مصاحبه اسپر به دنبال یک سری ادعاهای افشاگرانه او درباره دوران حضورش در دولت ترامپ انجام می شود، از جمله بررسی احتمال پرتاب مخفیانه موشک به مکزیک و پرسیدن اینکه آیا افرادی که به مرگ جورج فلوید اعتراض می‌کنند ممکن است از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گیرند.

بر اساس این گزارش، اسپر در جریان مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه گفت که ترامپ همچنین بحث‌هایی درباره اعزام ۱۰ هزار نظامی به واشنگتن پس از آتش‌سوزی کوچک در کلیسای تاریخی سنت جان در جریان اعتراضات علیه نابرابری نژادی مطرح کرده بود. ترامپ در بیانیه‌ای برای شبکه سی بی اس، این ادعا و چندین ادعای دیگر اسپر را رد کرد.

وزیر دفاع دولت سابق آمریکا در ارتباط با عملکرد بایدن در جنگ اوکراین گفت: «آن‌ها شروع متزلزلی داشتند. من بعنوان مثال هرگز گزینه نظامی را از روز میز برنمی‌دارم. امتناع از عرضه (جنگنده) میگ به اوکراین را درک نمی‌کنم».

وی سپس افزود: «اما از آن زمان، (کمک به اوکراین) این موضوع افزایش یافته است. من فکر می کنم که ما اکنون در حال انتقال تدارکات، مواد و تسلیحات بیشتری به اوکراین هستیم. من فکر می‌کنم که آنها کار خوبی در متحد کردن متحدان انجام داده‌اند که اقدام مهمی است».

اسپر همچنین کنگره را به دلیل متحد بودن در حمایت از اوکراین تحسین کرد. او گفت: «و از برخی جهات، آنها دولت را رهبری کرده اند بنابراین خوب است که اکنون شاهد باشیم که کنگره و قوه مجریه با هم و به طور منطقی در راستای کمک به مردم اوکراین عمل می کنند».

نمایندگان پنتاگون به درخواست وبگاه اکسیوس برای اظهارنظر درباره اظهارات اسپر درباره این خبر پاسخ ندادند.

کتاب «سوگند مقدس» که خاطرات مارک اسپر از حضورش در دولت ترامپ است قرار است روز ۱۰ می (دوشنبه همین هفته) منتشر شود. روزنامه گاردین ادعا کرده به نسخه‌ای از این کتاب دست پیدا کرده است. 

طبق گزارش گاردین، مارک اسپر در سراسر این کتاب تلاش می‌کند از خودش چهره فردی عاقل را به نمایش بگذارد که در برابر ایده‌های غیرمعقول ترامپ مانند ترور سردار سلیمانی مقاومت می‌کرده است.

گاردین نوشته ترامپ تخاصم با تهران را به بخش مهمی از برنامه‌هایش برای پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تبدیل کرده بود. او به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای برجام پایان داد و بارها با ادبیاتی نامتعارف به ایران درباره تبعات درگیری با آمریکا هشدار می‌داد.  یکی از بحث انگیزترین اقدامات دونالد ترامپ صدور دستور ترور سردار سلیمانی و شماری از همراه ایشان طی یک عملیات تروریستی در نزدیکی فرودگاه بغداد در ژانویه ۲۰۲۰ بود.
https://mardomefarda.ir/vdcb.gbzurhb58iupr.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما