کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شناسایی ۵.۵ میلیون "کم‌درآمد" جهت پوشش بیمه رایگان

ایسنا , 18 ارديبهشت 1401 ساعت 22:30

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیاتی از شناسایی و تهیه فهرست افراد کم‌درآمد فاقد بیمه و ارسال آن به سازمان بیمه سلامت جهت برخورداری از پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی خبر داد.


به گزارش مردم فردا،هادی موسوی‌نیک در گفت‌وگو با ایسنا، در این‌باره اظهار کرد: موضوع پوشش بیمه همگانی سال‌هاست که در کشور مطرح است؛ یک دوره در دولت قبل و همزمان با اجرای طرح تحول سلامت، افراد فاقد پوشش بیمه به صورت عمومی و رایگان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند.

وی افزود: اشکال کار در آن زمان این بود که سیاست مذکور به صورت کاملا غیرهوشمند و غیرهدفمند انجام شد و افراد زیادی در حالی که توانایی پرداخت حق بیمه خود را داشتند و گروهِ هدف آن سیاست نبودند، از صندوق‌های دیگر به صندوق بیمه سلامت رایگان مهاجرت کردند و بار مالی زیادی بر دوش دولت و بیمه‌ها تحمیل کردند که به همین علت قابلیت ادامه در سال‌های بعد پیدا نکرد.

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مجدد بحث پوشش افراد فاقد بیمه در کشور مطرح شد که در اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی سلامت، قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سنواتی سال جاری نیز مورد تاکید قرار گرفته است گفت: این عزم جدی در دولت و وزرات رفاه وجود داشت که مسئله پوشش بیمه برای آحاد مردم را به صورت فعالانه پیگیری کند. بر همین اساس، شناسایی افراد فاقد بیمه سه دهک پایین انجام شد تا طی همکاری با سازمان بیمه سلامت تحت پوشش قرار بگیرند.

موسوی‌نیک ادامه داد: این اقدام در راستای تکمیل پوشش بیمه‌های اجتماعی که شامل بیمه سلامت هم می‌شود در دست پیگیری در کشور است. به ویژه  با توجه به سند تحول دولت که توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است؛ این مهم به عنوان وظایف وزارت رفاه ذکر شده است. در سیاست‌های کلی تامین اجتماعی نیز استقرار نظام چندلایه تامین اجتماعی تاکید شده که فراهم کردن پوشش بیمه آحاد مردم، بخشی از این پازل خواهد بود و به عنوان پیش‌نیاز بسیاری از سیاست‌های حمایتی در کشور لازم‌الاجراست.

وی با بیان اینکه علاوه بر الزامات فوق، به منظور انجام اصلاحاتی در حوزه هدفمندی یارانه‌های سلامت نیازمند تکمیل پوشش بیمه برای دهک‌های پایین درآمدی در جامعه هستیم عنوان کرد: اقشار کم درآمد، جزو آسیب‌پذیرترین اقشار ما هستند.

مدیرکل دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره انجام اصلاحات نظام ارزی دارو نیز اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم یارانه را از سمت عرضه و از سر زنجیره به انتهای زنجیره مصرف و به محل مصرف ببریم باید اصلاحاتی انجام دهیم که تغییر نظام ارزی دارو در همین راستا انجام می‌شود و بحثی بسیار جدی است. باتوجه به تصمیم دولت برای پرداخت مابه التفاوت ناشی از افزایش قیمت دارو به بیمه‌ها، یکی از پیش‌نیازهای جدی این امر نیز تکمیل پوشش بیمه مردم است.

موسوی‌نیک در پاسخ به اینکه آیا فهرست ارسال شده به سازمان بیمه سلامت شامل همه افراد فاقد بیمه در کشور است؟ اظهار کرد: خیر، این فهرست مربوط به دهک‌های پایین درآمدی و در بیانی دقیق‌تر مربوط به سه دهک پایین درآمدی است که تکلیف قانونی در این زمینه داشتیم تا این افراد به صورت رایگان بیمه شوند. حتما در دهک‌های درآمدی دیگر هم افراد فاقد بیمه وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانند با تخفیف‌هایی در حق بیمه، تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند.

وی اعلام کرد که فهرست ارسالی به سازمان بیمه سلامت، پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هستند. آمار کلی و نهایی مجموع افراد فاقد بیمه را نمی‌توانیم به صورت قطعی اعلام کنیم چرا که آمارهای بیمه‌های تکمیلی و پایه‌ای دیگر غیر از بیمه سلامت در حال تکمیل است که دهک‌های دیگر درآمدی را هم شامل می‌شود. مهمترین بخش کار هم همین بود و مهمترین گروه هدفِ این سیاست همان دهک‌های کمتر برخودار هستند که شناسایی شدند.


کد مطلب: 7177

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7177/شناسایی-۵-میلیون-کم-درآمد-جهت-پوشش-بیمه-رایگان

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir