کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماجرای متوسل شدن به خشونت علیه یک زن توسط پلیس چه بود؟

ایران , 18 ارديبهشت 1401 ساعت 14:30

روزنامه ایران به انتشار دو ویدئو که اخیرا در فضای مجازی پربیننده شده، پرداخته است.


به گزارش مردم فردا،سکانس اول / روز، خارجی، شهرک وایین شهریار
شخصیت‌ها / زنی 35 ساله، سه پسر 20 تا 30 ساله
یک خودروی پژو 405 کنار خیابان توقف کرد و سه پسر جوان در کمال آرامش از خودرو پیاده شدند تا راه را بر زن جوانی سد کنند. گویی قصد صحبت و حل مسالمت‌آمیز یک موضوع ساده را دارند اما یکی از پسرهای جوان با آرامش کلتش را از پشت کمرش خارج می‌کند و خیلی آهسته از زن جوان می‌خواهد که بدون مقاومت با آنها همکاری کند.
پسر دیگر در حالی که یک قیچی آهن بر در دست دارد شروع به قیچی کردن النگوهای طلای زن جوان کرد.
زن ترسیده و بدون هیچ مقاومتی فقط به سرقت طلاهایش و اسلحه‌ای که در دست سارق است خیره مانده است.
پسر جوان پس از بریدن النگوها به سراغ گوشواره‌های زن می‌رود بعد از سرقت طلاها سارقان بدون ترس و لرز و استرس سوار خودرو شده و محل را ترک کردند.
زن جوان هم در حالی که مات و مبهوت پشت به دوربین ایستاده تصویر فید می‌شود...
* * *
سکانس دوم / روز، خارجی، کنار سد لتیان
شخصیت‌ها / دختری جوان، یک سرباز، 2 مأمور نیروی انتظامی با لباس شخصی
فیلم با صدای فریاد و جیغ‌های یک زن شروع می‌شود. دختر جوان ناسزا می‌گوید و فریاد می‌کشد و عقب عقب می‌رود. مرد جوان که به نظر می‌رسد مأمور است - چون کنار خودروی پلیس ایستاده - با لباس شخصی به سمت دختر می‌رود و سعی دارد او را داخل خودروی پلیس ببرد اما دختر مقاومت می‌کند این بار مأمور به زور متوسل شده و طوری او را روی زمین می‌کشد که قسمتی از لباس دختر جوان بالا رفته و حتی بخشی از بدنش نمایان می‌شود.
در گوشه دیگر تصویر مأمور دیگری که لباس انتظامی به تن دارد سرباز وظیفه را به سمت دختر جوان هل می‌دهد و از او می‌خواهد تا در سوار کردن دختر به خودرو با همکارشان همراهی کند.
دختر جیغ می‌کشد و مأمور لباس شخصی بدون هیچ توجهی در عقب خودرو را باز می‌کند و دختر جوان را به گونه‌ای که گویی یک جانی خطرناک است روی صندلی عقب می‌اندازد و کات.

فیلم نخست صحنه یک سرقت و دومی برخورد پلیس با یک متهم است. این دو سکانس چند ثانیه‌ای دو تصویر از دو حادثه واقعی بود که در دو روز گذشته در فضای مجازی دست به دست شد و انتشار آن بازتاب‌های گسترده‌ای داشت.
پس از انتشار فیلم سرقت اغلب کاربران از سرقت در روز روشن، سرقت در کمال خونسردی، نبود امنیت و... سخن می‌گفتند اما وقتی ویدیوی دوم منتشر شد فضا به گونه دیگری تغییر کرد. مشاهده برخورد خشن پلیس با یک زن ولو متهم و مجرم در مقابل مشاهده برخورد خونسردانه چند سارق و مجرم با یک زن عابر سؤالاتی را ذهن بینندگان ایجاد کرد.
اینکه چطور 3 سارق با آرامش و در عین خونسردی به جان، مال و ناموس مردم دست درازی می‌کنند اما در مقابل مأموران پلیسی که به انجام رسالت و وظیفه ذاتی خودشان اطمینان دارند چرا در مقابل یک متهم آن هم یک زن دست به چنین رفتار خشونت آمیزی می‌زنند؟! آیا مأموران پلیس برای برخورد با مجرمان آموزش ندیده‌اند؟ چرا از یک مأمور زن برای انجام این مأموریت کمک گرفته نشد؟ اصلاً مأموران برای دستگیری یک متهم تا چه میزانی اجازه استفاده از رفتارهای خشونت‌آمیز را دارند؟
از سوی دیگر مشاهده این تصاویر از پلیسی که همواره حافظ جان، مال و ناموس شهروندان بوده است می‌تواند بهانه خوبی برای آنهایی باشد که فقط به‌دنبال ضربه زدن به این نیروهای خدوم بوده‌اند.
هر چند بلافاصله بعد از انتشار این فیلم فرمانده انتظامی تهران بزرگ دستورات لازم را برای پیگیری ویژه این حادثه و برخورد با مأموران متخلف صادر کرد اما ای کاش علاج واقعه قبل از وقوع می‌کردیم.


کد مطلب: 7157

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/7157/ماجرای-متوسل-شدن-خشونت-علیه-یک-زن-توسط-پلیس

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir