تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۳
جالب است ۰
در بازارهای عرضه مستقیم کالا از آغاز توزیع گوشت تنظیم بازاری، جز در یکی از غرفه ها خبری نبود.
توپ خالی جهاد کشاورزی در بازار گوشت!
به گزارش مردم فردا،«برای گوشت گوسفند درخواست داده ایم، اما هنوز به ما سهمیه اختصاص نداده اند. دیروز هم کلا گوشت چرخ کرده نداشتیم. امروز هم اصلا گوشت قرمز نداریم، ساعت 6 بعد از ظهر برای گوشت گوساله می توانید دوباره مراجعه کنید!»؛ این را یکی از غرفه داران گوشت قرمز در بازار عرضه مستقیم کالای بولوار سجادیه می گوید، اظهاراتی که نشان از جای خالی عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری است. به گزارش «خراسان رضوی»، 17 اسفندماه روزنامه خراسان گزارشی با عنوان «گوشت تنظیم بازاری کیمیا شد!» منتشر کرد که در این گزارش مسئولان جهاد کشاورزی به مردم اطمینان دادند که از 17 اسفند گوشت گوسفندی گرم در بازارهای عرضه مستقیم کالا عرضه خواهد شد، وعده ای که ساطوری شد و در بازدید روز گذشته ما از این بازارها مشخص شد که نه تنها در برخی از این مراکز گوشت گوسفندی هنوز توزیع نشده، بلکه انواع دیگر گوشت قرمز در برخی روزها نیز توزیع نمی شود. در این بازدید میدانی ، برخی از مراکز تا نزدیک ظهر هیچ گونه موجودی گوشت قرمز نداشتند و این تاخیر در توزیع به نارضایتی برخی از شهروندان منجر شده بود؛ موضوعی که مدیر نظارت بر بازار جهاد کشاورزی به خبرنگار خراسان وعده داد آن را پیگیری کند. از سویی دیگر، در حالی که معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی اظهار می کند هنوز گوشت گرم گوسفندی در این مراکز توزیع نشده، مدیر نظارت بر بازار این سازمان اذعان می کند طی دو، سه روز اخیر گوشت گرم گوسفندی به طور آزمایشی در دو مرکز به فروش رسیده است!
گوشت گوسفندی کم کیفیت
ساعت 11 به بازار عرضه مستقیم کالا در خیابان سیدی مراجعه می کنیم. در غرفه گوشت قرمز این مرکز، گوشت گوساله موجود نیست. وقتی از فروشنده درباره قیمت گوشت گوسفندی سوال می کنم، می گوید:  گوشت گوسفندی گرم کیلویی 162 هزار و 700 تومان است. نزدیک 40 تا 50 کیلو گوشت گوسفندی برای ما از دیشب آورده اند. فقط 4 تکه است. تمام آن گردن است. یعنی در هر بسته، ران ها، گردن هم دارد. در کل یعنی خوب نیست. گوشت گوساله و چرخ کرده هم هنوز برای ما نیاورده اند. ساعت 11 و نیم در بازار عرضه مستقیم کالا در خیابان شهید بابانظر هستم. برخی از مردم معترض هستند که دو تا 3 ساعت است در صف منتظر ایستاده اند، اما خبری از گوشت نیست و یخچال کاملا خالی است. فروشنده می گوید: هنوز برای ما گوشت نیاورده‌اند. مشکل این است که حمل و نقل گوشت زمان بر است و با تاخیر می رسد. ساعت 12 و نیم ظهر به بازار عرضه مستقیم کالا در بولوار سجادیه می رویم. برخی از مشتریان با مراجعه به پشت پیشخوان از فروشنده درباره این که گوشت قرمز چه موقع می‌رسد، پرس و جو می کنند. فروشنده می‌گوید: برای گوشت گوسفند درخواست داده ایم، اما هنوز به ما سهمیه اختصاص نداده اند. دیروز هم کلا گوشت چرخ کرده نداشتیم. امروز هم اصلا گوشت قرمز نداریم، ساعت 6 بعد از ظهر برای گوشت گوساله می توانید دوباره مراجعه کنید.البته مراجعه ما به این غرفه در بازار سجادیه در ساعت ۱8 دیروز نیز از نبود عرضه گوشت قرمز حکایت داشت.
 توزیع نکردن گوشت گوساله منجمد طی روزهای گذشته
موضوع را از ناصر شعربافیان، مدیر نظارت بر بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پیگیری می کنیم. وی درباره عرضه نشدن گوشت گوسفندی در مراکز عرضه مستقیم کالا می‌گوید: گوشت گوسفندی دو تا سه روز است که عرضه می‌شود. هم اکنون به طور آزمایشی در دو مرکز سیدی و توس در حد محدودی 10 لاشه را به صورت 4 قطعه برده اند و با قیمت 10 هزار تومان زیر قیمت بازار به فروش می رسانند، اما استقبال زیادی نشده است. علت استقبال نکردن هم این است که 4 قطعه می شود و وزنش بالاست، شاید مردم کمتر بخواهند. برای گوشت گوساله هم استقبال خوبی شده و اگر اشتباه نکنم در 5 مرکز توزیع می شود. وی می افزاید: سردست گوساله منجمد کیلویی 115 هزار تومان، ران گوساله منجمد کیلویی 125 هزار تومان، گردن گوساله منجمد کیلویی 115 هزار تومان، قلوه گاه گوساله منجمد کیلویی 93 هزار تومان، راسته گوساله منجمد کیلویی 130 هزار تومان، گوشت گوساله گرم کیلویی 138 هزار تومان، چرخ کرده گوساله کیلویی 110 هزار تومان، ران گوسفندی منجمد کیلویی 115 هزار تومان، سردست گوسفندی منجمد کیلویی 108 هزار تومان، راسته گوسفندی منجمد کیلویی 110 هزار تومان، گردن گوسفندی منجمد کیلویی 100 هزار تومان، قلوه گاه گوسفندی منجمد کیلویی 74 هزار و 300 تومان و گوسفندی گرم هم 10 هزار تومان زیر نرخ بازار است. وی تصریح می کند: به جز یک فروشگاه در بازار وحدت که مربوط به خود پشتیبانی امور دام بوده، بقیه بازارها توزیع گوشت منجمد طی روزهای گذشته نداشته اند چون درخواستی وجود نداشته است. طی روزهای آینده ظاهرا هماهنگ شده این ها هم درخواست بیاورند تا پشتیبانی امور دام به آن ها گوشت منجمد برای عرضه در بازار بدهد. وی در خصوص تاخیر بازارها در توزیع گوشت نیز می‌گوید: غرفه دار با توجه به نیازش باید درخواست بدهد و خرید کند. مسلما اتحادیه دامداران نیز بر حسب تقاضا محصول را در اختیارشان می گذارد.بنابراین کمبود و تاخیر پذیرفته نیست. بابت این که کسی خرید کرده باشد و با تاخیر رسیده باشد، مواردی که شما گفتید حتما پیگیری می کنم.
روند کاهشی قیمت گوشت گوسفند با کنترل خروج دام
حمید جنتی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار ما که از میزان توزیع گوشت پرسید، گفت: مصرف گوشت استان مان چه گاوی و چه گوسفندی روزانه  200 تن است. در طرح تنظیم بازار نهایت 20 درصد این مقدار می شود، یعنی 40 تن در روز. البته او فرصت را غنیمت شمرد و ادعا کرد خبری را که برخی از رسانه ها به نقل از او داده اند( مبنی بر توزیع روزانه 630 تن گوشت گوسفندی) دقیق نبوده است. وی می افزاید: در شهر مشهد روزانه حداقل گوشت وارداتی 20 درصد نیاز را به صورت تنظیم بازاری توزیع می کنم که حدود 40 تن می شود. وی در خصوص عرضه گوشت گوسفندی در بازار عرضه مستقیم نیز گفت: ما گوشت گرم گوسفندی اصلا نداشتیم. به خاطر این که طبق اعلام نظر فرماندار باید 20 درصد زیر قیمت بازار باشد، اما با اتحادیه دامداری که هماهنگ کردیم آن ها گفتند فقط می‌توانند 10 هزار تومان زیر قیمت عرضه کنند که 8 درصد تخفیف می شود. بنابراین درخواست غرفه داران مبنی بر گوشت منجمد بوده که درخواست شان اجابت می شود، اما برای گوشت گرم کسی حاضر نبود کاهش قیمت بدهد و در بازار عرضه مستقیم بفروشد. وی تصریح می کند: سه تا چهار روز است که ما درحال کنترل خروج دام هستیم، از این رو گوشت قرمز قیمتش در این چند روز اخیر ثابت بود. قرار شد موضوع خروج دام کنترل و سامان دهی شود. با این کنترل، قیمت دام زنده روند کاهشی به خودش گرفته و در آینده قطعا با کاهش قیمت بیشتری مواجه می‌شود. وی درباره تاخیر توزیع گوشت در برخی مراکز نیز می‌گوید: حتما با این تاخیر برخورد خواهیم کرد.
https://mardomefarda.ir/vdcb.sbsurhb5wiupr.html
منبع : خراسان
مطالب مرتبط
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین