کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا بهترین جایزه سینمایی کشور به تلویزیون رسید؟

ایرنا , 24 بهمن 1400 ساعت 4:00

نخستین فیلم سینمایی هادی حجازی‌فر در مقام کارگردان برشی از زندگی شهید مهدی باکری و برادرش حمید باکری است که نامزد دریافت سیمرغ در ۱۴ رشته مختلف جشنواره فیلم فجر و بهترین فیلم جشنواره چهلم با دریافت ۵ سیمرغ شد.


به گزارش مردم فردا،موقعیت مهدی فقط روایتگر جنگ نیست؛ بلکه روایت‌هایی عاشقانه و طنزآمیز هم دارد و توانست نظر مخاطبان را از همه طیف‌ها و سلایق مختلف با خود معطوف کند؛ به گونه‌ای که علاقمندان به سینما در فرصت باقی مانده از جشنواره (پس از نمایش فیلم در رسانه‌ها) به یکدیگر توصیه می‌کردند تا فیلم را از دست ندهند و حتما بلیت آن را خریداری کرده و به دیدن فیلم در قاب سینما بنشینند.

فیلمی که مردم و منتقدان پسندیدند
فیلمی که تا آخرین روزها که هنوز تصمیم دبیر جشنواره به حذف سیمرغ آرای مردی (به دلیل صیانت از آرا) گرفته نشده بود، با اختلافی ناچیز رتبه دوم انتخاب مخاطب را از آن خود کرد. اگر مروری به جوایز اهدا شده به عنوان بهترین فیلم‌های دهه اخیر جشنواره فیلم فجر بیندازیم خواهیم دید تنها فیلم هایی که با موضوع دفاع مقدس این عنوان را از آن خود کردند فیلم های ضد گلوله در دوره سی‌ام جشنواره فیلم فجر، ایستاده در غبار در دوره سی و چهارم و تنگه ابوقریب در دوره سی و ششم توانستند سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کنند. این فیلم‌ها همگی توسط ارگان‌ها و نهادهای سینمایی ساخته شدند و وظیفه این نهادها حمایت از آثار در این حوزه و در مدیوم سینما است.

تلویزیون معادلات سینمایی را بهم ریخت
اما در دوره چهلم معادلات سینمایی را تلویزیون بهم ریخت و جایزه بهترین فیلم جشنواره چهلم نصیب فیلم موقعیت مهدی شد که مشخصا مرکز «سیمافیلم» عهده‌دار تولید آن بود. رسانه ملی، مهمترین رسانه کشور توسط برخی از کوته‌نظران در سال‌های متمادی مورد انتقاد قرار گرفت و بر اساس نامهربانی‌ها همیشه مورد هجمه عده‌ای خاص که پز روشنفکری در فضای مجازی را ندیدن تلویزیون برمی‌شمرند، امروز شاهد کیفیت تولید بسیاری از سریال‌های تلویزیون در مرکز سیمافیلم هستند که نمی‌توان به هر بهانه‌ای آن را نادیده گرفت.

«موقعیت مهدی» نتیجه مدیریت کارآمد در سیمافیلم
در این سال‌ها و با مدیریت کارآمد جواد رمضان‌نژاد، مرکز سیمافیلم کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داد و در همه گونه‌های شاید مغفول مانده در تلویزیون با درایت وارد شد و بدون توجه به زود بازده بودن آثار نمایشی سعی در حمایت از سازندگان در خلق آثار باکیفیت بود.

جسارت و تلاش سازندگان و مدیران در ساخت «موقعیت مهدی»
فیلم موقعیت مهدی که به گفته هادی حجازی‌فر بسیاری از افراد در روند تولید آن کارشکنی کردند و بسیاری سال‌ها نمی‌خواستند و شاید مانع تولید این اثر بودند، با حمایت تمام‌عیار مرکز سیمافیلم ساخته شد. عدم حمایت برخی نهادهای زیربط شاید سازندگان اثر را دلزده و رنجور کرد اما از حرکت بازنایستادند و تسلیم ناملایمات نشدند و امروز شاهد اثری با کیفیت که از ابتدا برای نسخه سینمایی و مستقل از سریال در نظر گرفته شده بود، هستیم.
اثری که اکثر اهالی رسانه و منتقدان این کار را به اتفاق شایسته تقدیر دانستند و با حمایت در رسانه‌های مختلف مخاطب را تشویق به دیدن فیلم کردند زیرا این اثر از نسخه سریال آن کاملا مستقل است و علاقمندان موقعیت مهدی را که صرفا یک اثر دفاع مقدسی نیست، در سالن‌ها به تماشا نشستند.
الحق مهمترین جایزه سینمایی کشور شایسته این فیلم شریف و انسانی است که قهرمانش را به درستی و باورپذیر معرفی می‌کند و با درایت و تنها برای معرفی هرچه بهتر شهید مهدی باکری به سراغ صحنه‌های جنگ می‌رود. فیلمی که با جسارت سازندگان آن این تابوی سینمای ایران را که عدم استفاده از گویش‌های محلی است شکست و در آن به لحاظ مختصات فیلم از زبان ترکی استفاده کرد.

سریالی که میرباقری دو دهه تلاش می‌کرد بسازد اما هیچ مدیری پای کار نمی‌آمد
دریافت سیمرغ بهترین فیلم از جشنواره چهلم فتح بابی برای مرکز سیمافیلم است که در برنامه خود ساخت و تولید  سینمایی-سریال‌ها را سرلوحه برنامه قرار دهد. البته که مدیران این مرکز با هوشمندی به دور از شتابزدگی موجود در تولید آثار تلویزیونی به سراغ تولید سریال عظیم وبیگ‌پروداکشن سلمان فارسی به کارگردانی داوود میرباقری رفتند که شاید دو دهه بود قصد ساخت این سریال را داشت اما هیچ یک از مدیران رسانه حاضر به ساخت این سریال ارزشمند نبودند. «سیمافیلم» در دوره مدیریتی رمضان‌نژاد بیش از دو سال است که فیلمبرداری این اثر فاخر را آغاز کرده و امید است بدون وقفه این مرحله از تولید به پیش رود.
همچنین ساخت حضرت موسی (ع) توسط ابراهیم حاتمی‌کیا نوید بخش سریالی در خور توجه و به عبارتی خیابان خلوت‌کن را می‌دهد که مراحل پیش‌تولید آن در حال انجام است.
سریال‌های جشن سربرون و طلاق هم از آثار خوب این مرکز به شمار می‌آید که سریال جشن سربرون ساخته مجتبی راعی به زودی از رسانه ملی در فرصتی مناسب پخش خواهد شد.

ساخت پرمخاطب‌ترین سریال‌ها در سیمافیلم
مرکز سیمافیلم در سال‌های اخیر در گونه‌های مختلف تولیدات پرمخاطبی را روانه آنتن کرد که با توجه به جذب مخاطب می‌توان آن‌ها را موفق در کیفیت و کمیت دانست. از جمله زیرخاکی ۲ که در کوران مناظره‌ها و فضای انتخاباتی کشور پخش شد و حدود ۵۰ درصد بیننده داشت و عنوان پرمخاطب ترین سریال را به خود اختصاص داد.
سریال خانه امن و سرجوخه تولیدات دیگر این مرکز نیز با موضوع امنیتی عنوان پرمخاطب‌ترین سریال را کسب کردند. سریال احضار با موضوع ماورایی که کمتر تلویزیون به سراغ تولید این دست آثار می‌رود و از مضامین مغفول مانده در تلویزیون به شمار می‌رفت در ماه مبارک رمضان عنوان سریال پرمخاطب تلویزیون را اخذ کرد و  در تلوبیون که رسانه‌ مجازی رسانه ملی است، به ۱۶۳۲۱۷۵۰ مخاطب  دست یافت.

فتح قله سینما توسط سیما
دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره چهلم فیلم فجر توسط موقعیت مهدی برای رسانه ملی فتح قله‌های سینمای کشور را نوید می‌دهد و این مهم را گوشزد می‌کند که هدف‌گذاری درستی در یکپارچه‌سازی تولیدات زیر نظر یک مرکز تخصصی صورت گرفته است و نباید تنها به پر کردن آنتن فکر کرد بلکه باید با اعتماد و سپردن کارها به افراد جوان و کاربلد کیفیت را سرلوحه تولید آثار قرار داد و مدیران کاربلد این روند ساخت سینمایی-سریالی را با کیفیت هر چه بیشتر در برنامه رسانه ملی قرار دهند تا شاهد رسیدن به اهداف تعیین شده این نهاد مهم رسانه‌ای در کشور باشیم


کد مطلب: 4008

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/4008/چرا-بهترین-جایزه-سینمایی-کشور-تلویزیون-رسید

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir