کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

این مکمل‌ها حافظه را تقویت می‌کند

سلامت نیوز , 5 خرداد 1402 ساعت 2:00

مکمل‌های مولتی ویتامین روزانه حافظه را بهبود می‌بخشد و پیری شناختی را در افراد مسن‌تر کاهش می‌دهد


به گزارش مردم فردا،در کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی شده، چند استراتژی مؤثر برای بهبود حافظه یا کاهش سرعت زوال شناختی در میان سالمندان نشان داده شده است. مداخلات تغذیه ای ممکن است نقش مهمی ایفا کنند زیرا مغز برای سلامتی مطلوب به چندین ماده مغذی نیاز دارد و کمبود یک یا چند مورد از این مواد مغذی ممکن است زوال شناختی را تسریع کند.

مطالعه پیامدهای مولتی ویتامین و مکمل COcoa (COSMOS)، یک کارآزمایی تصادفی شده در مقیاس بزرگ در سطح آمریکا است که توسط محققان بیمارستان بریگهام و زنان (BWH)، یکی از اعضای موسس Mass General Brigham، شامل دو کارآزمایی بالینی جداگانه (COSMOS-Web و COSMOS-Mind) بود که مکمل مولتی ویتامین را بر روی تغییرات در عملکرد شناختی آزمایش کرد، هدایت شده است.


در مطالعه ای که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد، محققان BWH و همکاران در دانشگاه کلمبیا از COSMOS-Web گزارش دادند که مکمل های مولتی ویتامین روزانه، در مقایسه با دارونما، حافظه شرکت کنندگان را بهبود می بخشد. این مطالعه دومین مطالعه از COSMOS به همراه COSMOS-Mind است که قبلاً منتشر شده بود که بهبود عملکرد حافظه را در میان افرادی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند، پیدا می‌کند.

دکتر جوآن منسون، رئیس بخش پزشکی پیشگیرانه بریگام، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: یافته‌ها مبنی بر اینکه مصرف روزانه مولتی ویتامین حافظه را بهبود می‌بخشد و زوال شناختی را کاهش می‌دهد در دو مطالعه جداگانه در کارآزمایی تصادفی‌شده COSMOS قابل توجه است، که نشان می‌دهد مکمل‌های مولتی ویتامین به عنوان یک رویکرد ایمن، در دسترس و مقرون به صرفه برای محافظت از سلامت شناختی در سالمندان نویدبخش است.

سسو اضافه می کند: با این دو مطالعه در مورد شناخت برای COSMOS، درک اینکه چگونه یک مولتی ویتامین روزانه ممکن است در برابر از دست دادن حافظه و زوال شناختی نقش محافظتی داشته باشد و اینکه آیا زیرگروه های خاص بر اساس وضعیت تغذیه یا سایر عوامل ممکن است بیشتر یا کمتر سود ببرند، بسیار مهم است.

کارآزمایی جدید منتشر شده COSMOS-Web شامل بیش از ۳۵۰۰ شرکت‌کننده ۶۰ ساله و بالاتر بود که ارزیابی‌های جدید مبتنی بر وب از حافظه و شناخت را سالانه طی سه سال تکمیل کردند. در مقایسه با گروه دارونما، شرکت‌کنندگانی که به‌صورت تصادفی با مکمل‌های مولتی‌ویتامین انتخاب شدند، در آزمون‌های حافظه در زمان اولیه از پیش تعیین‌شده یک ساله، به‌طور قابل‌توجهی بهتر عمل کردند، با مزایایی که در طول سه سال پیگیری حفظ شد.

 محققان تخمین زدند که مداخله مولتی ویتامین عملکرد حافظه را در مقایسه با گروه دارونما به میزان ۳.۱ سال بهبود بخشید. جالب است که هر دو مطالعه شناختی COSMOS همچنین نشان دادند که شرکت‌کنندگانی که بیشترین سود را بردند ممکن است افرادی با سابقه بیماری قلبی عروقی باشند.

آدام بریکمن، که مطالعه COSMOS-Web را با لوک-کین یونگ در دانشگاه کلمبیا رهبری کرد، گفت: به دلیل رویکرد نوآورانه ما در ارزیابی پیامدهای شناختی با استفاده از تست های مبتنی بر اینترنت، ما توانستیم اثرات یک مولتی ویتامین را در هزاران شرکت کننده در مطالعه بررسی کنیم. یافته‌ها امیدوارکننده هستند و مطمئناً زمینه را برای مطالعات بعدی مهم در مورد تأثیر مکمل‌های مولتی ویتامین بر شناخت ایجاد می‌کنند. یونگ افزود: بیشتر افراد مسن نگران تغییرات حافظه هستند که با افزایش سن رخ می دهد. مطالعه ما نشان می دهد که مکمل مولتی ویتامین ها ممکن است راهی ساده و ارزان برای افراد مسن برای کاهش سرعت کاهش حافظه باشد.

نتایج COSMOS-Web که با همکاری دانشگاه بریگهام و کلمبیا انجام شد، تأییدی بر یافته‌های قبلی از COSMOS-Mind است که مولتی ویتامین‌های روزانه را با کاهش زوال شناختی مرتبط می‌کند. COSMOS-Mind، که با همکاری دانشکده پزشکی بریگام و ویک فارست انجام شد، ۲۲۰۰ فرد مسن را به مدت سه سال مورد آزمایش قرار داد و نشان داد که انتساب تصادفی به یک مکمل مولتی ویتامین روزانه با ۶۰ درصد کندی پیری شناختی جهانی در مقایسه با دارونما، معادل ۱.۸ سال کاهش در زوال شناختی مرتبط است. مطالعه در Alzheimer’s and Dementia منتشر شد.

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که مطالعه COSMOS-Web شواهدی را ارائه می‌کند که مکمل‌های مولتی ویتامین دارای مزایای شناختی هستند، اما تحقیقات بیشتر برای شناسایی مواد مغذی خاصی که بیشترین سهم را در این مزیت دارند و مکانیسم‌های زیربنایی آن ضروری است. همچنین برای تعیین اینکه آیا یافته‌ها به یک جمعیت مطالعاتی متنوع‌تر با سطوح آموزشی پایین‌تر و وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تر قابل تعمیم هستند یا خیر، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این مطالعه با عنوان “مکمل مولتی ویتامین حافظه را در افراد مسن بهبود می بخشد: یک کارآزمایی بالینی تصادفی” در مجله آمریکایی تغذیه بالینی منتشر شد.


کد مطلب: 18687

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/18687/این-مکمل-ها-حافظه-تقویت-می-کند

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir