تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۰۸
جالب است ۰
اتحادیه عرب در سایت رسمی خود تصمیمات شورایش در سی‌ودومین نشست سران آن در جده عربستان را منتشر کرد و تصمیمات مربوط به پرونده سوریه در فصل چهار آن در ۱۰۹ صفحه و ۳۲ بند آورده شده است.
اتحادیه عرب مصوبات مربوط به پرونده سوریه را منتشر کرد
به گزارش مردم فردا،به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، تصمیمات اتحادیه عرب شامل لزوم تقویت همکاری‌های عربی برای رفع پیامدهای پناهندگی و تقویت شرایط مناسب برای بازگشت ایمن و داوطلبانه پناهجویان سوری، پرونده تروریسم و قاچاق مواد مخدر میان کشورها بودند، همچنین اتحادیه عرب از کمیته رایزنی وزرا شامل اردن، عربستان، عراق، لبنان، مصر و دبیرکل که برای پیگیری اجرای بیانیه امان تشکیل شده، خواست بر اساس رویکرد گام به گام و مطابق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت، به گفت‌وگوی مستقیم با دولت سوریه ادامه دهد.

اتحادیه عرب در ادامه بر لزوم ازسرگیری فعالیت‌های کمیته قانون اساسی در چارچوب تلاش‌ها برای برقراری آشتی ملی فراگیر تاکید کرده و از تلاش‌های انجام شده برای فعال‌سازی نقش رهبری عربی در حل بحران سوریه و رفع تمامی پیامدهای انسانی، امنیتی و سیاسی آن با تعیین سازوکارهای لازم برای این نقش استقبال کرد.


در این تصمیمات بر اتحاد، تمامیت ارضی سوریه، تعهد دوباره به حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی، آرامش و ثبات منطقه‌ای آن بر اساس منشور و اصول اتحادیه عرب، اهمیت استمرار و افزایش تلاش‌های کشورهای عربی برای کمک سوریه به خروج از بحرانش و پایان یافتن مشکلات مردم سوریه در طول سال‌های گذشته همسو با طرح مشترک آشتی عربی و روابط برادرانه مان تمامی ملت‌های عربی از جمله سوریه تاکید شده است.

همچنین اتحادیه عرب از بیانیه نشست کشورهای عربی درباره سوریه که یکم مه در امان برگزار شد و تاکید آن بر آغاز یک نقش رهبری عربی در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه جهت رفع تمامی پیامدهای بحران انسانی، امنیتی و سیاسی سوریه و مردم آن استقبال کرد. در این تصمیمات بر تقویت همکاری مشترک کشورهای عربی برای رفع پیامدهای پناهندگی، تروریسم و قاچاق مواد مخدر میان کشورها همسو با توافق اعلام شده در بیانیه امان تاکید شد. همچنین در این تصمیمات بر لزوم آغاز اقداماتی عملی و موثر برای حل بحران این کشور تاکید شد به نحوی که وحدت و تمامیت ارضی سوریه حفظ شده، خواسته‌های مردم آن محقق شده، آنها از خطر تروریسم رهایی یافته، موجب تقویت شرایط بازگشت ایمن و داوطلبانه پناهجویان شده، به خروج تمامی نیروهای خارجی غیرقانونی از این کشور و تحقق آشتی ملی منجر شده و امنیت، ثبات و جایگاه آن را بازگرداند و تلاش‌ها برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به تمامی گروه‌های نیازمند در سوریه بر اساس سازوکارهای تصویب شده در شورای امنیت ادامه یابند.

اتحادیه عرب در تصمیمات خود بر همبستگی عربی با مردم سوریه پس از فاجعه زلزله در شمال این کشور در ششم فوریه سال جاری، اهمیت استمرار کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی‌ها به سوریه و درخواست از جامعه جهانی برای حمایت بیشتر از سوریه در مقابله با پیامدهای این فاجعه از منظر انسانی و به دور از هرگونه سیاسی‌کاری تاکید کرد.

این اتحادیه در ادامه نیز مخالفت خود را با تمامی دخالت‌های خارجی در سوریه و هرگونه حضور نظامی غیرقانونی در خاک این کشور اعلام کرده و آن راه تهدیدی برای تمامیت ارضی سوریه و نقض حاکمیت آن و نیز تهدیدی برای امنیت و ثبات منطقه دانست.

اتحادیه عرب در ادامه نیز حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را محکوم کرده و حمایت خود را از حق سوریه برای دفاع از خاک و مردمش و نیز تلاش‌ها برای ازسرگیری فعالیت‌های کمیته قانون اساسی در اسرع وقت در چارچوب اقدامات سیاسی برای برقراری آشتی ملی فراگیر اعلام کرد.

همچنین این نهاد عربی از درخواست از کشورهای حامی برای تسریع در عمل به تعهداتشان که در کنفرانس‌هاس حمایت از وضعیت انسانی سوریه آنها را اعلام کرده بودند از جمله در کویت و بروکسل حمایت کرده و بر اهمیت حمایت از کشورهای عربی همسایه سوریه و دیگر کشورهای عربی میزبان پناهجویان سوری تاکید کرد.

در تصمیمات اتحادیه عرب با اشاره به شرایط آوارگان سوریه از جامعه جهانی خواسته شده حمایت لازم را از طرح‌های ملی و بین‌المللی برای مقابله با بحران پناهجویان سوری به عمل آورد تا شرایط برای بازگشت آنها به سوریه فراهم شود. همچنین اتحادیه از کمیته رایزنی وزرا متشکل از اردن، عربستان، عراق، لبنان، مصر و دبیرکل خواست به گفت‌وگوی مستقیم با سوریه برای رسیدن به یک راه‌حل فراگیر برای بحران سوریه ادامه دهد. اتحادیه به تازگی از مشارکت هیئت‌های سوریه در نشست‌های اتحادیه عرب و تمامی نهادها و دستگاه‌های وابسته به آن استقبال کرد.
https://mardomefarda.ir/vdcdo90f.yt0jk6a22y.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین