کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوت سالیانه ۸ میلیون نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات

باشگاه خبرنگاران , 30 ارديبهشت 1402 ساعت 22:00

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: استعمال دخانیات ۴ هزار ماده شیمایی و ۴۰۰ ماده سرطان زا را وارد بدن می‌کند.


به گزارش مردم فردا،جعفر جندقی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برخی از فیلم‌هایی که در شبکه‌های خانگی پخش می‌شود سراسر تبلیغ دخانیات است.

او افزود: باید با بسیج اطلاع رسانی در هفته ملی مبارزه با دخانیات، کاهش مصرف دخانیات در کشور را رقم بزنیم. ازهمه کسانی که دلسوز جامعه و جوانان کشور هستند دعوت می‌کنیم که در این مسیر ما را یاری کنند. وظیفه ما آگاه سازی مردم در خصوص عوارض و خطرات دخانیات است.

به گفته وی استعمال دخانیات ۴ هزار ماده شیمایی و ۴۰۰ ماده سرطان زا را وارد بدن می‌کند که بسیار خطرناک است. 


او بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران جزء کشور‌های پیشرو در تدوین قانون جامعه پیشگیری از دخانیات است.

جندقی خاطرنشان کرد: باید قوانین را به سمتی ببریم که در کاهش دسترسی فیزیکی افراد به سیگار موثرتر واقع شود.

او گفت: بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان بر اثر استعمال دخانیات هدر  می‌شود و بیش از ۶۰هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از مصرف دخانیات می‌شود. مرگ زودرس و مشکلات زیستی از دیگر چالش‌های استعمال دخانیات است. در مطالعه انجام شده، شاخص مصرف محصولات دخانیات در کشور ۱۴/۰۱ است. روند مصرف قلیان افزایشی است. 

جندقی  بیان کرد: روند افزایش مصرف دخانیات بین گروه ۱۸ تا ۲۴ سال است به طوری که در زنان ۹۰درصد شاهد افزایش مصرف هستیم. 

او افزود: کاشت محصولات دخانی بر  محیط زیست  تاثیر  مخرب می گذارد. یک میلیارد و ۳۰۰میلیون نفر از مردم دنیا دخانیات مصرف می‌کنند و سالیانه هشت میلیون نفر بر اثر استعمال دخانیات و ۱/۲ میلیون نفر از این افراد به دلیل در معرض بودن دود استعمال دخانیات  فوت می‌کنند. 

جندقی اضافه کرد: بیش از یک تریلیون دلار بر اثر مصرف دخانیات خسارت وارد می‌شود. حدود ۳۸درصد مردان و چهار درصد زنان در منطقه مدیترانه مصرف کننده دخانیات هستند. 

او افزود: شیوع مصرف دخانیات در بین گروه ۱۳سال سال نیز گزارش شده است. 

جندقی بیان کرد: برخی از فیلم‌های سینمایی حتی روش استعمال دخانیات و مواد مخدر را هم به جوانان و نوجوانان آموزش می‌دهند، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقاضا داریم که به محتوای این فیلم‌ها ورود کند و جلوی تبلیغ و اشاعه آن را در محصولات فرهنگی بگیرد.

او گفت: الان فروش مواد دخانیات در سوپرمارکت‌ها و استند‌های زیبای دخانیات در فروشگاه‌ها، جوانان را تحریک می‌کند و معتقدم در یک اقدام عاجل باید فروش سیگار به صورت نخی در فروشگاه‌ها ممنوع شود.

جندقی گفت: در زمینه کاهش دسترسی مردم و به خصوص جوانان  قوانین خوبی  وجود دارد و فروش مواد دخانیات به افراد ۱۸ سال و پایین‌تر ممنوع است.

او بیان کرد: بیش از شش هزار بازرس در زمینه فروش محصولات دخانی فعال هستند و هماهنگی‌های لازم در زمینه برخورد با افراد متخلف انجام شده است.مهلت یک ساله تا خرداد به دکه‌ها داده شد تا در زمینه فروش محصولات دخانی قوانین ابلاغی را رعایت کنند.


کد مطلب: 18586

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/18586/فوت-سالیانه-۸-میلیون-نفر-دنیا-اثر-استعمال-دخانیات

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir