کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آنچه باید درباره دور دوم انتخابات ترکیه بدانید

میزان , 30 ارديبهشت 1402 ساعت 14:58

مردم ترکیه در ۲۸ می‌(۷ خرداد) در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری بین رجب طیب اردوغان و رقیبش کمال قیلیچدار اوغلو رای می‌دهند.


به گزارش مردم فردا،مردم ترکیه در ۲۸ می‌(۷ خرداد) در دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری بین «رجب طیب اردوغان» و رقیبش «کمال قیلیچداراوغلو» رای می‌دهند که در نهایت مشخص خواهد شد که آیا رئیس‌ جمهور فعلی این کشور دولت خود را برای یک دوره دیگر ادامه خواهد داد یا خیر.

رای ریاست جمهوری
مردم ترکیه رئیس جمهور را برای یک دوره پنج ساله انتخاب می‌کنند.
در دور اول رای گیری در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت)، اردوغان ۴۹.۵ درصد از آرا را به دست آورد که تنها کمی کمتر از اکثریت مورد نیاز برای اجتناب از دور دوم در رای گیری بود.

«قیلیچدار اوغلو»، نامزد ائتلاف شش حزبی مخالفان، ۴۴.۹ درصد از حمایت را دریافت کرد. «سینان اوغان»، نامزد ملی گرایان با ۵.۲ درصد حمایت سوم و در نتیجه حذف شد. 

نتیجه این انتخابات انتظارات نظرسنجی‌هایی را که «قیلیچدار اوغلو» را پیشی گرفته بودند، مخدوش کرد. 

یک همه پرسی در سال ۲۰۱۷ اقدام اردوغان را برای گسترش اختیارات ریاست جمهوری تایید و رئیس جمهور را در رأس دولت قرار داد و پست نخست وزیری را لغو کرد. 

اردوغان به عنوان رئیس جمهور، سیاست‌هایی را در مورد اقتصاد، امنیت، امور داخلی و بین‌المللی ترکیه تعیین می‌کند.

رای پارلمانی
مردم ترکیه همچنین در انتخابات پارلمانی در ۱۴ می‌ شرکت کردند. حزب عدالت و توسعه اردوغان همانطور که انتظار می‌رفت به عنوان بزرگترین حزب ظاهر شد و اتحاد او با ملی گرا‌ها و اسلام گرایان اکثریت را در پارلمان به دست آورد. 

حزب عدالت و توسعه ۲۶۸ کرسی در پارلمان ۶۰۰ عضوی به دست آورد، در حالی که ائتلاف دیگر این حزب که پیشتاز بود ۳۲۲ کرسی به دست آورد. 

حزب جمهوری خواه (CHP) اصلی قیلیچداراوغلو ۱۶۹ کرسی به دست آورد و ائتلاف ملت آن ۲۱۲ قانونگذار دارد. 

رجب طیب اردوغان
بیش از ۲۰ سال پس از به قدرت رسیدن اردوغان و حزب عدالت و توسعه، او امیدوار است که دوران تصدی خود را به عنوان طولانی‌ترین رئیس جمهور ترکیه تمدید کند.

عملکرد قوی اردوغان در ۱۴ می، زمانی که موفق شد رای دهندگان محافظه کار را یه نفع خود ترغیب کند، پیش‌بینی‌ها را درباره سقوط سیاسی او به چالش کشید. 

کمال قیلیچدار اوغلو
«قیلیچدار اوغلو» هم نامزد اصلی مخالفان و هم رئیس CHP است؛ حزبی که از سوی مصطفی کمال آتاتورک، موسس ترکیه مدرن، تأسیس شد. 

او به رای دهندگان وعده‌های بازنشانی دموکراتیک، از جمله بازگشت به سیستم پارلمانی و استقلال قوه قضاییه را پیشنهاد داده است. 

آرا تعیین کننده
یک عامل کلیدی در نتیجه رای گیری ۲۸ می، نحوه رای دادن طرفداران نامزد سوم، یعنی اوغان خواهد بود. او هنوز هیچ یک از نامزد‌ها را تایید نکرده است، اما اگر از یکی از آن‌ها حمایت کند، این حمایت می‌تواند تعیین کننده باشد.

اهمیت نتایج انتخابات ترکیه
این انتخابات نه تنها تصمیم خواهد گرفت که چه کسی ترکیه، یک کشور ۸۵ میلیونی عضو ناتو را هدایت می‌کند، بلکه نحوه اداره آن، مسیر اقتصاد آن در میان بحران عمیق هزینه‌های زندگی و شکل سیاست خارجی آن را نیز تعیین می‌کند.

منتقدان اردوغان می‌گویند که دولت او سیستم قضایی را تحت سیطره خود قرار داده است، اتهامی که توسط مقامات رد شده است. 

اقتصاد ترکیه نیز در کانون توجه قرار دارد. برخی اقتصاددانان می‌گویند این سیاست غیرمتعارف اردوغان مبنی بر نرخ‌های بهره پایین با وجود افزایش قیمت‌ها بود که تورم را در سال گذشته به ۸۵ درصد رساند و لیر در دهه گذشته به یک دهم ارزش خود در برابر دلار سقوط کرد. 

در طرف مقابل، «قیلیچدار اوغلو» متعهد شده است که به سمت سیاست اقتصادی متفاوت برود و استقلال بانک مرکزی ترکیه را بازگرداند. 

در امور خارجی، در دوران اردوغان، ترکیه قدرت نظامی خود را در خاورمیانه و فراتر از آن افزایش داد، روابط نزدیک‌تری با روسیه برقرار کرد و شاهد تیره شدن روابط با اتحادیه اروپا و آمریکا بود. 

ترکیه و سازمان ملل همچنین میانجی‌گری میان مسکو و کی‌یف را برای صادرات گندم اوکراین انجام داده و اردوغان روز چهارشنبه آخرین تمدید دو ماهه این توافق را اعلام کرد. 

رای گیری
بیش از ۶۴ میلیون نفر از مردم ترکیه واجد شرایط رای دادن در نزدیک به ۱۹۲ هزار شعبه رای گیری هستند، از جمله بیش از شش میلیون نفر که برای اولین بار در ۱۴ می‌ رای دادند. ۳.۴ میلیون رای دهنده در خارج از این کشور وجود دارد که بین ۲۰ تا ۲۴ می (امروز تا سوم خرداد) رای خواهند داد. 

مشارکت در انتخابات ترکیه به طور کلی بالاست. در ۱۴ می، مشارکت در ترکیه ۸۸.۹ درصد اعلام شد.

اعلام نتایج
بر اساس قوانین انتخابات، اخبار، پیش‌بینی‌ها و تفسیر‌های مربوط به رای تا ساعت ۱۸ به وقت محلی ممنوع است و رسانه‌ها فقط از ساعت ۲۱ می‌توانند از نتایج انتخابات گزارش دهند. 

با این حال، هیئت عالی انتخابات ممکن است به رسانه‎ها اجازه دهد زودتر از نتایج گزارش دهند و معمولاً این کار انجام می‌شود.


کد مطلب: 18571

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/18571/آنچه-باید-درباره-دور-دوم-انتخابات-ترکیه-بدانید

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir