کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شرط "اوغان" برای حمایت از قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات ترکیه

ایرنا , 25 ارديبهشت 1402 ساعت 14:43

"سینان اوغان" یکی از سه نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که تنها در صورتی از "کمال قلیچداراوغلو" نامزد ائتلاف ملت حمایت خواهد کرد که قول دهد حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها را از سیستم سیاسی ترکیه کنار بگذارد.


به گزارش مردم فردا،این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که تنها ۵.۲ درصد رای مردم این کشور را در انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته ترکیه کسب کرده، اعلام کرد: "در حال حاضر ما نمی گویم که از این یا آن نامزد حمایت خواهم کرد، ولی کسانی که از تروریسم فاصله نمی‌گیرند، برای حمایت نباید به سراغ ما بیایند. "

این سخنان اوغان به صورت تلویحی خطاب به قلیچداراوغلو است که در این انتخابات از سوی حزب دموکراتیک خلق‌ها مورد حمایت قرار گرفته که او این تشکیلات را تروریستی شاخه سیاسی پ. ک. ک می داند.


شرط اوغان برای اعلام حمایت از قلیچداراوغلو در رسانه‌های ترکیه به معنای جواب رد محترمانه به وی ارزیابی شده و بر این اساس، احتمال حمایت اوغان از قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کم است.

اوغان که عضو سابق حزب حرکت ملی و از ملی گرایان سرسخت ترکیه محسوب می‌شود، همواره در تبلیغات انتخاباتی خود حزب کُردی دموکراتیک خلق‌ها را تشکیلات تروریستی عنوان کرده و حتی هنگام تبلیغات انتخاباتی استانی، در مناطق کردنشین از جمله دیاربکر مورد حمله هواداران این حزب قرار گرفت.

با توجه به پایگاه رای بیش از پنج درصدی این نامزد مورد حمایت ائتلاف آتا که حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار رای کسب کرده است، به نظر می رسد که ملی‌گرایان و آتاترکیست‌های ترکیه که حامی وی هستند، نقش تعیین‌کننده‌ای در نتایج دور دوم انتخابات ترکیه خواهند داشت.

حزب کُردی دموکراتیک خلق‌های ترکیه که اوغان خواستار حذف و کنار گذاشتن آن از سیستم سیاسی ترکیه شده، ۶۷ نماینده در مجلس این کشور دارد.

این حزب در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از نامزدی کمال قلیچداراوغلو اعلام حمایت کرد و در انتخابات پارلمانی نیز با بیم انحلال، نامزدهای خود را از فهرست حزب کُردی دیگر یعنی حزب چپ سبز معرفی کرد که در این قالب، دو حزب ۶۱ کرسی مجلس را به صورت مشترک به دست آوردند.

روند شمارش آرای صندوق‌های رای نشان می دهد که در پی کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، احتمال دارد که رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یابند.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، شمارش آرا همچنان ادامه دارد و نتایج رقابت انتخابات ریاست جمهوری دیروز ترکیه هنوز قطعی نیست ولی در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، رای گیری آن دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان ۴۹.۴۲ درصد آراء و قلیچداراوغلو با کسب ۴۴.۹۵ درصد رای مردم را کسب کرده اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه دروز از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه دیروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.


کد مطلب: 18484

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/18484/شرط-اوغان-حمایت-قلیچداراوغلو-دور-دوم-انتخابات-ترکیه

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir