کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

الاخبار: توافق بر سر تبادل اسیران ممکن است

ایسنا , 5 بهمن 1401 ساعت 17:01

یک رسانه عرب زبان در یادداشتی درباره پرونده تبادل اسرا میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی و میزان شانس به سرانجام رسیدن این پرونده با توجه به حضور اعضای تندرو و فاشیست در کابینه جدید اسرائیل، نوشت که همزمان با تلاش‌های حماس برای تسهیل دستیابی به توافق در این باره، به نظر می‌رسد که نخست وزیر رژیم اشغالگر نیز مصمم به تحقق این هدف است و اعضای تندرو کابینه او نیز نسبت به مانع‌تراشی در این مسیر بی‌تفاوت هستند و به همین دلیل مقاومت فلسطین شانس دستیابی به چنین توافقی در برهه کنونی را بیش‌تر از هر زمان دیگری می‌داند.


به گزارش مردم فردا،روزنامه الاخبار در این باره نوشت: «جنبش مقاومت اسلامی حماس به شکل بی‌سابقه‌ای حجم ارائه اطلاعات درباره چهار نظامی اسیر اسرائیلی در غزه را تشدید کرده است و می‌توان از این اقدام حماس اینگونه برداشت کرد که این جنبش تلاش می‌کند راه را برای کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل تسهیل کند و علی‌رغم وجود اختلافات زیاد، به نظر می‌رسد که حماس این کابینه را باثبات‌ترین کابینه رژیم می‌داند.

منابع مرتبط با حماس در این باره گفتند که این جنبش شانس امضای توافق جدید در برهه فعلی را بسیار بیشتر از دوره‌های گذشته می‌داند و همین موضوع حماس را بر آن داشته تا اقداماتی را انجام دهد که ممکن است به امضای توافق تبادل اسرا کمک کند و آخرین مورد آن انتشار فایل ویدئویی از آورا آوراهام منگیستو، اسیر اسرائیلی در غزه و پیش از آن تصویر هشام السید، دیگر اسیر صهیونیست بود.

این منابع می‌گویند: علی‌رغم اینکه دولت نتانیاهو راستگرا و افراطی است، اما در مقایسه با کابینه‌های قبلی باثبات تلقی می‌شود و همین مساله امکان بستن پرونده تبادل اسرا را فراهم می‌کند، به ویژه اینکه درخواست‌های قابل توجه و جدی زیادی توسط اسرائیلی‌ها و حتی ارتش این رژیم برای به سرانجام رساندن پرونده مذکور مطرح است و ارتش اسرائیل نیز معتقد است که باقی ماندن نظامیان این رژیم در اسارت مقاومت فلسطین در نوار غزه اثرات منفی دارد.

سی و چهارمین دولت اسرائیل به ریاست نتانیاهو که با مشارکت آویگدور لیبرمن و حزب «خانه یهودی» به رهبری نفتالی بنت و آیلت شاکد تشکیل شده بود، دارای یک ترکیب متناقض بود و همین مساله مانع از توانایی آن در تصمیم گیری برای امضای توافق برای تبادل اسرا شد؛ چراکه احزاب شریک در کابینه بارها تهدید به وتوی چنین توافق احتمالی و حتی خروج از ائتلاف دولت کرده بودند.

درباره سی و پنجمین دولت رژیم صهیونیستی به ریاست نتانیاهو که از ماه مه ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفت نیز باید گفت که این کابینه نیز با مخالفت شدید داخلی با هرگونه روند مبادله اسرا مواجه شد که آغاز مذاکرات واقعی را به تعویق انداخت و دولت رژیم اشغالگر را ناگزیر کرد تا تعامل منفی را با تماس‌های مختلف از سوی میانجی مصری و دیگر میانجی‌های بین‌المللی درباره این پرونده داشته باشد.

طبق گفته منابع مرتبط با حماس، آنچه این جنبش را به باز کردن و به جریان انداختن مجدد این پرونده ترغیب کرده است علاوه بر اعتقاد به باثبات بودن کابینه نتانیاهو، اعتقادات و تصمیمات کابینه راست افراطی اوست که دیدگاه‌های خصمانه‌ای را علیه اسرای فلسطینی دارد و این اعتقادات با اقدام اخیر ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی کابینه نتانیاهو و دستور او به اداره زندان‌ها برای تشدید اقدامات سختگیرانه علیه اسرای فلسطین و محروم کردن آنها از حقوق اولیه‌شان نشان داده شد. این اقدامات منجر شد که درخواست‌های اسرای فلسطین از رهبری مقاومت برای ضرورت پیش بردن پرونده تبادل اسرا تشدید شود.

«شرحبیل الغریب»، نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی نزدیک به حماس در این باره معتقد است: نشانه‌هایی وجود دارند که بیانگر جدیت بنیامین نتانیاهو برای تکمیل مذاکرات درباره پرونده تبادل اسرا است، یکی از این نشانه‌ها تصمیم او برای انتخاب هماهنگ کننده جدید در پرونده اسرا پس از استعفای مسؤول سابق به دلیل شکست در پیش بردن این پرونده است.

الغریب همچنین معتقد است که اعضای راست تندرو کابینه تاثیر چندانی در روند تبادل اسرا نخواهند داشت؛ چراکه اغلب توافق‌ها با راستگرایان امضا شده است.

وی می‌گوید: تندروها (ایتامار بن گویر و بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی) قدرت مخالفت قابل توجهی نخواهند داشت؛ چراکه اختیارات و امتیازاتی که آنها در نتیجه توافقات ائتلافی به دست آورده‌اند، نسبت به دیدگاه آنها در قبال توافقی که نتانیاهو می‌تواند در پرونده تبادل اسرا منعقد کند، از اهمیت بیشتری برایشان برخوردار است.

الغریب ادامه داد: مساله دیگری نیز وجود دارد که نتانیاهو را به از سرگیری مذاکرات ترغیب می‌کند و آن وجود اجماع در داخل تشکیلات ارتش برای پایان دادن به پرونده نظامیان اسیر شده در غزه است».


کد مطلب: 16244

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/16244/الاخبار-توافق-سر-تبادل-اسیران-ممکن

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir