تاریخ انتشار :يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۶
جالب است ۰
برخی کارشناسان بر این باورند که با بالا گرفتن تنش‌های ترکیه و سوئد، مذاکرات تو طرف برای پیوستن استکهلم به ناتو متوقف می‌شود.
بن بست در مذاکرات سوئد و ترکیه در خصوص پیوستن به ناتو
به گزارش مردم فردا،خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه در گزارشی از استکهلم نوشت: بین خواسته‌های تقریبا غیر ممکن ترکیه و تظاهرات ضد اردوغان فعالان تندرو در سوئد، دولت این کشور برای دستیابی به چراغ سبز آنکار برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در بن بست قرار دارد.

اکنون چشم انداز گشایش پیش از انتخابات پارلمانی ترکیه که برای نیمه ماه مه پیش بینی شده است، بسیار ضعیف است.

پل لوین، مدیر موسسه مطالعات ترکیه در دانشگاه استکهلم خاطر نشان می‌کند «بدون تردید اکنون می‌توان تایید ترکیه را پیش از انتخابات به فراموشی سپرد».

پل لوین به خبرگزاری فرانسه گفت «از طرفی اردوغان می‌خواهد نگاه‌ها را از اقتصاد که در جریان ماه‌های پیش از انتخابات در وضع بدی قرار دارد، منحرف کند».

این کارشناس خاطر نشان کرد «از طرف دیگر، گروه‌هایی در سوئد که با ناتو مخالف هستند و طرفداران حزب کارگران ترکیه، پ ک ک از اطمینان‌هایی که دولت داده، نگران هستند و فهمیده اند که می‌توانند رئیس جمهور ترکیه را با توهین کردن به وی عصبانی کنند و به این ترتیب روند عضویت در ناتو را از مسیر خارج کنند».

روز شنبه تظاهرات به رهبری راسموس پالودان، فعال اسلام ستیز و مخالف با مهاجرت –که پلیس به آن مجوز داده بود- در برابر سفارت ترکیه در استکهلم برگزار شد و خشم ترکیه را برانگیخت.

این راستگرای افراطی که سوزاندن قرآن را الگوی اصلی اقدام سیاسی خود قرار داده است، نسخه‌ای از کتاب مقدس مسلمانان را تحت حفاظت شدید پلیس سوزاند.
قانون اساسی لیبرال سوئد و آزادی‌های تظاهرات و آزادی بیان پلیس را متقاعد کرده بود تلقی کند اقدام رهبر حزب کوچک «استرام کرس» (خط سخت) باید مجوز بگیرد.

این حرکت که برای آنکارا غیر قابل درک بود، بعد از احضار سفیر سوئد، سفر پال جانسون، وزیر دفاع سوئد را به ترکیه که برای پایان هفته پیش بینی شده بود، لغو کرد.

از آغاز سال جدید، این دومین اتفاق دیپلماتیک بعد از آویزن کردن تحریک آمیز مانکنی از اردوغان از پا‌های آن در برابر ساختمان شهرداری استکهلم از سوی فعالان طرفدار کرد‌ها به شیوه (دار زدن) موسولینی در سال ۱۹۴۵، در نیمه ماه ژانویه است.

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد این اقدام را «خرابکاری» در نامزدی سوئد برای عضویت در ناتو و «شبیه سازی اعدام» رهبری توصیف کرد که «به طور دموکراتیک انتخاب شده است.»
https://mardomefarda.ir/vdcgxq9q.ak93u4prra.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین