کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان مالیاتی نسخه پزشکان بدون کارتخوان را پیچید

ایرنا , 1 بهمن 1401 ساعت 18:00

پزشکانی که برای فرار مالیاتی از ارائه کارتخوان به مراجعه کنندگان طفره رفته و با اعلام اینکه «کارت‌خوان نداریم» یا «کارت‌خوان خراب است» مردم را وادار به پول نقد و یا کارت به کارت می کردند، زیر تیغ سازمان امور مالیاتی قرار گرفتند.


به گزارش مردم فردا،هوشمندسازی نظام مالیاتی در راستای مالیات ستانی عادلانه در دولت سیزدهم مورد اهتمام قرار گرفت تا از این طریق ضمن شناسایی مودیان جدید، جلوی فرارهای مالیاتی میلیاردرها در هر صنفی را بگیرند.
استفاده از دستگاه کارت‌خوان از اردیبهشت سال ۱۳۹۱ طبق مصوبه هیات وزیران الزامی شد. بر اساس این مصوبه شفافیت در سیستم بانکی انجام می‌شود، ضمن اینکه در همین راستا بانک‌ها مأموریت دارند تراکنش‌های بانکی افراد و فروشنده‌های صاحب دستگاه کارت‌خوان را به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهند.
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان بعد از ۲ سال معطلی در دولت سیزدهم اجرایی شد تا با شفافیت در فعالیت های اقتصادی و رویکرد عادلانه، مالیاتی ستانی هوشمندی را رقم بزند.
بر اساس ماده ۱۱ قانون پایانه فروشگاه و سامانه مودیان، بانک مرکزی ایران وظیفه دارد ضمن همکاری با سازمان امور مالیاتی، تا یک سال پس از ابلاغ این قانون دستگاه‌های کارت‌خوان و پایانه‌های فروش را ساماندهی کرده و با ایجاد تناظر میان آنها مجوز فعالیت، شماره اقتصادی بنگاه‌ها به پایانه‌های فروش شناسه یکتا اختصاص دهد.
بانک مرکزی موظف است در چارچوب قوانین مربوطه اطلاعات تراکنش‌های بانکی مانند مانده اول دوره وجوه واریزی وجوه قابل برداشت مانده پایان دوره و سایر اطلاعات حساب‌های بانکی به‌منظور تکمیل پرونده هویتی و دارایی به‌صورت بر خط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد.

اکنون بانک مرکزی همه پایانه‌های دارای کارت‌خوان را ساماندهی کرده است، بر این اساس هر دستگاه کارت‌خوان در کشور باید شناسه یکتا داشته باشد و اگر صاحبان دستگاه کارت‌خوان کد اقتصادی هماهنگ با دستگاه پوز را دریافت نکنند از مدار خدمت خارج خواهند شد.
همچنین کسانی که دارای دستگاه کارت‌خوان هستند مؤدی مالیاتی محسوب می‌شوند، براین‌اساس اطلاعات مربوط به تراکنش‌های بانکی از سوی بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود. از این رو اگر پزشکی و یا هر صنفی از ارائه کارتخوان به مشتریان به بهانه‌های مختلف شانه خالی کند حساب های بانکی مورد بررسی قرار می گیرد و اگر مشکوک باشد به سازمان مالیاتی برای رسیدگی معرفی می شود.

سامانه سوت زنی برای گزارش فرار مالیاتی/ اعطای پاداش به گزارش دهندگان
در کنار رصد های بانکی و بررسی حساب ها بانکی مشکوک از سوی سازمان مالیاتی، سامانه سوت زنی نیز برای اعلام گزارش‌های فرار مالیاتی و عدم استفاده از کارت‌خوان و تخلف های مالیاتی فعال شده است.
شهروندان با مراجعه به درگاه ملی مالیات به نشانی intamedia.ir در قسمت ویژه «سوت زنی»، گزارش‌های خود را ارسال کنند و از پاداش ویژه آن که تا یک درصد مبلغ مالیات قطعی وصول شده خواهد بود، بهره‌مند شوند.
همچنین سامانه ۱۵۲۶، مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی کشور است که از این طریق مردم می توانند شکایات، پیشنهادها و سؤالات مالیاتی خود را مطرح کنند تا از سوی سازمان مالیاتی رسیدگی شود.
این سامانه ها بدون ثبت اطلاعات شخصی و با حفظ نگهداری اطلاعات محرمانه مردم، شکایات را ثبت کرده و کارشناسان و بازرسان را برای رسیدگی به این موارد پیش از گذشته مصمم می کنند.

برخورد قضایی با پزشکانی که از حساب دیگری استفاده کنند
در همین باره چندی پیش، معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد که در راستای مقابله با فرار مالیاتی، برای همه مودیانی که از حساب، کارت بانکی یا دستگاه کارت‌خوان دیگری برای کتمان درآمد یا اجتناب از پرداخت مالیات استفاده می‌کنند، پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

«سعید توتونچی ملکی» در این باره گفته بود که برخی گزارش‌ها مبنی بر استفاده از حساب، کارت یا دستگاه کارت‌خوان دیگری در محل کسب برخی مشاغل که اغلب آنان در حوزه سلامت و درمان هستند، از طریق سامانه سوت‌زنی به دست سازمان امور مالیاتی کشور رسیده است.
وی با بیان این مطلب که همه افرادی که درصدد کتمان درآمد و اجتناب از پرداخت مالیات هستند مورد رصد نظام مالیاتی قرار دارند، تاکید کرده بود که در راستای اجرای ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم، دستور رسیدگی با اولویت بالا در این زمینه صادر شده است و پس از حصول اطمینان از صحت موضوع، دفتر حقوقی سازمان، اقدام به تشکیل پرونده قضایی ویژه برای ایشان و ارجاع به قوه قضاییه خواهد نمود تا متخلفین، اعم از صاحبان حساب، کارت یا دستگاه پوز و هم استفاده‌کنندگان از آن، به اشد مجازات محکوم شوند.

ارسال پیامک مالیاتی به ۱۷۸۶ پزشک متخلف
استقبال مردم از سامانه سوت زنی منجر شد تا اطلاعات مطب پزشکانی را که از ارائه کارت خوان خوداری می کنند را ثبت کنند.در همین راستا، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به استقبال بالای مردم از سامانه سوت‌زنی سازمان و دریافت تعداد قابل‌ملاحظه‌ای گزارش فرار مالیاتی از ارسال پیامک برای هزار و ۷۸۶ پزشک متخلف پس از محرز شدن فرار مالیاتی خبر داد.
طبق گفته داود منظور، بخش زیادی از گزارش‌ها مردمی در خصوص عدم استفاده صاحبان مشاغل از دستگاه کارت‌خوان به سامانه سوت‌زنی سازمان ارسال شده که بیش از نیمی از این گزارش‌ها مربوط به عدم استفاده پزشکان و دندانپزشکان از دستگاه کارت‌خوان بوده است.

بر اساس اعلام رییس سازمان مالیاتی، پس از بررسی میدانی و سایر اقدامات قانونی مثل بررسی تراکنش‌های بانکی و محرز شدن فرار مالیاتی، برای هزار و ۷۸۶ پزشک متخلف پیامک ارسال شده و هشدارهای لازم در خصوص عدم استفاده از دستگاه کارت‌خوان به آنان اعلام شده است.
طبق گفته منظور، پس از اخذ و تکمیل اطلاعات کافی، به ۱۶۶ نفر از متخلفان، پیامکی حاوی ضرورت قانونی نصب و استفاده از کارت‌خوان و پیامدهای قانونی عدم نصب و استفاده دستگاه پوز، ارسال شده است.

دریافت تراکنش‌های بانکی پزشکان فاقد کارتخوان از بانک مرکزی
پزشکانی که از ارائه کارتخوان به مشتریان خودداری می کنند زیر تیغ نظارت بانک مرکزی نیز قرار دارند در همین باره مدیرکل دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان با تاکید بر اینکه برای رسیدگی دقیق‌تر پرونده پزشکان متخلف به ممیزین مالیاتی دستورات ویژه‌ای صادر شده است، اعلام کرد که دریافت تراکنش‌های بانکی این قبیل پزشکان از بانک مرکزی در دستور کار است تا استیفای حقوق مردم به درستی صورت گیرد.
وحید عزیزی درباره تخلف پزشکان بدون کارتخوان گفته است که به ازای هر گزارش مردمی در سامانه سوت زنی مبنی بر عدم استفاده از دستگاه کارتخوان در محل کسب پزشکان که باعث اجبار مردم به عدم استفاده از دستگاه‌های کارتخوان شود، در گام اول برای پزشک مربوطه پیامک هشدار ارسال می‌شود.

وی عنوان کرده است که در ادامه مسیر، اسامی این پزشکان طی نامه‌ای به سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان مختلفان از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ارسال و پس از آن، نام این پزشکان از لیست مودیان دارای شرایط استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم در مدت‌زمان تسلیم اظهارنامه شغلی و توافق با سازمان امور مالیاتی خارج خواهد شد.
طبق اعلام عزیزی، بر اساس گزارش‌های مردمی در سامانه سوت زنی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون بیش از ۱۵ هزار گزارش مردمی به سازمان امور مالیاتی کشور واصل شده و سهم گزارش‌های موضوع پزشکان فاقد کارتخوان بیش از ۵۰درصد گزارش‌های است که این موارد پس از بررسی‌های اولیه به ادارات امور مالیاتی مربوط، دادستانی انتظامی مالیاتی و سایر مراجع ذیصلاح ارجاع می‌شوند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، تاکنون اسامی هزار و ۷۸۶ نفر از پزشکان به سازمان نظام پزشکی ارسال گردیده و اسامی سه هزار و ۹۰۰ نفر دیگر در حال ارسال است.
این نظارت ها در راستای استیفای حقوق مردم و مالیات ستانی عادلانه است، بسیاری از کارمندان و کارگران پیش از اینکه حقوق دریافت کنند مالیات کسر می شود این درحالی است که میلیاردرهایی در بعضی از اصناف به دنبال فرار مالیاتی و کسب سود بیشتر هستند.


کد مطلب: 16154

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/16154/سازمان-مالیاتی-نسخه-پزشکان-بدون-کارتخوان-پیچید

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir