تاریخ انتشار :شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۰
جالب است ۰
محبوبیت چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT زنگ خطر را در گوگل به صدا درآورده و این غول صنعت فناوری قصد دارد امسال «نسخه‌ی از موتور جست‌وجویش را با قابلیت‌های چت‌بات به‌نمایش بگذارد» و بیش از ۲۰ پروژه‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را معرفی کند.
ChatGPT زنگ خطر را در گوگل به صدا درآورد
به گزارش مردم فردا،در پایان سال گذشته‌ی میلادی مدیران گوگل گفتند با وجود سرمایه‌گذاری سنگین در حوزه‌ی هوش مصنوعی، فعلاً زود است که قابلیت‌های مبتنی‌بر چت‌بات به موتور جست‌و‌جو راه پیدا کند «چون ممکن است به شهرت گوگل ضربه بزند».

گوگل همین حالا نیز از هوش مصنوعی استفاده‌ی گسترده‌ای دارد و به‌نظر می‌رسد که مدیران شرکت نظرشان را تغییر داده‌اند.

گوگل ساعاتی قبل، از اخراج بیش‌از ۱۲٬۰۰۰ کارمند خود خبر داد. مدیرعامل گوگل در بیانیه‌ای گفت شرکت تحت مدیریتش منابع بیشتری را به فناوری هوش مصنوعی اختصاص می‌دهد.

فعلا مشخص نیست که قابلیت‌های چت‌بات در چه زمانی به موتور جست‌و‌جوی گوگل اضافه خواهند شد. نیویورک تایمز می‌گوید به اسلایدهایی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهند سایر پروژه‌های هوش مصنوعی گوگل در رویداد I/O 2023 در ماه می (اردیبهشت و خرداد) به‌نمایش گذاشته خواهند شد. گوگل پیش‌تر در همایش سالانه‌ی I/O قابلیت‌هایی مثل Duplex و همچنین عینک هوشمند Google Glass را معرفی کرده بود.

ظاهراً وضعیت به حدی جدی است که لری پیج و سرگی برین، بنیان‌گذاران گوگل که سهام‌داران اصلی آلفابت (شرکت مادر) هستند، به رهبران گوگل «مشورت داده‌اند» و برخی از برنامه‌ها را تأیید کرده‌اند. گفته می‌شود این دو، ماه گذشته‌ی میلادی در جلسه‌ای با حضور مدیران گوگل درباره‌ی ChatGPT صحبت کرده‌اند.

لری پیج و سرگی برین از سال ۲۰۱۹ به بعد نقش پررنگی در مدیریت گوگل نداشته‌اند و به ادعای منابع آگاه، حضور آن‌ها در جلسه با دعوت سوندار پیچای، مدیرعامل شرکت، رقم خورده است.

گوگل به دنبال اضافه کردن چت‌باتی است که «حقایق را به درستی اعلام کند و از ایمنی و جلوگیری از اطلاعات گمراه‌کننده اطمینان حاصل کند.» چت‌بات‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی گاهی اوقات اطلاعات غلط را به‌عنوان حقایق پذیرفته‌شده ارائه می‌دهند و به همین دلیل - حداقل فعلاً - نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.

گوگل در تلاش است روند بررسی چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی را تسریع کند تا از دقت و عملکرد منصفانه و اخلاقی آن مطمئن شود.

به گفته‌ی نیویورک تایمز، یکی از ابزارهای جدید گوگل «استودیوی تولید عکس» است که تصاویر را می‌سازد و ویرایش می‌کند. اپلیکیشنی برای آزمودن پروتوتایپ‌های محصولات و مجموعه‌ای از ابزار برای ساخت پروتوتایپ‌های هوش مصنوعی، جزو دیگر پروژه‌های جدید گوگل هستند. ابزارهای موردبحث به سایر کسب‌و‌کارها امکان می‌دهند که پروتوتایپ‌های هوش مصنوعی را از طریق پنجره‌ای به نام MakerSuite در مرورگر خلق کنند.

گوگل همچنین مشغول کار روی ابزاری به نام PaLM-Coder 2 است که عملکردی مشابه GitHub Copilot دارد و کدنویسی خودکار را ممکن می‌کند. پروژه‌ی دیگر گوگل، سرویسی به نام Colab + Android Studio است که به توسعه‌دهندگان برای ساخت اپلیکیشن‌ گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند.

گوگل در سال‌های اخیر به هنگام رونمایی پروژه‌های جدید هوش مصنوعی رویکردی محتاطانه در پیش گرفته، اما بارها خبرساز شده است. این شرکت پس از اخراج دو متخصص برجسته‌ی هوش مصنوعی (تیمنیت گبرو و مارگارت میچل) با انتقادات فراوانی روبه‌رو شد. این دو نگرانی‌هایی درباره‌ی مدل‌های زبانی هوش مصنوعی ابراز کرده بودند.

باور عمومی بر این است که گوگل به‌لطف دانش متخصصانش، در حوزه‌ی هوش مصنوعی پیشرفت‌هایی مشابه سایر شرکت‌های برجسته تجربه کرده، با این‌حال غول آمریکایی صنعت فناوری تاکنون با اتکا بر رهنمودهایی محدودکننده سراغ استفاده از هوش مصنوعی رفته است.

اپلیکیشن AI Test Kitchen گوگل همچون DALL-E و ChatGPT دسترسی به ابزارهای ساخت تصویر و متن را ممکن می‌کند، اما گوگل دست کاربران را برای استفاده از این اپلیکیشن به‌شدت بسته است و کاربران نمی‌توانند هر درخواستی را در AI Test Kitchen مطرح کنند.
https://mardomefarda.ir/vdciyzaz.t1aq52bcct.html
منبع : زومیت
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما