تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۷
جالب است ۰
نخست‌وزیر انگلیس با بیان اینکه به اصطلاح "دوران طلایی" روابط با چین به پایان رسیده است، گفت: چالش سیستماتیک پکن علیه منافع و ارزش‌های بریتانیا در حال افزایش است.
نخست‌وزیر انگلیس: دوران طلایی با چین به سر رسیده است
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری رویترز، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی خود گفت که رویکرد کشورش به چین باید تکامل یابد و پکن "آگاهانه برای نفوذ جهانی با استفاده از تمام اهرم‌های قدرت دولتی رقابت می‌کند".

سوناک در منطقه مالی لندن، با اشاره به تقدیر وزیر دارایی سابق کشورش از روابط چین و انگلیس در سال ۲۰۱۵، گفت: بیایید شفاف باشیم. آن به اصطلاح "دوران طلایی" به پایان رسیده است، همراه با این ایده ساده‌لوحانه که تجارت منجر به اصلاحات اجتماعی و سیاسی می‌شود.

برخی در حزب محافظه‌کار سوناک، از این ساکن جدید دفتر نخست‌وزیری انگلیس انتقاد کرده و معتقدند که او به نسبت لیز تراس که پیش از او رهبری را در دست داشت، کمتر مقابل چین جنگ‌طلب است. سال گذشته، زمانی که سوناک وزیر دارایی بود، خواستار یک استراتژی ظریف در مورد چین شد تا نگرانی‌های حقوق بشری را متعادل کند و در عین حال روابط اقتصادی را گسترش دهد.

با این حال، دیدار برنامه‌ریزی شده بین سوناک و شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین در اجلاس این ماه سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی شکست خورد و هفته گذشته لندن، کار گذاشتن دوربین‌های امنیتی ساخت چین را در ساختمان‌های حساس دولتی ممنوع کرد.

او با اشاره به بیانیه بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه یکی از روزنامه‌نگارانش توسط پلیس چین مورد اذیت و آزار قرار گرفته است، گفت: می‌دانیم که چین چالشی سیستماتیک برای ارزش‌ها و منافع ما ایجاد می‌کند، چالشی که با حرکت به سمت اقتدارگرایی بیشتر، حادتر می‌شود. البته، ما نمی‌توانیم اهمیت چین را در امور جهانی نادیده بگیریم؛ در زمینه ثبات اقتصادی جهانی یا مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی. ایالات متحده، کانادا، استرالیا، ژاپن و بسیاری دیگر هم این را درک می‌کنند.

ریشی سوناک گفت که انگلیس تحت رهبری او "وضعیت موجود" را انتخاب نخواهد کرد و با رقبای بین‌المللی "نه با لفاظی جدی، بلکه با عملگرایی قوی" مقابله خواهد کرد.

در مورد اوکراین، نخست‌وزیر انگلیس گفت که دولت لندن کمک‌های نظامی خود به کی‌یف را در سال آینده حفظ خواهد کرد و از حمایت قوی نخست‌وزیران سابق شامل بوریس جانسون و لیز تراس حمایت خواهد کرد.

او گفت: بنابراین شک نکنید، ما تا هر زمانی که طول بکشد در کنار اوکراین خواهیم ایستاد. ما کمک‌های نظامی خود را در سال آینده حفظ یا افزایش خواهیم داد و حمایت جدیدی در زمینه دفاع هوایی ارائه خواهیم کرد.

سوناک همچنین گفت که انگلیس باید همان رویکرد بلندمدتی را که "دشمنان و رقبای" خودش مانند روسیه و چین اتخاذ می‌کند، اتخاذ کند.

او گفت: در مواجهه با این چالش‌ها، نگرش کوتاه‌مدت یا خیال‌پردازی کافی نخواهد بود. ما نمی‌توانیم به استدلال‌ها یا رویکردهای جنگ سرد یا احساسات صرف درباره گذشته اتکا کنیم. بنابراین ما یک جهش تکاملی در رویکرد خود خواهیم داشت. این به معنای قوی‌تر بودن در دفاع از ارزش‌هایمان و فضایی است که رفاه ما به آن بستگی دارد. این به معنای ارائه یک اقتصاد قوی‌تر در داخل است، به عنوان پایه و اساس قدرت ما در خارج از کشور و این به معنای ایستادن در برابر رقبای خود است، نه با لفاظی‌های جدی، بلکه با عملگرایی قوی.

نخست‌وزیر جوان انگلیس دوشنبه در اولین نطق سیاست خارجی خود گفت: امروز سرعت تغییرات ژئوپلیتیک در حال تشدید است. دشمنان و رقبای ما برای بلندمدت برنامه‌ریزی می‌کنند. روسیه اصول اساسی منشور سازمان ملل را به چالش می‌کشد، در حالی که چین آگاهانه برای نفوذ جهانی با استفاده از تمام اهرم‌های قدرت دولتی رقابت می‌کند.

ریشی سوناک هندی‌تبار همچنین فاش کرد که دولت انگلیس در بحبوحه تغییرات جدی ژئوپلیتیک، یک "بررسی یکپارچه" به روز شده درباره مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی خود ارائه خواهد کرد.

او گفت که همه این کارها را نه تنها از طریق تخصص دیپلماتیک، رهبری علم و فناوری، و سرمایه‌گذاری در دفاع و امنیت انجام خواهند داد، بلکه با افزایش چشمگیر کیفیت و عمق مشارکت خودشان با کشورهای همفکر در سراسر جهان.

ریشی سوناک گفت که اقدامات بیشتری را انجام خواهند داد و جزئیات طرح بررسی یکپارچه در سال جدید، از جمله نحوه کار با "دوستان" در کشورهای مشترک‌المنافع، ایالات متحده، کشورهای خلیج فارس، اسرائیل و دیگران مشخص خواهد شد.

سوناک تاکید کرد که انگلیس "در حال انجام این جهش تکاملی در سه حوزه دیگر است." او افزود: اول، همانطور که در کنار اوکراین ایستاده‌ایم، روابط اروپایی خود را برای مقابله با چالش‌هایی مانند امنیت و مهاجرت نیز تقویت می‌کنیم. دوم اینکه، ما نگاهی بلندمدت به چین داریم، انعطاف‌پذیری خود را تقویت می‌کنیم و از امنیت اقتصادی خود محافظت می‌کنیم. و  سوم اینکه، ما از فرصت‌های بزرگی که در هند و اقیانوسیه ارائه می‌شود با ایجاد مشارکت‌های عمیق و طولانی مدت استفاده می‌کنیم.

نخست وزیر انگلیس همچنین مدعی شد که واکنش غرب به رویدادهای اوکراین، سطح بالای مشارکت بین دولت‌ها را تایید می‌کند. سوناک گفت: با سقوط کابل، همه‌گیری کرونا و درگیری‌های اقتصادی، برخی گفتند که غرب ضعیف است. در واقع، واکنش ما در اوکراین عمق عزم جمعی ما را نشان داد.

او اضافه کرد: سوئد و فنلاند به ناتو می‌پیوندند. آلمان هزینه‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد. شرکای دوردستی مانند استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی در کنار ما هستند. ما یک مدل تحریمی کاملاً جدید ایجاد کرده‌ایم. و از طریق ناتو و نیروی اعزامی مشترک، در برابر تجاوزات بیشتر روسیه، چه در شرق و چه در شمالگان محافظت می‌کنیم. ما همچنین در حال توسعه بیشتر روابطمان با اروپا پس از بریگزیت هستیم، از جمله تعامل دوجانبه و تعامل با جامعه سیاسی جدید اروپا.
https://mardomefarda.ir/vdcaaan6.49nyw15kk4.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین