کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دستور جمع‌آوری برخی آنتی‌بیوتیک‌های وارداتی به کشور

تسنیم , 2 آذر 1401 ساعت 12:36

سازمان غذا و دارو دستور ریکال (جمع‌آوری دارو از سطح عرضه) برخی از سوسپانسیون‌های خوراکی کوآموکسی‌کلاو را صادر کرد.


به گزارش مردم فردا،براساس نامه‌ای که پیکانپور، مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو به یکی از شرکت‌های واردکننده سوسپانسیون خوراکی آنتی‌بیوتیک نوشته شده است، داروی کوآموکسی‌کلاو با برند MAGAMOX CV-DUO با شماره سری ساخت MFH0555 که به‌صورت فوریتی وارد کشور شده است؛ از لحاظ آزمون تعیین ماده مؤثره، غیرقابل قبول بوده است.

در پی بررسی‌های آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و داروی سازمان غذا و دارو، این سازمان دستور ریکال (جمع‌آوری دارو از سطح عرضه) سوسپانسیون خوراکی کوآموکسی‌کلاو با برند و شماره سری ساخت یادشده را صادر کرده است.
مردم نگران نباشند
دکتر بهمن صبور؛ نایب‌رئیس انجمن داروسازان تهران  ضمن تأیید این خبر اظهار کرد: ریکال (جمع‌آوری) داروهای آموکسی‌کلاو یادشده، شامل یک بچ (دسته) از این محصول است که از نظر تست‌های ماده مؤثره مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار نگرفته است.

وی در پاسخ به این سؤال که "در صورتی که این داروها به دست مصرف‌کنندگان رسیده باشد، خطری برای بیماران مصرف‌کننده این داروها وجود دارد؟" گفت: خیر؛ ممکن است میزان ماده مؤثره موجود در این بچ دارو، کافی نبوده باشد یا نتایج تست‌ها منطبق بر استانداردهای در نظر گرفته‌شده نباشد؛ مردم نگران نباشند چرا که ریکال داروها امری روتین است.

گفتنی است پیش از این خبرگزاری تسنیم طی گزارشی بر لزوم نظارت بر داروهایی که به‌صورت فوریتی وارد کشور می‌شوند تأکید کرده بود (پشت‌پرده کمبود آنتی‌بیوتیک در کشور/ "واردات گسترده آنتی‌بیوتیک‌" تصمیم دوسر باخت وزارت بهداشت)

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفته بود: "ورود دارو به کشور طی فرآیند مشخصی و زیر نظر سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. داروها یا به‌صورت ثبتی و از طریق شرکت‌هایی که نماینده رسمی در کشور هستند وارد می‌شوند یا واردات دارو به‌صورت فوریتی و در مواقعی که دارویی دچار کمبود شده است و نیاز داریم که دارو سریع‌تر وارد بازار شود، انجام می‌شود. واردات دارو از هر دو طریق با مجوز سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. وقتی دارویی از هر کدام از این مسیرها وارد کشور می‌شود، ‌نمونه‌برداری از آن‌ها انجام می‌شود و آزمایش‌های کیفی نیز انجام می‌شود تا از سلامت و ایمنی محصول مطمئن شویم و در صورتی که سلامت و ایمنی داروی وارداتی از سوی سازمان غذا و دارو تأیید شود، دارو وارد بازار می‌شود."

حال مشخص نیست داروهای ریکال‌شده در چه وضعیتی از نظر توزیع و مصرف قرار دارند و در صورت مصرف، تأثیرات منفی بر مصرف‌کنندگان داشته‌اند یا خیر.


کد مطلب: 14649

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/14649/دستور-جمع-آوری-برخی-آنتی-بیوتیک-های-وارداتی-کشور

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir