کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نبض تند تورم در اجاره بها و بهداشت

خراسان , 2 آذر 1401 ساعت 10:02

مرکز آمار، از افت تورم ماهانه و نقطه ای قیمت ها در آبان خبر داده اما همچنان روند شاخص اصل تورم صعودی است، علت چیست؟


به گزارش مردم فردا،مرکز آمار در گزارش جدید خود در خصوص تورم، از آرامش قیمت ها در آبان نسبت به مهرماه و افت تورم ماهانه از 3 به 2.1 درصد خبر داده است. طبق گزارش این مرکز، به رغم افت تورم ماهانه در گروه کالاهای خوراکی، رکوردداران رشد قیمت ماهانه یعنی «اجاره بها» و «بهداشت و درمان» به ترتیب با تورم ماهانه 3.7 و 4 درصد در این گروه دیده می شوند. با این اوصاف، شاهد افت نرخ تورم نقطه ای کل کالاها به 48.1 درصد و افزایش جزئی این شاخص در گروه کالاهای غیر خوراکی هستیم. به گزارش خراسان، تازه ترین داده های مرکز آمار ایران از وضعیت تورم نشان می دهد که در آبان ماه، روند صعودی قیمت ها نسبت به مهرماه کند شده است. به طوری که نرخ تورم ماهانه کل کالاها از 3 درصد در مهرماه به 2.1 درصد، نرخ تورم ماهانه کالاهای خوراکی از 2.2 درصد به 1.3 درصد و نرخ تورم کالاهای غیر خوراکی از 3.5 درصد به 2.7 درصد کاهش یافته است.

افت تورم ماهانه و نقطه ای 
طبق این گزارش، در آبان ماه و در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل، مربوط به گروه «میوه و خشکبار» و گروه سبزیجات (گوجه فرنگی و پیاز) بوده است. این دو گروه کالا به ترتیب رشد قیمت 3.9 درصد و 2.1 درصدی نسبت به مهرماه داشته اند.
از سوی دیگر در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو) و اجاره بها، با تورم ماهانه 4 و 3.7 درصد، بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل تجربه کرده اند. گروه «روغن ها و چربی ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع) نیز با کاهش 0.7 درصدی قیمت نسبت به ماه قبل روبه رو شده است.
گزارش مرکز آمار ایران در بخشی دیگر نشان می دهد نرخ تورم نقطه ای (یعنی تورم قیمت ها در یک ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل) که روند نزولی خود را از تیرماه آغاز کرده بود، در آبان ماه به روند نزولی خود ادامه داده به طوری که از 48.6 درصد در مهرماه به 48.1 درصد کاهش یافته است. با این حال از نگاه نزدیک تر، رفتار دو گروه کالای خوراکی و غیر خوراکی در این زمینه متفاوت بوده است. بر این اساس، نرخ تورم نقطه ای خوراکی ها از 70.7 درصد در مهرماه به 67.7 درصد رسیده، اما نرخ تورم نقطه ای کالاهای غیر خوراکی با افزایش جزئی همراه شده و از 36.1 به 36.9 درصد افزایش یافته است.
ادامه افزایش نرخ تورم سالانه
اما اصلی ترین نرخ تورم، موسوم به نرخ تورم سالانه مربوط به متوسط قیمت ها در 12 ماه منتهی به ماه مدنظر، نسبت به 12 ماه قبل از آن است. در این زمینه، داده های اخیر مرکز آمار ایران حاکی از تداوم افزایش این نرخ در آبان ماه است که البته چندان بعید هم نیست، چرا که در 12 ماه اخیر، قیمت ها به خصوص قیمت کالاهای خوراکی شاهد رشد قیمت بر اثر تغییر یارانه کالاهای اساسی (ارز 4200) بوده است. طبق این آمارها، نرخ تورم سالانه، در آبان ماه به 44 درصد رسیده است. این شاخص از خرداد تاکنون که روند افزایشی داشته، ماهانه به ترتیب 39.4، 40.5، 41.5، 42.1، 42.9 و 44 درصد بوده است.


کد مطلب: 14640

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/14640/نبض-تند-تورم-اجاره-بها-بهداشت

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir