کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توافق یونان و مصر برای تحریم دولت موقت لیبی در طرابلس

ایسنا , 29 آبان 1401 ساعت 16:02

وزیر خارجه یونان اعلام کرد که این کشور برای تحریم دولت "موقت" لیبی در طرابلس با مصر توافق کرده است.


به گزارش مردم فردا،به نقل از سایت عربی۲۱، نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان از توافق‌های ترکیه و دولت لیبی با ریاست عبدالحمید الدبیبه انتقاد کرد و گفت: دولت الدبیبه یک دولت موقت است و اختیار امضای چنین توافق‌هایی را ندارد. دیدار من با عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق و خلیفه حفتر، فرمانده ارتش "ملی" لیبی به خاطر موضع آن‌ها درباره مخالفت با حضور ترکیه در لیبی است. هدف از سفر به بنغازی حفظ روابط قوی با شرق لیبی است.

وی گفت: دولت موقت طرابلس اجازه امضای توافق‌ها را ندارد. سازمان ملل نیز تأکید کرد که طرابلس چنین اجازه‌ای را ندارد. مصر خواهان هیچ گونه تماسی با دولت الدبیبه نیست چراکه دولت الدبیبه قدرت را غصب کرده و از منابع لیبی بهره‌برداری می‌کند و توافق‌هایی را با ترکیه‌ای‌ها امضا می‌کند.

دندیاس گفت: محمد المنفی، رئیس شورای ریاستی لیبی از ما خواست به طرابلس رفته و با او دیدار کنم. من موافقت کردم اما به شرط اینکه تماس‌های رسمی با دولت موقت نداشته باشم. قرار بود با المنفی ملاقات کنم و بروم اما حضور نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی به این معنا بود که به توافقی که کرده‌ایم احترام گذاشته نشده برای همین تصمیم گرفتم از آنجا بروم.

یونان با توافقی که دولت الدبیبه اکتبر با ترکیه برای استخراج نفت و گاز در دریای مدیترانه امضا کرد، مخالفت کرد.

وزیر خارجه یونان گفت: این توافق با اصول سازمان ملل مغایرت دارد. دوره حکمرانی دولت الدبیبه به پایان رسیده و این دولت نماینده ملت لیبی نیست.

بحران سیاسی در لیبی به دلیل اختلاف‌نظر دو دولت رو به افزایش است؛ دولت اول به ریاست فتحی باشاغا که مارس گذشته از پارلمان طبرق رأی اعتماد گرفت و دومی دولت وحدت ملی به ریاست عبد الحمید الدبیبه که بیش از یک سال قبل در نتیجه توافق‌های سیاسی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد اما با وجود پایان یافتن دوره‌اش، از تحویل قدرت به دولت تعیین‌شده از سوی پارلمان لیبی (دولت باشاغا) سر باز می‌زند و تاکید دارد که قدرت را تنها به دولتی که یک پارلمان منتخب آن را تعیین کند، تحویل خواهد داد.


کد مطلب: 14573

آدرس مطلب :
https://www.mardomefarda.ir/news/14573/توافق-یونان-مصر-تحریم-دولت-موقت-لیبی-طرابلس

مردم فردا
  https://www.mardomefarda.ir